bazarnews

کد خبر: ۷۳۲۷۴
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از رای‌گیری در جلسه علنی امروز اعضای هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان را انتخاب کردند.

احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ابتدا اسامی نامزدهای عضویت در هیات رئیسه نظارت بر رفتار نمایندگان را قرائت کرد که بر اساس آن حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی از کمیسیون قضایی و حقوقی، حجت‌السلام حسن شجاعی علی‌آبادی از کمیسیون اصل ۹۰  و مصطفی طاهری، محمدرضا دشتی اردکانی، محمد مهدی مفتح و محمد سرگزی از بین نمایندگان مجلس نامزد حضور در این هیات بودند. پس از رای گیری نمایندگان این نامزدها با بدست آوردن نصف به علاوه یک به عنوان اعضای هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس انتخاب شدند.

همچنین طبق قانون باید از بین نواب رییس مجلس یک نفر در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان عضو شود که طبق نظر هیات رئیسه، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی انتخاب شد.

پیش از رای گیری حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی در تذکری گفت: طبق مواد ۲۱، ۲۲ و ۱۹۴  آیین نامه داخلی، ‌ برای  اداره مجلس شاخص داریم که اگر به آن عمل شود این میزان تعارض و بحث پیش نمی‌آید. زیرا طبق آیین نامه نمایندگان متقاضی ثبت نام می‌کنند. اما قرار نیست تمام افرادی که ثبت نام کردند برای عضویت در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان انتخاب شوند.

نماینده مردم تبریز با بیان اینکه همه تذکرات باید بر اساس آیین نامه باشد و هیات رئیسه نباید هر اخطار قانون اساسی را بپذیرد، گفت: اخطار قانون اساسی نسبت به افراد پذیرفته نیست و هیچ نماینده‌ای نمی‌تواند به وزیر، ‌ ناطق یا در زمان رای‌گیری اخطار قانون اساسی بدهد.

همچنین علی بابایی دیگر نماینده مجلس نیز در سخنانی اظهار داشت: باید در زمان ثبت نام برای عضویت در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان  شاخص‌ها مشخص می‌شد تا  زمانی که نماینده‌ای حذف ‌شد، او بداند برای نداشتن چه شاخصی حذف شده است.

محمدباقر قالیباف رییس مجلس نیز در این باره اظهار داشت: در ماده یک قانون نظارت بر مجلس گفته شده که همه نمایندگان فرصت ثبت نام دارند ولی آیین نامه شاخص در زمان ثبت نام ذکر نکرده است.

در ادامه، غلامرضا نوری قزلجه نماینده بستان آباد از استان آذربایجان شرقی نیز در تذکری خواستار توجه بیشتر مجلس به بیماری کرونا طبق ماده ۶ حفظ و امنیت مجلس شد و عنوان کرد: شیوع ویروس کرونا بسیار جدی شده و تعدادی از همکاران را به دلیل کرونا از دست دادیم. بر همین اساس بهتر است در جلسات مجلس و کمیسیون‌ها نظارت بیشتری  شود و از روش‌های ارتباط تصویری و روش‌های یک دوم یا یک سوم از تعداد نمایندگان حاضر در صحن استفاده کنیم.

قالیباف در این باره توضیح داد: در برگزاری جلسات صحن با توجه به فاصله‌ای که بین نمایندگان وجود دارد، مشکلی نیست. اما در نشست‌هایی غیر از محل استقرار، ‌ باید نمایندگان فاصله را رعایت کنند و زمان کمیسیون‌ها هم کم شود. همچنین بعد از بازگشت نمایندگان از حوزه انتخابی تست کرونا انجام شود.

ایسنا/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: