bazarnews

کد خبر: ۷۱۶۹۸
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
مدرس خیابانی گفت: نباید فراموش کرد که بخشی از افزایش قیمت لوازم خانگی متاثر از شاخصه‌ها کلان اقتصادی و نرخ دستمزدها است. وقتی شورایعالی کار نرخ دستمزدها را افزایش می‌دهد، قیمت‌ها نیز افزایش می‌یابد.

برنامه ویژه برای جهیزیه زوج‌های جوان توسط وزارت صمت/علت گرانی لوازم خانگی از زبان سرپرست

گروه کشت و صنعت بازارنیوز: حسین مدرس خیابانی (سرپرست وزارت سنعت، معدن و تجارت) در حاشیه جلسه ستاد اقتصادی دولت اظهار داشت: خوشبختانه بخش عمده‌ای از تولیدات لوازم خانگی در کشور انجام می‌شود؛ به جز کولر گازی که هنوز مشکلاتی وجود دارد. تولید لوازم خانگی بیش از دو تا سه برابر سال گذشته است و اگر تمرکز کنیم، می‌توانیم بازار لوازم خانگی را تامین کنیم. خوشبختانه بخش عمده‌ای از واردات لوازم خانگی ممنوع است.

 او ادامه داد: وزارت صمت با اولویت تامین لوازم خانگی اقداماتی انجام داده است. در سال جاری افزایش تولید لوازم خانگی به عنوان سیاست کنترل قیمت آن جزو اولویت‌های ما است. این راهکار از جنس تامین مواد اولیه کافی و افزایش عرضه خواهد بود.

مدرس خیابانی خاطرنشان کرد: در حوزه لوازم خانگی بحث اصلی افزایش تقاضا است. بخشی از افزایش قیمت‌ها مربوط به انتظارات تورمی تولیدکنندگان است که به صورت احتکار در انبارها خود را نشان می‌دهد.

 وی با اشاره به اینکه باید بر بازار کنترل انجام شود، گفت:  حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد مجوز افزایش قیمت در سال جدید به تولیدکنندگان داده شده است و اگر بیش از این باشد، ما برخورد می‌کنیم و گران‌فروشی و کم‌فروشی محسوب می‌شود. ما در تلاش هستیم نیازهای ارزی و ... را برای کنترل قیمت لوازم خانگی تامین کنیم.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از راهکارها تامین و توزیع آن بین اقشار هدف از جمله زوج‌های جوان است.  ویژه‌ای برای زوج‌های جوان داریم و شبکه توزیع کارخانجات را به کار می‌گیریم تا سبد خاصی را بین زوج‌های جوان توزیع کنیم.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: خوشبختانه شرکت تولیدکننده تلوزیونی داریم که ۷۰۰ هزار محصول در سال تولید تلویزیون انجام می‌دهد. تولیدات لوازم خانگی را می‌توانیم به صورت داخلی انجام دهیم و بحث افزایش عرضه را کنترل کنیم تا با قیمت معقول به دست مردم برسد.

مدرس خیابانی تصریح کرد: نباید فراموش کرد که بخشی از افزایش قیمت لوازم خانگی متاثر از شاخصه‌ها کلان اقتصادی و نرخ دستمزدها است. وقتی شورایعالی کار نرخ دستمزدها را افزایش می‌دهد، قیمت‌ها نیز افزایش می‌یابد.

 وی افزود: تلاش می‌کنیم که از طریق نظارت و کنترلی که از روند واحدهای تولیدی می‌شود، بازار را به تعادل برسانیم. طی شیوع کرونا ستاد ملی مبارزه با کرونا کارت‌های یک و دو میلیونی به اقشار آسیب پذیر اختصاص داده که امیدواریم موثر باشد. باید حواسمان باشد که در بحث لوازم خانگی مشکل تحریک تقاضا نداریم بلکه  درآمد مردم طوری است که قدرت خرید آن را ندارند.

مدرس خیابانی تصریح کرد: از طریق شرکت‌های بزرگ در حال تدارک شرایط ویژه و تسهیلاتی برای اقشار هدف هستیم تا بتوانند لوازم خانگی را تهیه کنند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: