bazarnews

کد خبر: ۷۰۵۹۵
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
هامونی گفت: ما بررسی کردیم در طی چند روز بعد از شهادت، ۱۷ هزار میلیارد تومان معامله انجام شد. ۴۷ درصد کسانی که در صف فروش قرار داشتند، کسانی بودند که کمتر از ۸ ماه سابقه فعالیت در بازار داشتند. ۶۷ درصد کمتر از ۱۸ ماه، فعالیت داشتند.
گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز: امیر هامونی، مدیر فرابورس ایران درباره اوضاع بازار سرمایه در کشور، اظهار داشت: یک راهبرد کلان در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هست که اقتصاد و بازار سرمایه باید مردمی بشود. در کشور‌هایی که این مسیر را طی کردند در برهه‌های از زمان اقتصاد، آن‌ها مردمی بوده و مردمی شده و در نهایت توسط صندوق‌های سرمایه گذاری و نهاد‌های مالی حرفه‌ای نهاد سازی شده و به بازار‌های حرفه‌ای و نهادی تبدیل شده است.

وی افزود: ما در این شرایط گذار هستیم که بازار سرمایه در حال مردمی شدن است. به هر حال احکامی هم که یکی دو هفته پیش از جمله بحث سهام عدالت ابلاغ شده و عرضه‌های اولیه بزرگ، حاکی از این مسئله است. نکته‌ای که باید مد نظر داشت که این به این معنی نیست که مردم به هر قیمتی در بازار سرمایه حضور پیدا کنند؛ مثلا من به هزار زحمت با وام کارمندی خانه خریدم؛ الان می‌بینم بورس رشد دارد، خونه خود را می‌فروشم تا در بازار بورس سرمایه گذاری کنم؛ این قطعاروش نامناسب و غلطی است که بعضا شاید بعضی از هموطنان ما این کار را انجام می‌دهند.


مدیرعامل فرابورس، درباره لزوم داشتن سواد مالی و عقل معاش برای احضور در بازار سرمایه گفت: در دنیا یک موضوعی به نام سواد مالی وجود دارد که استاندارد‌های بین المللی هم دارد. ما تعریف خاصی از سواد مالی داریم که مجموعه‌ای از دانش ها، سواد‌ها و گرایشات مالی است که هر فرد باید برای آن تدبیر کند و این دانش را ارتقا بدهد که در نتیجه آن ما شاهد رشد اقتصادی آن فرد، خانواده و در نهایت جامعه خواهیم بود.

وی افزود: چند مرحله هم دارد؛ مثلا من و شما می‌رویم سرکار که پول دربیاوریم که خرج خانه را بتوانیم بدهیم. این پولی که درمیاید، یک جایی باید مصرف شود و این مصرف می‌تواند بیشتر از پولی باشد که درآوردیم که مغلوب می‌شویم و یک جا‌هایی هم کمتر است و می‌توانیم پس انداز کنیم. این پس انداز بعدا می‌تواند تبدیل به سرمایه گذاری بشود.

وی ادامه داد: به هر حال شما قطعا در اطرافیان خودتان کسانی را سراغ دارید که شاید با حقوق کمی که دریافت می‌کنند زندگی شان برکت دارد و جوری مدیریت می‌کنند که تا آخر ماه با همان حقوق اندک زندگی می‌کنند. کسانی هم سراغ دارید که حقوق بسیار بالایی دارند، اما نمی‌توانند خوب مدیریت کنند. این بر می‌گردد به همان سواد مالی یا عقل معاش یا تدبیر منزل که واقعا بحث‌هایی است که در مفاهیم قرآنی و احادیث ما و دین ما وجود دارد.


هامونی تضمین سود قطعی در بازار بورس را نادرست دانست و اظهار داشت: این روز‌ها خیلی درباره بورس می‌پرسند و در محافل مختلف بحث بورس مطرح است و رشد بی سابقه‌ای را بورس داشته، ولی قطعا نمی‌شود تضمین کرد این رشد بی سابقه برای آینده هم تکرار شود. خیلی‌ها در همین موج‌های افزایشی که قبلا داشته و در گذشته اتفاق افتاده به امید اینکه در آینده هم این اتفاق بیفتد وارد بازار می‌شوند و طبیعی است که باید برای آن برنامه ریزی کنند.

وی افزود:بنابراین هیچ تضمینی در بازار سرمایه وجود ندارد و افراد در سود و زیان و نوسانات شریک هستند. امکان دارد که سود سرشاری را ببرند امکان دارد که زیان ببینند.



مدیرعامل فرابورس پیرامون سیگنال دهی افراد غیر مطمئن در کانال‌های شبکه‌های اجتماعی صحبت کرد و گفت: افراد اگر تسلط کافی را نسبت به بازار سرمایه ندارند، از مشورت شرکت‌ها و نهاد‌های مالی، صندوق‌ها و سبدگردان‌ها و مشاوره‌های سرمایه گذاری استفاده کنند. طبیعی است که این وسط یک سری کانال‌های فضای مجازی که بعضا کار غیرمجاز هم می‌کنند، سر راه آن‌ها قرار می‌گیرند. شاید بازدهی کوتاه مدت هم به برخی عزیزان بدهند. آن را هم حتما باید تحلیل کنند.

وی افزود: ما هم نهاد‌های مالی تحت مجوز و سالم را در بازار داریم و هم متاسفانه در برخی از شبکه‌های مجازی، کانال‌های غیرمجازی داریم که اقدام به سیگنال دهی و سیگنال فروشی می‌کنند. از این سیگنال فروشی‌های مجازی باید پرهیز شود و به تحلیل‌های متخصصین بازار که مجوز رسمی از سازمان بورس دارند مراجعه کنند. لیست این صندوق‌ها و نهاد‌های مالی در سایت سازمان بورس با نام seo.ir وجود دارد.



وی درباره برخی تحلیل‌ها که شهریورماه را پایان روز‌های خوش بازار می‌دانند، تصریح کرد: این نوع تحلیل‌ها به فضای حاکم بر بازار سرمایه از جمله فضای اقتصاد بین الملل، اقتصاد داخل، اقتصاد سیاسی داخل و خیلی از مسائل که باید به ریز سنجیده شود که چرا یک عده می‌گویند تا شهریور ماه، چرا ماه قبل و بعدش را نمی‌گویند، بنابراین شاید خیلی از این نوع تحلیل‌ها سطحی باشد.



هامونی درباره شرایط بازار در روز‌های پس از شهادت سردار سلیمانی و هیجان‌زدگی برخی تازه وارد‌ها توضیح داد: ما در روز بعد از شهادت سردار سلیمانی، یک شرایط خیلی خاصی در بازار سرمایه بود. خیلی از افرادی که تازه وارد بودند، دست روی دکمه فروش گذاشته بودند و صف‌های فرروش سنگین تشکیل شده بود. ما بررسی کردیم در طی چند روز بعد از شهادت، ۱۷ هزار میلیارد تومان معامله انجام شد. ۴۷ درصد کسانی که در صف فروش قرار داشتند، کسانی بودند که کمتر از ۸ ماه سابقه فعالیت در بازار داشتند. ۶۷ درصد کمتر از ۱۸ ماه، فعالیت داشتند.

وی در پایان گفت: این نشان می‌داد که افراد تازه واردی که وارد بازار شدند، با افت و خیز‌های بازار استرس می‌گیرند و هیجان خود را با سفارشات خرید و فروش نشان می‌دهند. هلدینگ ها، بانک‌ها و حقوقی‌هایی که ما از آن‌ها خواستیم در روز‌های خاص بعد از شهادت به بازار کمک کنند، در روز‌های منفی بازار خریدند و دو، سه هفته بعد بالای ۱۵ تا ۲۰ درصد سود کردند. این نشان می‌دهد که بازار بسیار تخصصی و حرفه‌ای است و نگاه باید میان مدت و بلند مدت باشد.
برچسب ها: بورس ، فرابورس ، هامونی
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: