عسگری گفت: در این سامانه چون همه امور الکترونیکی است، اگر مجوزی به صورت غیر مجاز صادر شود، قابل رویت است و مشخص است چه دستگاهی برای چه زمینی، چه مجوزی صادر کرده است؛ نوع کاربری و نوع مالکیت و ... در این سامانه به صورت شفاف، قابل مشاهده خواهد بود.
گروه راه و مسکن بازارنیوز: عسگری، مدیرکل دفتر امور فنی و تهیه طرحها بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، در گفتگو با بازارنیوز، دریاره نوع عملکرد سامانه «پنجره واحد مدیریت زمین» اظهار داشت: این سامانه قرار است تمام دستگاههایی که عملیات زمین انجام میدهند را به یکدیگر متصل کند و تمامی استعلامات هم از طریق این سامانه برای جلوگیری از جعل و تخلفات اداری انجام شود. از طرفی انجام استعلامات در این سامانه باعث ایجاد شفافیت میشود که قابلیت پیگیری و ردیابی خواهد داشت.
وی افزود: در این سامانه، چون همه امور الکترونیکی است، اگر مجوزی به صورت غیر مجاز صادر شود، قابل رویت است و مشخص است چه دستگاهی برای چه زمینی، چه مجوزی صادر کرده است؛ نوع کاربری و نوع مالکیت و ... در این سامانه به صورت شفاف، قابل مشاهده خواهد بود.
عسگری در پاسخ به این سوال که آیا مردم هم با این سامانه سر و کار دارند یا صرفا سامانه بین دستگاهها فعالیت دارد، گفت: مردم هم شامل این زنجیره میشوند، به این صورت که اگر بخواهد مجوزی مثلا برای تغییر کاربری دریافت کنند، باید درخواست خود را در این سامانه ثبت کنند. البته سامانه مجوزهای ساخت و ساز، با این سامانه متفاوت است.
وی در پایان تصریح کرد: ابتدا قرار بود این سامانه توسط سازمان امور اراضی کشور انجام شود، اما بعد از مدتی به ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی رفت و در آنجا به سازمان فناوری اطلاعات محول شد. پس از آن بحثهای مالی و مباحثی برای تامین مالی و نوع ساختار آن پیش آمد. هنوز خبر موثقی از این که سامانه به سرانجام رسیده یا خیر وجود ندارد.