bazarnews

کد خبر: ۷۲۸۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۸
بررسی‌ها و محاسبات یک دانشگاه در آمریکا، نشان می‌دهد که ۵ کشور، بیشترین میزان تورم را دارند و در این بین، نرخ تورم ونزوئلا و زیمبابوه، به عنوان صاحبان بیشترین نرخ، از هزار درصد عبور کرده است.

گروه اقتصادکلان بازارنیوز: محاسبات دانشگاه جان هاپکینز که توسط استیو هانکه، استاد اقتصاد این دانشگاه صورت گرفته، نشان می دهد تورم سالانه منتهی به تاریخ بیستم ژوئن در دو کشور ونزوئلا و زیمبابوه از هزار درصد عبور کرده است. در این محاسبات به جای استناد به آمارهای دولتی، به شاخص برابری قدرت خرید و نرخ ارز در بازار آزاد توجه شده است. 

آمار، به شرح زیر است:

۱- ونزوئلا

نرخ تورم سالانه محاسبه شده دوره منتهی به بیستم ژوئن: ۲۴۹۹ درصد

نرخ تورم سالانه پیش بینی شده توسط صندوق بین المللی پول برای سال ۲۰۲۰: ۱۵ هزار درصد

گفتنی است، در سال 2020، بلومبرگ ادعا کرد که ذخایر این کشور تقریبا تمام شده است. در سال های گذشته پول ونزوئلا آن قدر کم ارزش شده است که عده ای به جای شمارش، آن را وزن می کنند. گزارش ها حاکی از آن است که بداقبالی نفتی و مدیریت غلط برخی از مدیران، از علل این تورم شمرده می شود.

 

۲-  زیمبابوه

نرخ تورم سالانه محاسبه شده دوره منتهی به بیستم ژوئن: ۱۲۹۷ درصد

نرخ تورم سالانه پیش بینی شده توسط صندوق بین المللی پول برای سال ۲۰۲۰: ۱۵۴ درصد

در طی سال های 2002 تا 2006، به علت سیاست های غلط، ارزش پول این کشور با کاهشی شدید مواجه شد به گونه ای که هر دلار آمریکا به یک میلیون و 400 هزار واحد پول زیمباوه رسید.

 

۳- لبنان

نرخ تورم سالانه محاسبه شده دوره منتهی به بیستم ژوئن: ۵۳۱ درصد

نرخ تورم سالانه پیش بینی شده توسط صندوق بین المللی پول برای سال ۲۰۲۰: ۱۸ درصد

جنگ داخلی لبنان زیرساختهای اقتصادی لبنان را به شدت تخریب کرد، تولید داخلی را به نصف کاهش داد و موقعیت لبنان به عنوان مرکز ترانزیت کالا و بانکداری خاورمیانه را متزلزل کرد.

۴- سوریه

نرخ تورم سالانه محاسبه شده دوره منتهی به بیستم ژوئن: ۳۳۱ درصد

نرخ تورم سالانه پیش بینی شده توسط صندوق بین المللی پول برای سال ۲۰۲۰: تعیین نشده

با تشدید بحران سوریه و از بین رفتن جایگاه این کشور در بازار جهانی و همچنین نقش ترانزیت کالایی که سوریه طی سال‌ها پیش میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با اروپا ایفا می‌کرد، حالا به نظر می‌رسد که این جایگاه از دست رفته‌باشد. در گذشته سالانه ۳۰ هزار محموله ترانزیت کالا از اراضی سوریه عبور می‌کرد و کالاهای مختلف را از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به اروپا و بالعکس منتقل می‌کرد.

این محموله‌ها که عموماً با کامیون منتقل می‌شدند از اردن و ترکیه عبور می‌کردند که نقشی به سزا در سودآوری ترانزیتی این کشورها داشتند. جنگ سوریه باعث شد تا بسیاری از این کالاها دیگر از طریق سوریه به اروپا ارسال نشوند.

۵- سودان

نرخ تورم سالانه محاسبه شده دوره منتهی به بیستم ژوئن: ۹۲ درصد

نرخ تورم سالانه پیش بینی شده توسط صندوق بین المللی پول برای سال ۲۰۲۰: ۹۶ درصد

جنگهای داخلی، ناپایداری دستگاه سیاسی و پایین بودن ارزش کالاهای تولیدی در بازارهای جهانی، از عوامل نرخ تورم بالا در این کشور هستند. سودان کشوری با اقتصاد نفتی بود که با جدا شدن سودان جنوبی، بسیاری از منابع نفتی خود را از دست داد.

برچسب ها: تورم ، ونزوئلا ، نقدینگی
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: