bazarnews

کد خبر: ۷۱۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۶
اندروید ۱۱ به زودی از راه می‌رسد و ویژگی‌های جدیدی با خود به همراه خواهد آورد که در این مطلب به قابلیت‌های جدید این سیستم عامل موبایل پرداخته شده است.

در حال حاضر اندروید ۱۰ ممکن است حتی روی ۱۰ درصد گوشی‌های اندرویدی نیز اجرا نشود، اما پیشرفت از حرکت نمی‌ایستد و در حال حرکت به سوی اندروید ۱۱ هستیم. اولین پیش نمایش نسخه‌ی توسعه دهندگان اندروید، اواسط فوریه در معرض دیدگان همه قرار گرفت و اکنون گوگل با چهارمین نسخه‌ی توسعه دهندگان همه را شگفت زده کرده است. ویژگی‌های جدید و بسیاری در آخرین سیستم عامل موبایلی گوگل گنجانده شده است ولی با این حال اصلا توصیه نمی‌شود که نسخه‌ی پیش نمایش را روی گوشی خود نصب کنید، چرا که با مشکلات عدیده‌ای روبرو خواهید شد. در ادامه نگاهی به آخرین نسخه‌ی اندروید ۱۱ خواهیم انداخت.

قابلیت‌های اندروید ۱۱

 

فیلم برداری از صفحه نمایش

غول دره‌ی سیلیکون از ابتدای عرضه‌ی اندروید ۱۰ در حال کار روی این ویژگی بوده است و اکنون به نظر می‌رسد که کاربران شاهد آن در اندروید ۱۱ باشند. با اضافه شدن این قابلیت کاربران شاهد دکمه‌ی Screen Record در بخش تنظیمات سریع خواهند بود.

پیام رسانی با پنجره‌های شناور

این ویژگی اساسا شبیه فیسبوک مسنجر است، با این تفاوت که برای سایر برنامه‌ها نیز می‌توان از آن استفاده کرد. در ابتدای عرضه‌ی اندروید ۱۰ این قابلیت با برنامه‌هایی هم‌چون تلگرام و واتساپ عرضه شد که البته کارکرد آن بسیار خوب و جذاب بود.

سنجاق کردن در منوی اشتراک گذاری

در واقع این ویژگی با اندروید ۷ نوقا معرفی شد، با این حال منوی اشتراک گذاری فعلی اندروید اصلا کارآمد نیست. در تلاش برای بهبود این معضل ، اندروید ۱۱ به شما امکان می‌دهد چهار برنامه‌ی پراستفاده را در بالای منوی اشتراک گذاری سنجاق کنید.

بی صدا کردن اعلان‌ها در هنگام فیلم برداری 

اعلان‌ها ممکن است بعضی مواقع تحریک کننده باشند مخصوصا زمانی که در حال شکار یک لحظه‌ی ناب از حیوان خانگی خود هستید. در اندروید ۱۱، گوگل در حال معرفی API دوربین جدید با نام setCameraAudioRestriction است و به توسعه دهندگان این اجازه را می‌دهد تا در حین باز بودن برنامه‌ی دوربین صدا و لرزش اعلان‌ها را ببندند.

حالت هواپیما دیگر بلوتوث را خاموش نمی‌کند

تا اندروید ۱۰ با روشن کردن AirPlane Mode بلوتوث نیز غیرفعال می‌شد، اما اکنون و در اندروید ۱۱ حالت هواپیما دیگر باعث غیرفعال شدن بلوتوث نمی‌شود.

تاریخچه اعلان‌ها

اندروید به کاربران اجازه نمی‌دهد که اعلان‌هایی را که رد کرده‌اند دوباره بررسی کنند. این شیوه در اندروید ۱۱ تغییر کرده و اکنون سیستم عامل جدید به کاربر اجازه می‌دهد تا همه‌ی اعلان‌هایی را که رد کرده‌اند، مجدد بررسی کنند.

لغو مجوز برای برنامه‌های بلا استفاده

ویژگی جدیدی که در بخش مجوز‌های هر برنامه وجود دارد و با استفاده از این گزینه اگر به مدت چند ماه از برنامه‌ای استفاده نکنید، به طور خودکار تمام دسترسی‌های برنامه لغو خواهد شد.

نرخ نوسازی متغیر

اخیرا نمایشگرهایی با نرخ نوسازی بالا، رشد سریعی را تجربه کرده‌اند. اندروید ۱۱ به کاربر امکان می‌دهد برای اپلیکیشن‌ها و بازی‌، نرخ نوسازی مورد نظر را تنظیم کنند. در دستگاه‌هایی که از نرخ نوسازی متغیر پشتیبانی می‌کنند، سیستم از نرخ ترجیحی برنامه استفاده می‌کند.

اجازه دسترسی فقط یک بار

اندروید ۱۰ به کاربر اجازه می‌داد تا برنامه‌ای به مکان، میکروفون یا دوربین فقط در هنگام استفاده، امکان دسترسی به اطلاعات مذکور را داشته باشد. اکنون در اندروید ۱۱، کاربر قادر خواهد بود تا اجازه‌ی دسترسی را فقط برای یکبار بدهد و بعد از آن سیستم عامل تمام دسترسی‌ها را لغو می‌کند.

ادامه فعالیت در هنگام بوت شدن

این ویژگی به برنامه‌ها اجازه می‌دهد تا بعد از راه اندازی مجدد OTA، به فضای ذخیره سازی رمزگذاری شده دستگاه دسترسی داشته باشند بدون اینکه نیاز باشد قفل دستگاه باز شود. در واقع به این معنی است که برنامه‌ها می‌توانند عملکرد عادی خود را از سر بگیرند و فورا پیام دریافت کنند.

بهبود هسته‌ی اصلی اندروید

اندروید ۱۰ امکان به‌روزرسانی بخش‌هایی از اندروید را از طریق فروشگاه نرم‌افزاری پلی استور فراهم می‌کرد. اکنون سیستم عامل آتی اندروید قسمت‌های بیشتری از سیستم عامل را؛ بدون نیاز به ارسال OTA کامل، به‌روزرسانی می‌کند.

پشتیبانی بهتر از نمایشگر‌های خمیده

می‌دانید که چطور برنامه‌ها و مواردی مانند صفحه کلید روی نمایشگر‌های خمیده عمل می‌کنند. با سیستم عامل جدید، همه دست خوش تغییر خواهند شد چرا که به توسعه دهنگان اجازه داده شده تا نحوه‌ی تعامل با قسمت‌های خمیده را باز تعریف کنند.

فناوری جدید

اندروید ۱۱ با انبوهی از فناوری‌های جدید، تعامل را با دستگاه‌های تاشو و 5G بهتر خواهد کرد. همچنین رمزگشایی فیلم‌های ویدیویی با تاخیر بسیار کم برای سرویس‌هایی هم‌چون گوگل استیدیا را به همراه دارد.

فضای ذخیره سازی Scoped

فضای ذخیره سازی Scoped در بتای اندروید ۱۰ نیز وجود داشت که اساسا امنیت بهتر را؛ با دسترسی به قسمت‌های خاصی از فایل سیستم، رقم می‌زند. گوگل اذعان کرده است که فرصت‌ بیشتری به توسعه دهندگان خواهد داد تا به طور کامل با سیستم جدید منطبق شوند.

دیگر ویژگی‌های اندروید ۱۱ در نسخه‌ی پیش نمایش:
 

انتخاب دکمه‌ در نمای کلی برنامه‌هایی که اخیرا انتخاب شده‌اند

در نسخه‌ی سوم توسعه دهندگان دکمه‌ی Screenshot و  Share نمای کلی اپلیکیشن‌های اخیر، بهبود پیدا کرده بود. اکنون و در آخرین پیش نمایش سیستم عامل، دکمه‌ی Select نیز اضافه شده است.

تغییر اندازه‌ی پنجره ‌های تصویر در تصویر

در آخرین نسخه‌ی سیستم عامل موبایلی گوگل امکان تغییر اندازه‌ی پنجره‌های تصویر در تصویر با ضربه زدن در گوشه‌ی نمایشگر و کشیدن آن به داخل یا خارج وجود دارد.

آیکن‌های بیشتر برای Pixel Theme

گوگل در کنار گوشی‌های پیکسل از برنامه Theme رونمایی کرد. اکنون آیکن‌های شش گوش و گل نیز نیز در دسترس کاربران قرار گرفته است.

تعداد اعلان‌ها نمایش داده می‌شود

اکنون در صورت داشتن چندین اعلان شماره‌ای در کنار منوی پایین کشیدنی مشاهده خواهید کرد که به راحتی می‌توان متوجه شد چند پیام در انتظار خواندن است.

ویژگی Motion Sense جدید برای پیکسل ۴

قابلیت Motion Sense از زمان معرفی پیکسل ۴ تغییری نیافته است. اکنون گوگل قابلیتی جدید را به آن افزوده است. اکنون برای توقف موسیقی در حال پخش می‌توانید روی هوا در قسمت بالای گوشی ضربه بزنید. با نگه داشتن انگشت خود به صورت معلق می‌توان موسیقی را متوقف و یا دوباره پخش کرد.

تاریخ عرضه‌ی اندروید ۱۱

انتظار می‌رود طی ماه‌های آینده؛ بعد از عرضه‌ی سه نسخه‌ی بتا از اندروید، این اتفاق بیفتد. پیش بینی‌ها از عرضه‌ی سیستم عامل موبایلی گوگل در اوایل ماه اوت دارد.

 

 

جی اس ام /

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: