bazarnews

کد خبر: ۷۲۸۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶
عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در گفتگو با بازار نیوز:
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با انتقاد از اینکه سهم مناطق آزاد درحجم قاچاق بسیار چشمگیر است،گفت: قاچاق کالا در مناطق آزاد راحت تر است، اما مبارزه اصلی با قاچاق کالا باید در مبادی ورودی گمرکات کشور صورت گیرد.
عزت الله یوسفیان ملا در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز، در پاسخ به این سوال که مبارزه با قاچاق کالا باید در مبادی ورودی صورت گیرد یا در مراکز توزیع در بازار ؟ گفت: مبارزه با قاچاق کالا در بازار در مقایسه با مبارزه با قاچاق کالا در مبادی ورودی سخت و دشوارتر است. 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، تصریح کرد: وقتی یک کشتی کالای قاچاق وارد کشور می شود با تعداد محدودی نیرو در مبادی ورودی می توان مانع ورود این حجم کالا به کشور شد، اما اگر جلوی ورود کالای قاچاق در مبادی گرفته نشود این حجم کالای قاچاق بین 31 استان و 5 هزار شهر و 50 هزار روستای کشور تقسیم می شود، بنابراین دیگر نمی توان کالای قاچاق را در بازار جمع آوری کرد، زیرا علاوه بر هزینه بر بودن این اقدام، بازتاب های اجتماعی ناپسندی در راستای ورود نیروهای انتظامی به فروشگاه ها وجود دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، اظهار داشت: مبارزه اصلی با قاچاق کالا باید در مبادی ورودی گمرکات کشور صورت گیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در تشریح راهکارهای مبارزه با قاچاق کالا به منظور حمایت از تولید ملی و رشد اقتصادی کشور، تصریح کرد: باید استاندارد، کیفیت و کمیت تولیدات داخلی در بازار افزایش پیدا کند تا علاوه بر اشباع بازار از کالای داخلی و رسیدن به خودکفایی، مردم هم به کیفیت و استاندارد کالای ایرانی نسبت به کالای خارجی اعتماد کنند.

عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، با اشاره به فرهنگ استفاده از کالای خارجی، اظهار داشت: متاسفانه تمایل مردم به خرید کالای خارجی نسبت به کالای ایرانی بیشتر است، به عنوان مثال از نظر مردم خودروی خارجی وارداتی نسبت به خودروی مونتاژ شده در داخل با ارزش تر است، بنابراین به منظور جلوگیری از واردات کالای قاچاق باید فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی در جامعه نهادینه شود.

اقتصاد مقاومتی درصد قاچاق کالا را به صفر می رساند
این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی کشور را از واردات کالای خارجی بی نیاز می کند،اظهار داشت: اگر سه اصل افزایش کمیت و کیفیت تولیدات داخلی، فرهنگ سازی مصرف کالای ایرانی و مبارزه با قاچاق کالا در مبادی ورودی را مدنظر قرار دهیم، حجم واردات کالای قاچاق به صفر رسانده می شود.

یوسفیان ملا، در پاسخ به این سوال که آیا مناطق آزاد به بهشت قاچاق کالا تبدیل شده اند؟ افزود: واردات کالا به مناطق آزاد به صورت قانونی و هم به صورت غیرقانونی راحت تر است، به عنوان مثال در منطقه چابهار هر مسافری می تواند مقدار مشخصی کالای خارجی بدون پرداخت تعرفه گمرکی به کشور وارد کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، تصریح کرد: آن طور که باید و شاید در رابطه با واردات کالای خارجی به مناطق آزاد اقدامات سخت گیرانه مدونی صورت نمی گیرد به همین دلیل حجم واردات کالای قاچاق در مناطق آزاد بیشتر است، اما باید گمرکات کشور تقویت شده و مبادی ورودی گمرک به صورت جدی کنترل شوند. 

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: