bazarnews

کد خبر: ۷۱۰۵۶
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۱
معاون درآمد‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی خبر داد:
محمد مسیحی گفت: متولی واردات گمرک است و متولی اصناف وزارت صمت است پس نباید کلیه مشکلات کشور را به گردن سازمان امور مالیاتی بیافتد
گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: محمد مسیحی، معاون درآمد‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی، پیرامون اجرای طرح رسیدگی به حساب‌های غیرواقعی، گفت: با اجرای این طرح و طرح مالیات بر ارزش افزوده که مبتنی بر شفاف سازی است با تعداد زیادی شرکت کاغذی مواجه شدیم که موجودیت ندارند، اما مامنی برای پوشش فعالیت‌های دیگران به نیت فرارکردن از مالیات هستند.

وی افزود: بعنوان مثال یک پیمانکار از فلان فروشنده سیمان خرید کرده است، اما بعد از تحقیقات متوجه شدیم اصلا آن فروشنده وجود خارجی ندارد، چون خود فروشنده برای اینکه در سبد پرداخت مالیات نباشد نام خودش را بصورت غیرواقعی ثبت می‌کند.

وی ادامه داد: متاسفانه این موضوع در ایران رایج است، اما در نظام مالیاتی، ما آخرین حلقه و آخرین مرحله هستیم و در این مرحله آخر  با تخلف می‌شویم، اما کاری که از دست ما برمی آید این است که اظهارنامه‌هایی که مشکل دارند را قبول نکنیم.

مسیحی گفت: در اصلاحیه سال ۹۴ پیش بینی شده سازمان می‌تواند افرادی را که از صورت حساب غیرواقعی استفاده می‌کنند، طبق قانون ۲۷۴ مالیات‌های مستقیم، به مراجع قضایی اقامه دعوا کند.


*اصلاح ساختار صورت می‌گیرد؟

مسیحی درباره اصلاح ساختاری شیوه مالیاتی موجود، گفت: اصلاح این شیوه مالیاتی باید در مراجع و نهاد‌های بالادستی مورد بررسی قرار بگیرد. مثلا جایی که شرکت‌ها ثبت می‌شوند باید کنترل‌های داخلی بیشتر انجام بدهند تا شرکت‌های کاغذی کمتری شکل بگیرد.

*انتقاد از ساختار سازمان ثبت شرکت‌ها
 
مسیحی از نبودن سازمان ثبت شرکت‌ها زیر مجموعه سازمان مالیاتی انتقاد کرد و گفت: در بعضی از کشور‌ها اداره ثبت شرکت‌ها، در کنترل نظام مالیاتی است، اما در ایران زیرمجموعه قوه مجریه هم نیست و این بخش زیرمجموعه قوه قضاییه محسوب می‌شود که همین امر کنترل و هماهنگی این موضوع را سخت‌تر می‌کند.

وی افزود: البته سال گذشته قانونی تحت عنوان قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی ابلاغ شده است که بر اساس آن کلیه فعالان اقتصادی باید در آن سامانه ثبت نام کنند و جریمه سنگینی هم در ازای امتناع از ثبت نام در نظر گرفته شده است.

مسیحی در پایان گفت: متولی واردات گمرک و متولی اصناف، وزارت صمت است؛ پس نباید کلیه مشکلات کشور به گردن سازمان امور مالیاتی بیفتد، زیرا تنها ابزار ما حسابرسی مالیاتی است که شرکت‌های صوری و کاغذی خیلی زود تشکیل می‌شوند و ۶ ماه فعالیت می‌کنند، اما ناگهان نیست می‌شوند.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: