bazarnews

کد خبر: ۷۲۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷
رایج‌ترین نوع وکالت خودرو، وکالت دادن به خریدار خودرو است؛ یعنی فروشنده به خریدار اختیار تام می‌دهد تا خودرو را به مراکز تعویض پلاک ببرد، فک پلاک و نصب پلاک کند، سند را به نام خودش بزند و دیگر کار‌های مربوط به انتقال خودرو را بدون حضور فروشنده انجام دهد. اما چرا توصیه می‌شود هرگز سمت خرید خودرو وکالتی نروید؟
۵ دلیل توقیف فوری خودرو در مراکز تعویض پلاک
بعضی از خریداران خودرو‌های دست دوم هنگامی که با وکالت‌نامه به مراکز تعویض پلاک مراجعه می‌کنند، نه‌تن‌ها موفق به تعویض پلاک نمی‌شوند بلکه خودرو بلافاصله در پارکینگ مرکز توقیف می‌شود! موارد زیر، مهم‌ترین دلایل توقیف فوری خودرو هستند:
۱) شکایت پلیس امنیت اخلاقی به دلایلی مثل بدحجابی
۲) شکایت از طرف بانک و یا سند خودرو در رهن بانک باشد
۳) شکایت قضایی مثل توقیف اموال مالک برای پرداخت مهریه یا نفقه
۴) مشکلات انحصار وراثت
۵) از همه مهم‌تر، داشتن شکایت قاچاق کالا یا پلاک جعلی
اگر هر کدام از این شکایات روی خودروی شما وجود داشته باشند، انتقال سند و آزاد کردن آن دردسر زیادی خواهد داشت.

نظر رئیس پلیس راهور ناجا در مورد خرید وکالتی خودرو
سردار سیدکمال هادیان‌فر، رئیس پلیس راهور ناجا در شهریور ۹۸ اعلام کرد:
" مردم با خرید و فروش خودرو به صورت وکالتی خودشان را گرفتار می‌کنند. در سامانه مرتبط به خرید و فروش خودرو، ما تنها مالک اصلی خودرو را می‌شناسیم.
اخیرا در مرکز ۱۹۷ نیروی انتظامی فردی مراجعه کرده بود که خودرویی را خریداری کرده که در کار قاچاق بوده و مجرم به شمار می‌آمد. خریدار بعد از خرید خودرو متوجه شد که بیش از ۲۶ میلیون تومان جریمه برایش آمده است و علاوه بر این، سه شکایت دیگر از مالک اصلی این خودرو شده بود، اما خریدار گرفتار شده و هر چه بگوید که نقشی در این زمینه نداشته، قانون نمی‌پذیرد. "
همچنین سرهنگ اصغر محبی، رئیس اداره حقوقی پلیس راهور نیز در مورد نقل و انتقال وکالتی خودرو گفت:
" توصیه می‌شود افراد در صورتی که اطمینانی از خریدار ندارند و او را نمی‌شناسند، از دادن وکالت‌نامه خودداری کنند. همچنین خریدارانی که هیچ شناختی از فروشنده ندارند نیز باید از نقل و انتقال وکالتی خودداری کنند؛ چرا که ممکن است فروشنده خودرویی را با اتاق تعویضی یا قطعات تعویض شده به فروش برساند که این موضوع در مراکز تعویض پلاک مشخص شده و مشکلاتی را برای فرد خریداری به وجود می‌آورد. "

بازار/
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: