bazarnews

کد خبر: ۷۱۳۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۹
جمشید پژویان در گفتگو با بازار نیوز در واکنش به افزایش ضریب جینی؛
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، با بیان اینکه دولت سیاست های ضد تورمی در رابطه با کاهش نرخ تورم اجرا نکرده است، گفت: افزایش یک صدم واحد درصد ضریب جینی ناشی از تغییر توزیع درآمد صاحبان صنایع به دلیل نامطلوب شدن وضعیت کسب و کار و رکود اقتصادی است.
جمشید پژویان، در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز، درخصوص این مطلب که مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود ضریب جینی در سال 1394 را 0.39 اعلام کرده که بر این اساس فاصله طبقاتی در کشور در سال 1394 نسبت به سال قبل از آن بیشتر شده است،گفت: ضرایب دیگری بر توزیع درآمد در جامعه اثر گذار است که ضریب جینی یکی از شاخص های ارزیابی توزیع درآمد محسوب می شود.

این کارشناس اقتصادی، با بیان اینکه ضریب جینی در سال 94 نسبت به سال 93 یک صدم واحد درصد افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد: افزایش یک صدم واحد درصد ضریب جینی یعنی اینکه توزیع درآمد درکشور بدتر شده است.

رئیس سابق شورای رقابت، اظهارداشت: افزایش یک صدم درصد ضریب جینی نمی تواند تاثیر منفی چشمگیری بر وضعیت اقتصادی مردم بگذارد، اما متاسفانه درخصوص توزیع درآمد نابرابری زیادی در اقتصاد ایران وجود دارد.

پژویان، افزود: در دهه 60 ضریب جینی کشور 0.45 درصد بوده که هم اکنون به 0.39 درصد رسیده است، اما با توجه به شرایط رکود اقتصادی کشور تغییرات یک صدم درصدی ضریب جینی به دلیل بهم ریختگی توزیع درآمد برروی میزان درآمد برخی از اقشار جامعه تاثیر منفی می گذارد.  

وی، با بیان اینکه افزایش یک صدم واحد درصد ضریب جینی فقرا را فقیرتر و اغنیا را ثروتمندتر نکرده است، ادامه داد: افزایش یک صدم واحد درصد ضریب جینی می تواند ناشی از تغییر توزیع درآمد در سطح بالای درآمدی جامعه آن هم به دلیل نامطلوب شدن وضعیت کسب و کار باشد.

این کارشناس اقتصادی، تصریح کرد: به عبارتی وضعیت درآمدی افرادی که صاحبان درآمد ناشی از فعالیت های بخش صنعت هستند فقط بدتر شده است.

سایه سنگین رکود بر سر اقتصاد کشور
رئیس سابق شورای رقابت، در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش ضریب جینی ناشی از بدترشدن وضعیت درآمدی صاحبان صنایع آیا به معنای واقعی نرخ رشد اقتصادی کشور به 4.4 درصد رسیده است؟ اظهارداشت: نرخ 4.4 درصدی رشد اقتصادی را تایید نمی کنم، زیرا نرخ رشد اقتصادی 5 درصدی باید علائم خود را در بخش های اقتصادی کشور از جمله اشتغال نشان دهد.

پژویان، افزود: هم اکنون نرخ بیکاری به 12.2 درصد است،پس چگونه ممکن است رشد اقتصادی کشور به 5 درصد رسیده باشد؟ 

وی، ادامه داد: با توجه به ظرفیت خالی بنگاه های اقتصادی و تعطیلی روزانه واحدهای صنعتی رکود اقتصادی در کشور نمایانگر است پس چگونه رشد اقتصادی 5 درصدی رخ داده است؟

این کارشناس اقتصادی، تصریح کرد: علائمی که مجموعه اقتصاد نشان می دهد بیانگر این است که کشور همچنان با رکود اقتصادی دست و پنجه نرم می کند.

کاهش قدرت خرید مردم عامل نرخ تورم 8.7 درصدی
رئیس سابق شورای رقابت، در خصوص تک رقمی شدن نرخ تورم، اظهارداشت: دولت سیاست های ضد تورمی در رابطه با کاهش نرخ تورم اجرا نکرده است به عبارتی یک سیاستی ازسوی دولت اجرا شده باشد تا نرخ تورم کاهش پیدا کند، وجود ندارد. 

پژویان،با بیان اینکه نرخ تورم به دلیل وارد نشدن شوک به اقتصاد کشور کاهش پیدا کرده است. افزود: نرخ تورم فقط به دلیل کاهش قدرت خرید مردم تک رقمی شده است به طوری که وقتی حجم تقاضا افزایش پیدا کند و حجم عرضه نتواند پاسخگوی حجم تقاضا باشد، تورم ایجاد می شود. 

وی، ادامه داد: اگر حجم تقاضا به دلیل وضعیت نامطلوب درآمدی مردم افزایش پیدا نکند و یا اینکه حتی رشد تقاضا در جامعه منفی باشد، طبیعی است که نرخ تورم و یا نرخ رشد قیمت ها بسیار پایین خواهد بود.

مردم با کارت های اعتباری فقط بدهکار می شوند
این کارشناس اقتصادی، در خصوص این مطلب که دولت به منظور افزایش حجم تقاضا اقدام به ارائه کارت های اعتباری عام خرید کالا کرده است، تصریح کرد: این تصور و اشتباه را دولت درخصوص وام 25 میلیون تومانی خودرو کرد به طوری که وام خودرو فقط باعث بدهکار شدن مردم شد.

رئیس سابق شورای رقابت، اظهارداشت: مردم به دلیل دریافت وام 25 میلیون تومانی خودرو به شبکه بانکی کشور مقروض شده اند که این امر باعث کاهش تقاضا برای دیگر کالاها شده است.

پژویان، افزود: این نوع تفکر اقتصادی که با افزایش پول در دست مردم، تقاضا تحریک می شود و به دنبال آن رشد اقتصادی به ویژه در بخش صنعت ایجاد می شود، در اقتصاد ایران جوابگو نیست زیرا زیرساخت اقتصادی ایران معیوب است.


خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: