bazarnews

کد خبر: ۷۱۹۳۵
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۸
شاخص بورس امروز در مدار صعود در حرکت بود و بیش از ۴۰ هزار واحد رشد کرد. شاخص کل در بازار بورس امروز ۴۰ هزار و ۹۲۸ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۲۷۰ هزار واحد رسید

هرچند پس از تصویب قطعنامه ضدایرانی شورای حکام آژانس اتمی برخی فعالان بازار سهام نگران واکنش این بازار بودند اما شاخص کل در آخرین روز از معاملات بهار موفق شد حدود ۴۱ هزار واحد به ارتفاع خود اضافه کند و به سطح یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی نزدیک شود.

همچنین شاخص کل با معیار هم وزن با افزایش 10 هزار و 491 واحد به رقم 409 هزار و 242 واحد رسید.

ارزش بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از 4 هزار و 756 تریلیون تومان رسید.

امروز معامله‌گران در بورس تهران بیش از 6.7 میلیارد سهام، اوراق مالی و حق تقدم در قالب 1.4 میلیون نوبت معامله و به ارزش 11 هزار و 483 میلیارد تومان داد و ستد کردند که اگر ارزش معاملات فرابورس را که امروز بیش از 5 هزار و 683 میلیارد تومان رسید را در نظر بگیریم امروز معامله‌گران در بورس تهران و فرابورس ایران بیش از 17 هزار و 166 میلیارد تومان داد و ستد کردند که البته حدود 10 درصد از این رقم به عنوان پول جدید وارد بازار شده و بقیه ناشی از دست به دست شدن سهام شناور در بازار است.

کارشناسان دلیل افزایش شاخص و رکورد شکنی بورس را هجوم نقدینگی سرگردان بازار به سمت بازار می‌دانند که البته رکود بازارهای موازی مانند مسکن، طلا، سکه و ارز هم به آن کمک کرده و پول‌های مردم در شرایط تورمی به خاطر حفظ ارزش و بازدهی مناسب وارد بورس شده است.

در این بین باید توصیه کارشناسان و متخصصان اقتصاد را در نظر بگیریم که بدون تحلیل و مطالعه نباید وارد سرمایه‌گذاری در بورس شد و این نکته را تازه واردان حتما در نظر بگیرند که حضور در بورس الزاما همراه با ریسک و بازدهی است و به هیچ وجه نباید انتظار فقط سود آوری داشته باشند. بلکه اگر بدون مطالعه وارد بازار شوند ممکن است با زیان قابل توجهی از آن خارج شوند.

کارشناسان در این زمینه توصیه می‌کنند تازه واردان به بورس ابتدا از خرید سهام عرضه اولیه، سهام واحدهای قابل معامله بورسی دولتی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری شروع کنند تا ریسک آنها به حداقل کاهش یافته و بازدهی‌ آن بیشتر شود. 

در این زمینه مشاهدات خبرنگار ما حاکی است در شهرستان‌ها دفاتر پیشخوان و کافی نت‌ها مشتریان برای دریافت کد بورسی  و سامانه سجام  پیدا کرده‌اند و این نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در بورس به یکی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری خانوارهای ایرانی تبدیل شده است.

نمادهای تاثیرگذار در تقویت شاخص بورس شامل فولاد مبارکه، ملی مس، پتروشیمی خلیج فارس، شستا، گل گهر، پالایش نفت اصفهان و چادرملو بوده‌اند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی 3.3 درصد رشد کرده، شاخص کل 3.3 درصد، شاخص بازار اول 3.3 درصد، شاخص بازار دوم 3.2 درصد، شاخص کل با معیار هم وزن 2.6 درصد، شاخص قیمت با معیار هم وزن 2.6 درصد، شاخص آزاد شناور 3.1 درصد رشد کرده‌اند.

نمادهای پربیننده امروز شامل بانک ملت، پالایش نفت اصفهان، فولاد مبارکه، پالایش نفت بندرعباس، ملی‌مس ایران، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، هلدینگ سرمایه‌گذاری غدیر و بانک صادرات بوده‌اند.

آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز بیش از ۳۷۳ واحد رشد داشت و بر روی کانال ۱۴ هزار و ۱۷۹  واحد ثابت ماند.

همچنین در این بازار سه میلیارد و ۳۱۳ میلیون برگه سهم به ارزش بیش از ۵۶ هزار و ۸۵۶ میلیارد ریال داد و ستد شد.

امروز نمادهای هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)، سهامی ذوب آهن اصفهان (ذوب)، سرمایه گذاری صبا تامین (صبا)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، پتروشیمی تندگویان (شگویا)، تولید نیروی برق دماوند (دماوند) و بیمه پاسارگاد (بپاس) تاثیر مثبت بر شاخص این بازار را داشتند.

همچنین نماد توکاریل (توریل)، قاسم ایران (قاسم)، داروسازی تولید دارو (دتولید)‌، کشت و صنعت دشت خرم دره (زدشت)، داروسازی سبحان انکولوژی (دسانکو)، کشاورزی و دامپروری بینالود (زبینا)، هتل پارسیان کوثر اصفهان (گکوثر)، پخش هجرت (هجرت) با تاثیر منفی بر شاخص این بازار همراه بودند.

طلا/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: