bazarnews

کد خبر: ۷۱۴۱۳
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۴
مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن مطرح کرد؛
مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن گفت: دلیل افزایش قیمت اوراق در بورس، افزایش تقاضا و ازدحام ورود به بازار سرمایه است.

محمدحسن مرادی، مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن، پیرامون افزایش نرخ اوراق مسکن، اظهار داشت: حساب ممتاز بانک و تعیین قیمت این اوراق ناشی از بازار عرضه و تقاضاست و بانک مسکن و نهاد‌های دیگر تاثیر مستقیمی روی این موضوع ندارند و کسانی که این حساب را باز می‌کنند طبق توافق با بانک، ماهانه درصدی از اوراق را می‌توانند عرضه کنند.

وی افزود: حجم عرضه از سوی بانک حداقل در کوتاه مدت قابل مدیریت نیست و درباره تسهیلات ممتاز هم می‌توان به بازار مراجعه کرد و اوراق را خرید؛ بنابراین بهای پرداختی ارتباطی با بانک ندارد و مشتری که اوراق را در اختیار دارد صاحب آن پول می‌شود و نهایتا کسی که اوراق را خریداری کرده به بانک مراجعه و تسهیلات را دریافت می‌کند.

مرادی ادامه داد: در بازار بورس قیمت همه اوراق تابع عرضه و تقاضاست که بانک در قسمت عرضه دخل و تصرفی ندارد و با توجه به منابع می‌تواند عرضه داشته باشد، اما در قسمت تقاضا هم مستقیما نمی‌تواند تصرفی داشته باشد، اما با تسهیل شرایط تسهیلات، می‌تواند تقاضا را بهتر کند که البته در سال گذشته همچین اتفاقی در بازار از طرف بانک نیفتاده است.

مرادی درباره میزان تعداد برگه سهام چاپ شده در دو ماهه اول سال جاری گفت: در عرضه و تقاضا اوراق تفاوت خاصی به وجود نیامده و در دو ماهه اول امسال 3 میلیون و ۱۲۴ هزار برگ چاپ شده که نسبت به پارسال بدلیل مشکلات سجام  کاهش خیلی کم داشته و 2میلیون ۵۰۰ هزار برگه امکان فروش نداشتند، ولی بانک عرضه کرده است.

وی افزود: یک اتفاق دیگر در بورس افتاده که ۶۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد بورس شده و شاهد جهش دو یا سه برابری هستیم که کسانی که اوراق مسکن را دارند انتظاراتشان از این اوراق افزایش پیدا کرده و در قیمت‌های پایین عرضه نمی‌کنند.

مرادی ادامه داد: در بخش تقاضا بدلیل کرونا و محدودیت‌های آن، باعث انباشتگی تقاضا شد و مشکل عرضه هم بدلیل مسائل سجام و عدم تمایل به فروش با قیمت پایین بود که در نتیجه افزایش داشتیم و البته از طرفی هر سال در تابستان یک افزایش نسبی تقاضا هم داریم که همه‌ی این عوامل باعث به هم ریختگی عرضه و تقاضا شد.

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن پیرامون میزان عرضه برگه اوراق در روزهای آینده گفت: در دو ماهه اول سال ۹۷ ما ۱۴۵۸۰۰۰ برگ مصرفی و در دو ماهه اول سال ۹۸ تعداد ۲۷۹۶۰۰۰ برگ مصرفی داشتیم که افزایش داشته و نشان دهنده کاهش عرضه و افزایش تقاضاست. طی چند روز آتی ۴ میلیون برگ عرضه خواهد شد که یک مقدار از آن طبیعی و طبق هر فصل ۱۵۰۰۰۰۰ هست و یک مقدار دیگر ۲۵۰۰۰۰۰ سهامدار دارای کد بورسی و حل شده سجام است.

وی در پایان گفت: مبلغ این برگه‌ها ۴۰ میلیون تومان است و با افزایش تقاضا مثل اوایل زمستان سال قبل سقف استفاده از تسهیلات هم افزایش پیدا کرد و از حالت ۴۰ و ۵۰ و ۶۰  به ۶۰ و ۷۰ و ۸۰ میلیون تومان در حالت انفرادی و به دو برابر این مقدار در حالت زوجین رسید. در مجموع در دو ماهه امسال افزایش ۹۲ درصدی دریافت تسهیلات داشتیم که این قابل توجه و اهمیت است.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: