bazarnews

کد خبر: ۷۱۸۶۴
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
مدیر مسئول بازارنیوز مطرح کرد؛
رضا غلامی، مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی بازارنیوز به آسیب شناسی «مکانیزم قیمت» پرداخت و گفت: سیاست ساده‌ای که درباره مکانیزم قیمت می‌گویند، بدون در نظر گرفتن شرایط بازار، در اقتصاد کلان آثار وحشتناکی خواهد گذاشت.

تیتر+فیلم

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: رضا غلامی، مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی بازارنیوز، در خصوص مکانیزم قیمت و ایجاد تعادل در بازار، گفت: در فضای مجازی بعضا دیده می شود که برای هر اختلالی در بازار، مکانیزم قیمت را پیشنهاد می کنند. مکانیزم قیمت یعنی این که به قیمت یک کالا اجازه دهیم که بازار را به تعادل برساند. یعنی اگر کمبود کالا داشته باشیم، قیمت بالا رفته و به تبع آن، تقاضا از بازار کاهش می یابد. در عین حال بخشی از تولیدکنندگان تمایل پیدا می کنند که با قیمت بالاتر، کالا عرضه کنند. در نتیجه به نقطه جدیدی در تعادل در بازار خواهیم رسید.

وی افزود: همیشه این مکانیزم درست نیست و باید شرایط بازار را در نظر گرفت. مثلا با شیوع ویروس کرونا، تقاضا برای اقلام بهداشتی به شدت افزایش پیدا می کند. فرض کنید قیمت ماسک را آزاد کنیم. در چنین حالتی بخشی از جامعه دیگر ماسک نمی خرند. اما هدف سیاستگذار، استفاده مردم از ماسک است. زیرا عمده جامعه به این ویروس مبتلا می شوند و هزینه های بهداشتی افزایش پیدا می کنند. در این جا دولت از محل های دیگر برای تامین بودجه استفاده خواهد کرد که موجب تورم خواهد شد.

وی در پایان گفت: لذا سیاست ساده ای که درباره مکانیزم قیمت می گویند، بدون در نظر گرفتن شرایط بازار، در اقتصاد کلان آثار وحشتناکی خواهد گذاشت. این مکانیزم حتی برای ارز هم موثر نیست. 85 درصد ارز برای تامین کالاهای اساسی است، هرکدام از این موارد کاهش یابد، رفاه مصرف کننده و یا میزان تولید آن کالاها را با خطری جدی مواجه خواهد کرد. لذا باید شرایط بازار را برای ارائه راهکارهای سیاستی، به شدت در نظر گرفت.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: