bazarnews

کد خبر: ۷۲۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
بازارنیوز بررسی می‌کند؛
چندی پیش بنابر اطلاعیه انجمن واردکنندگان موبایل، واردات گوشی به ارزش بالای سیصد یورو به ایران ممنوع شد که پس از مدتی سرپرست وزارت صمت این اقدام را ملغی اعلام کرد. اتفاقات رخ داده پیرامون این موضوع سبب شد برخی از کارشناسان اقتصادی، دیدگاه‌های خود را بیان کنند.

ماجرای ممنوعیت واردات گوشی بیش از ۳۰۰ یورو چیست؟+فیلم

گروه بازرگانی بازارنیوز: چندی پیش بنابر اعلام انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی اتاق بازرگانی ایران واردات و ثبت تلفن‌های همراه هوشمند به ارزش بالای سیصد یورو به ایران ممنوع اعلام شد.

این انجمن در اطلاعیه‌ای که یکشنبه (چهاردهم تیر ماه) منتشر کرده، رسما این ممنوعیت را اعلام کرد.

در این اطلاعیه به "محدودیت‌های اعمال شده در سقف تخصیص ارز واردات موبایل در سال جاری و ممنوعیت واردات کالای بالای ۳۰۰ یورو در رویه مسافری و تجاری" اشاره شده است.

گفتنی است سیدناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی پیش از این، ضمن اشاره به کمبود ارز در کشور، گفت: امسال تقریبا صادرات نفت به صفر رسیده و صادرات غیر نفتی هم مختل شده است. بنابراین ما شاهد کسری بودجه سنگینی خواهیم بود.

 

صرفه جویی 840 میلیون یوروئی در صورت اعمال محدودیت در واردات

کانال رسمی سامانه همتا (طرح ثبت تلفن همراه) در پیام رسان بله نیز با انتشار تصویر زیر، به " اختصاص بیش از یک سوم منابع ارزی واردات گوشی فقط برای تأمین ۹ درصد نیاز بازار" اشاره کرد.

ماجرای ممنوعیت واردات گوشی بیش از ۳۰۰ یورو چیست؟+فیلم

 

پس از مطرح شدن این مسئله در فضای رسانه ای، قیمت ها در بازار موبایل با رشد مواجه شد.

 

آذری جهرمی: این ممنوعیت دارای سه ایراد جدی است

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در واکنش به این موضوع، در توئیتی نوشت: ممنوعیت واردات تلفن همراه بالای 300 یورو دارای سه ایراد جدی است. با رئیس کل بانک مرکزی و همچنین سرپرست وزارت صمت صحبت کردم و استدلال‌ها را مطرح کردم. با تاکید بر ضرورت رعایت اولویت‌های منابع ارزی کشور، بنا شد این تصمیم بازنگری شود.

 

متنفی شدن محدودیت واردات توسط وزارت صمت

روز سه شنبه (17 تیر) وزارت صمت با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد: بر اساس مذاکرات صورت گرفته میان بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مقرر گردید تا هیچگونه تغییری در رویه واردات گوشی تلفن همراه اعم از تجاری و همراه مسافر ایجاد نشود. بر این اساس، تمامی واردکنندگان می‌توانند بر اساس مقررات و دستورالعمل‌های ابلاغی به گمرکات سراسر کشور، نسبت به واردات گوشی تلفن همراه اقدام نمایند.

 

این در حالی است که علی ربیعی سخنگوی دولت، در نشست خبری اخیر خود، با اشاره به این موضوع، اظهار داشت: گفته شده که گوشی‌های تلفن همراه بالای 300 یورو ممنوع شده و‌ آنچه مطرح شده تنها صورت‌جلسه بوده و‌ هیچ ابلاغی در این زمینه صورت نگرفته و‌ تغییر رویه‌ای در واردات گوشی انجام نشده است.

 

دیدگاه کارشناسان چیست؟

با وجود اینکه رسانه های بسیاری درگیر خبرهایی پیرامون واردات گوشی با ارزش بیش از 300 یورو بودند، برخی از کارشناسان اقتصادی با بیان دیدگاه های خود، به این موضوع دامن زدند.

 

مجیدرضا حریری رئیس اتاق ایران و چین با بیان اینکه مصرف کننده با وجود گرانی های ایجاد شده، جرات نمی کند گوشی 45 میلیون تومانی در جیبش بگذارد، اظهار داشت: اگر 9 درصد بازار را با گوشی های هزار و 400 دلاری تامین کنید، از نظر ارزش، همان 35 درصد را پر می کند.

 

همچنین حسین راغفر، اقتصاد دان و عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا گفت: ارز، متعلق به همه مردم است. در این شرایط، نباید فقط به گروه خریداران این گوشی، ارز تعلق بگیرد.

 

گفتنی است سیدغنی نظری، دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس، در گفتگویی پیرامون این موضوع اعلام کرد: هر کاری که نتیجه اش تعلق ارز به کالای لوکس به جای کالای اساسی است، خیانت است.

 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: