bazarnews

کد خبر: ۷۰۷۶۴
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
دبیر کل سابق اتاق ایران و عراق به بازارنیوز گفت:
حمید حسینی درباره اظهارات وزیر دارایی عراق مبنی بر قطع واردات برق از ایران گفت: عراقی‌ها همیشه از این نوع صحبت‌ها انجام می‌دهند برای این که به اروپایی‌ها نشان دهند تلاش و مذاکره می‌کنند و برقشان را غیر از ایران تامین خواهند کرد.

عراق نمی‌تواند به این زودی واردات برق از ایران را قطع کند/ اظهارات عراقی‌ها مانور تبلیغاتی است

گروه نفت و انرژی بازارنیوز: ایران از سال ۲۰۰۴  صادرات برق به عراق را از طریق ۵ خط شامل سه خط ۴۰۰ کیلوولت مرصاد- دیاله، خرمشهر- بصره و کرخه العماره آغاز کرد. درحال حاضر میزان صادرات برق به عراق به طور متوسط تا روزانه هزار و ۱۳۵ مگاوات رسیده است. تا به حال چندین مرتبه مقامات عراقی اظهاراتی مبنی بر قطع واردات از ایران عنوان کرده‌اند، البته چندین بار هم از امریکا برای ادامه واردات برق و گاز از ایران معافیت گرفته اند. البته ایران همچنان بابت دریافت پول برق از عراق دچار مشکل است.

بر همین اساس، علی عبدالامیر علاوی، وزیر دارایی عراق در یک پیام توئیتری از برنامه وزارت خانه خود برای ساخت "آینده اقتصادی کشور" و ایجاد فرصت‌های شغلی با همکاری ایالات متحده آمریکا خبر داده است. وزیر دارایی عراق همچنین در پیام دیگری از جایگزینی برق عربستان با برق ایران برای واردات خبر داد و از طرح‌ها و برنامه‌هایی سخن گفت که هدف آن‌ها تامین بیش از ۲۰ هزار فرصت شغلی در وزارت برق این کشور است.

سید حمید حسینی، دبیرکل سابق اتاق مشترک ایران و عراق، در گفتگو با بازارنیوز، پیرامون این ادعا اظهار داشت: صادرات برق از ایران به عراق، منحصر به فصل تابستان است و بنا داریم در بقیه ایام سال برق به عراق صادر نکنیم. عراقی‌ها همیشه از این نوع صحبت‌ها انجام می‌دهند برای این که به اروپایی‌ها نشان دهند تلاش و مذاکره می‌کنند و برقشان را غیر از ایران تامین خواهند کرد.

وی افزود: در چهار، پنج سال اخیر نتوانستند کاری از پیش ببرند و اکنون هم با این سرعت نمی‌توانند چنین حرکتی انجام دهند. اگر برق عربستان بخواهد به عراق برسد باید کلی خط انتقال داخل هر دو کشور ایجاد کنند که این کار بیش از یک سال تا یک سال و نیم طول می‌کشد. بعید می‌دانم عملا اتفاقی بیفتد.

وی درباره ادعای دیگر وزیر دارایی عراق مبنی بر همکاری با امریکایی‌ها برای بهبود وضع اقتصادشان، گفت: امریکایی‌ها پنج، شش سال همه کاره عراق بودند و از سال ۲۰۰۳ تا حدود سال ۲۰۰۹ حاکمیت عراق هم در دستشان بود، هیچ کاری نتوانستند انجام دهند.  

وی افزود: سطح روابط اقتصادی عراق و امریکا هیچ زمانی حتی به ۵ درصد هم نرسیده؛ یعنی ۵ درصد بازار عراق هم سهم امریکا نیست. حالا که امریکایی‌ها حضوری به آن معنا ندارند و عراقی‌ها هم منابع مالی خاصی ندارند، به نظر می‌رسد این حرف‌ها بیشتر مانور تبلیغاتی و شعار است.

وی ادامه داد: دولت در مسائل عراق نقشی ندارد. دولت در حوزه واردات برق و گاز می‌تواند کار‌هایی انجام دهد که اکنون در این حوزه‌ها هم دستش بسته است. در بقیه موارد همه چیز در دست بخش خصوصی است و آن‌ها تصمیم می‌گیرند از کجا کالا بخرند یا نخرند. عملا دولت نقشی در واردات و صادرات عراق ندارد.

حسینی در پایان پیرامون روابط دولت جدید عراق با ایران گفت: قضاوت کردن در این مورد هنوز زود است. ایران با مصطفی کاظمی (نخست وزیر جدید عراق) موافق بود و گروه‌های شیعه هم با او موافقت کردند، اما قطعا نمی‌تواند به خوبی عادل المهدی و نوری مالکی باشد؛ ولی به نظر می‌آید می‌خواهد تعادل را بین ایران، امریکا، عربستان، اردن، ترکیه و بقیه حفظ کند. تیپ سکولاری دارد که سعی دارد حرفه‌ای عمل کند.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: