توجه به دغدغه و نگرانی پیمانکاران در ارتباط با اسناد خزانه اسلامی از آنجا اهمیت دارد بر اساس لایحه بودجه سال ۱۳۹۹، دولت در نظر دارد ۲۰ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی با سهم حدود ۲۰ درصدی از کل اوراق بیان شده، منتشر نماید.
گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: در یادداشت قبلی(اینجا بخوانید) ضمن تشریح وضعیت و جایگاه اسناد خزانه اسلامی در دوره زمانی 1392 تا 1398 در بازار بدهی کشور، به مهمترین امتیازاتی که دولت برای آن اسناد بهمنظور جذاب نمودن آن برای پیمانکاران، پرداخته شد. در این یادداشت در صدد هستیم به تشریح چالشهای پیمانکاران در ارتباط با دریافت اسناد خزانه اسلامی پرداخت شود.
توجه به دغدغه و نگرانی پیمانکاران در ارتباط با اسناد خزانه اسلامی از آنجا اهمیت دارد که بر اساس جدول-1 و بر اساس لایحه بودجه سال 1399 تقدیمی دولت به مجلس شورای اسلامی در تاریخ 17 آذرماه 1398، دولت در نظر دارد 20 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی با سهم حدود 20 درصدی از کل اوراق بیان شده، منتشر نماید. در واقع با توجه به جایگاه مهم و تأثیرگذار اسناد خزانه اسلامی در بازار بدهی کشور (سهم بیش از 56 درصد در یازده ماه ابتدای سال 1398) و همچنین در اوراق بهادار منتشره توسط دولت در سال 1399 (سهم 20 درصدی در لایحه بودجه سال 1399) لازم است، نقطه نظرات پیمانکاران در زمینه اسناد خزانه اسلامی مورد بررسی قرار گیرد که در این یادداشت به آن پرداخته میشود.
جدول 1- احکام مربوط به انتشار اوراق بهادار توسط دولت، شرکتهای دولتی و شهرداریها در سال 1399
شماره تبصره و بند
|
ناشر
|
نوع اوراق
|
رقم پیشنهادی (هزار میلیارد ریال)
|
محل مصرف
|
بند د تبصره 2
|
دولت
|
فروش سهام و داراییهای مالی
|
10
|
حمایت از نوسازی و بهسازی بنگاه های تعاونی و ایجاد اشتغال و کارآفرینی، در بخش تعاون در قالب افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون
|
بند الف تبصره 5
|
شرکت های دولتی
|
اوراق مالی اسلامی
|
65
|
برای اجرای طرحهای دارای توجیه فنی، اقتصادی، مالی و زیست محیطی خود که به تصویب شورای اقتصاد میرسد؛ شرکت بازآفرینی شهری و شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید برای انجام طرح های خود از جمله بازآفرینی شهری در بافتهای فرسوده، تاریخی و پیرامون حرمهای مطهر و مصلی تهران در استفاده از این بند، در اولویت هستند.
|
بند ب تبصره 5
|
دولت
|
اوراق مالی اسلامی (ریالی- ارزی)
|
550
|
منابع حاصل را به ردیف شماره 310108 جدول شماره (5) این قانون واریز کند.
|
بند د تبصره 5
|
شهرداری های کشور و سازمانهای وابسته به آنها
|
اوراق مالی اسلامی
|
50
|
حداقل 50 درصد از سقف اوراق موضوع این بند به طرح های قطار شهری و حمل و نقل شهری تعلق می یابد.
|
بند ه تبصره 5
|
دولت
|
اسناد خزانه اسلامی
|
200
|
موضوع ردیف درآمدی 310103 جدول شماره (5) این قانون با حفظ قدرت خرید در سقف نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار با سررسید تا سه سال صادر و تا سقف 200 هزار میلیارد ریال به طلبکاران واگذار کند.
به طلبکاران دستگاههای اجرایی واگذار میشود و صرفاً بر اساس ابلاغ اعتبار و تخصیصهای صادره توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و از محل اعتبارات هزینهای و تملک داراییهای سرمایهای و ردیفها و جداول این قانون صادر میشود.
|
بند و تبصره 5
|
دولت
|
اسناد تسویه خزانه
|
20
|
بدهیهای قطعی خود به اشخاص حقیقی و حقوقی (تعاونی، خصوصی) و نهادها و مؤسسات عمومی غیر دولتی که در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط تا پایان سال 1398 ایجاد شد، با مطالبات قطعی معوق دولت از اشخاص مزبور به صورت جمعی- خرجی تسویه کند.
|
بند ز تبصره 5
|
بیمه مرکزی و مؤسسات بیمه بازرگانی
|
اوراق بهادار بیمه ای
|
1
|
پوشش بیمهای و همچنین بهادار سازی ریسکهای بیمهای
|
بند ح تبصره 5
|
دولت
|
اوراق مالی اسلامی
|
100
|
برای بازپرداخت اصل و سود اوراق سررسید شده در سال 1399
|
بند ط تبصره 5
|
وزارت نفت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو
|
اوراق مالی اسلامی (ریالی یا ارزی)
|
35
|
بهمنظور سرمایه گذاری در طرحهای نفت و گاز با اولویت میادین مشترک وزارت نفت و طرح های زیر بنایی و توسعه وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو
|
بند ی تبصره 5
|
وزارت نفت
|
اوراق مالی اسلامی (ریالی یا ارزی)
|
3 میلیارد دلار
|
برای بازپرداخت اصل و سود اوراق ارزی- ریالی سررسید شده تسهیلات بانکی و تضامین سررسید شده و همچنین بازپرداخت بدهیهای سررسید شده به پیمانکاران قراردادهای بیع متقابل طرحهای بالادستی نفت.
|
بند ع تبصره 5
|
دولت
|
اوراق مالی اسلامی
|
10
|
جهت احداث، تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی وزارت آموزش و پرورش (سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور) منتشر کند.
|
منبع: لایحه بودجه 1399 دولت
-
با توجه به آنکه اسناد خزانه اسلامی بهمنظور پرداخت و تسویه بدهی دولت به پیمانکاران بخش خصوصی طراحی و مورد استفاده قرار گرفته است در این بخش به بررسی مهمترین چالشهای پیشروی پیمانکاران دریافت کننده اسناد خزانه اسلامی پرداخته میشود.
۱.مطالبه مالیات از پیمانکاران به محض اختصاص اوراق به آنها
به گفته بسیاری از پیمانکاران وقتی اسناد خزانه اسلامی برای شرکت پیمانکار صادر میشود، اداره مالیات آن را به مثابه پول نقد دریافتی در نظر گرفته که باید مالیات و مالیات ارزش افزودهاش پرداخت شود، از این رو پیمانکار که هنوز طلبش را دریافت نکرده، به دولت بدهکار شده و در صورت عدم پرداخت با جریمههای سنگین مواجه میشود.
۲. مطالبه حق بیمه از پیمانکاران توسط سازمان تأمین اجتماعی به محض اختصاص اوراق به آنها
اسناد خزانه اسلامی دلیلی بر مطالبه تامین اجتماعی برای واریز حق بیمه کارگران توسط کارفرما شده است؛ اسناد خزانه اسلامی اعلام میکند فرد مذکور در اوراق، به چه مدت و در چه پروژه مشغول به فعالیت بوده، از این رو مشمول پرداخت حق بیمه کارگران خواهد شد در حالی است که هنوز طلب خود را دریافت نکرده است. این در حالی است که جرائم مربوط به دیرکرد حق بیمه پیمانکاران، در صورت عدم پرداخت نقدی، وظیفه دستگاه واگذارنده است.
۳. لحاظ نمودن جریمه دیرکرد توسط سازمانهای طلبکار پیمانکار
در مواردی که دستگاههای اجرایی به پیمانکاران بدهی دارند و پیمانکار نیز به سازمان تأمین اجتماعی بدهکار است، اسناد خزانه اسلامی از سوی دستگاه اجرایی به عنوان طلب پیمانکاران به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت میشود. البته سازمان تأمین اجتماعی، اسناد خزانه اسلامی را با زمان سررسید اوراق محاسبه میکند و در این میان جریمه دیرکرد تا زمان سررسید اسناد را برای پیمانکار لحاظ میکند که این موضوع به ضرر پیمانکاران خواهد بود. در حالی که در بسیاری از موارد پیمانکار در این تأخیر نقش و ارادهای نداشته است.
۴. اخذ مبلغ کمتر از میزان طلب پیمانکار از دولت
مشکل اساسی در بحث صدور اسناد خزانه اسلامی در پرداخت بدهی به پیمانکاران این است که این افراد به میزان طلب خود از دولت اسناد دریافت میکنند، اما زمانی که برای تبدیل و فروش آن به فرا بورس میروند، عملاً برگههای سند با ۴۰ درصد زیر قیمت خریداری میشود؛ بنابراین پیمانکاران طلب کار دولت در صورت فروش پیش از سررسید اسناد خزانه اسلامی مبلغی کمتر از طلب خود از دولت دریافت میکنند. این در حالی است که اسناد خزانه اسلامی در قبال مطالبات معوقی که قبلاً از تسویه نقدی آنها ناتوان بوده است، اقدام میکند.
۵. نگاه سرمایهگذار به پیمانکار
از دیگر چالشهای استفاده از اسناد خزانه اسلامی برای تسویه بدهی دولت به پیمانکاران، نگاه سرمایهگذار به پیمانکاران است. با این حال باید به این نکته توجه نمود که بسیاری از پیمانکاران از ظرفیت اسناد خزانه اسلامی آگاهی و شناخت کامل ندارند که همین موضوع دریافت اسناد خزانه اسلامی توسط پیمانکار به جای طلب خود از دولت مشکل را تشدید مینماید.
۶. ریسک و هزینه بالای نقد کردن اسناد خزانه اسلامی
طبق اظهار نظر برخی از پیمانکاران میزان ضرر و زیان واقعی وارده به پیمانکاران از محل تنزیل اسناد خزانه اسلامی علیرغم اعمال حفظ قدرت خرید بهطور متوسط در بازه زمانی یکساله ۷ درصد و در بازه زمانی دو ساله ۱۶ درصد و در بازه زمانی سه ساله ۲۰ درصد میباشد. نظر به آنکه مقرر نیست هزینهها و فعالیت اجرایی طرحها و پروژههای عمرانی بهصورت غیر نقدی انجام پذیرد لذا هزینههای تنزیل اسناد مذکور عملاً به پیمانکاران فعال در اجرای طرحهای عمرانی کشور تحمیل گردیده، امری که صرفاً به واسطه تصمیم دولت محترم در تغییر نحوه تأمین مالی طرحها و پروژهها وقوع یافته و متاسفانه تداوم آن در غیبت ساز و کارهای جبرانی، با زمینگیر شدن طرحها و پروژهها، زمینه تحلیل بیش از پیش بنیه مالی شرکتهای پیمانکار و خروج تدریجی ایشان از عرصه فعالیتهای عمرانی که آثار نامطلوب اقتصادی و اجتماعی را در پی دارد، فراهم نموده است.
۷. دامنه زمانی بین تعهدات و رفع تعهدات دولت
اسناد خزانه اسلامی که امروز توسط پیمانکاران دریافت میشود به شکل عمده مربوط به عملیات عمرانی و اجرایی ۲ سال گذشته است در حالی که سررسید آن مربوط به ۲ سال آینده است و در واقع اوراق ارائه شده به پیمانکاران فاصلهای ۴ ساله با کارهای انجام شده دارد. این موضوع دو اثر منفی بر وضعیت مالی پیمانکار دارد ۱) ارزش پول در این فرایند زمانی افت میکند و ۲) خالی بودن دست پیمانکاران موجب محدود شدن فعالیتشان و بازده پایین پروژه میشود، زیرا آنها نیازمند نقدینگی میشوند. سازوکار فعلی انتشار اسناد خزانه اسلامی، پیمانکاران را از نظر وضعیت مالی در شرایط سختی قرار میدهد.
۸. عدم پذیرش اسناد خزانه اسلامی توسط بخش خصوصی
یکی از مسائلی که مشکلاتی را برای پیمانکاران دریافت کننده اسناد خزانه اسلامی ایجاد میکند، عدم پذیرش و چرخش اسناد خزانه اسلامی در زنجیره تولید کالاها و خدمات پیمانکاران درگیر فعالیتهای عمرانی است. بهعنوان مثال امکان چرخش اسناد خزانه اسلامی بین شرکت پیمانکاری طرف قرارداد دولت و شرکتهای تأمین کننده مصالح فراهم نیست.
۹. پذیرش اجباری در مقابل پذیرش اختیاری اسناد خزانه اسلامی
اسناد خزانه اسلامی اعطایی به پیمانکاران از سوی دولت به صورت اجباری است. پیمانکار باید اسناد خزانه اسلامی دریافت نماید یا همچنان طلبکار بماند؛ بنابراین پیمانکار مجبور به دریافت اسناد خزانه اسلامی است. در حالی که باید پیمانکار بین دریافت طلب خود و یا دریافت اسناد خزانه اسلامی مخیر باشد.
با توجه به چالشهای پیشروی پیمانکاران در زمینه انتشار اسناد خزانه اسلامی و تلاشهایی که دولت برای افزایش جذابیت و رفع چالشهای آن انجام داده است که در یادداشت قبلی منتشره در همین خبرگزاری به آن پرداخته شد، در پایان پیشنهادهای زیر ارایه میگردد:
1) افزایش تنوع اوراق مالی قابل انتشار برای جبران کسری بودجه با توجه به حوزههای فعالیت دولت و منشأ ایجاد کسری بودجه دولت؛ به این صورت که دولت در کنار اسناد خزانه اسلامی نسبت به انتشار انواع صکوک استصناع و صکوک اجاره بیش از پیش اقدام نماید.
2)تلاش برای تکمیل زنجیره دریافت و پرداخت اسناد خزانه اسلامی در بخش خصوصی به مانند بخش دولتی، همانند اقدامی که در زمینه طراحی اوراق گام در سیستم بانکی کشور انجام شد.
3)ایجاد تنوع در روش تسویه بدهی دولت به پیمانکاران به منظور امکان انتخاب روشهای پرداخت از سوی پیمانکاران. به این صورت که دولت در زمان اجرای طرح طیف گستردهای از روشها و ابزارها را برای تسویه پروژههای پیمانکاری در نظر بگیرد و در حین انجام طرح برای تأمین مالی پیمانکار از آنها استفاده نماید. بهعنوان مثال در بخش بیمارستانی به جای استفاده از اسناد خزانه اسلامی در پایان پروژه در همان ابتدا از اوراق منفعت برای تأمین مالی آن استفاده نماید.
4)تلاش برای افزایش هماهنگی بین سازمانهای دولتی و عمومی غیر دولتی درگیر با فعالیتهای عمرانی پیمانکاری در راستای سازوکار انتشار اسناد خزانه اسلامی و چگونگی بهره گیری از ظرفیتهای آن برای توسعه زنجیره تأمین مالی پیمانکاران و رفع کسری بودجه دولت؛