bazarnews

کد خبر: ۷۳۲۸۴
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
علی اکبر حق دوست رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد مبارزه با کرونا گفت: یک نفر آلوده در مترو اگر عطسه کند می‌تواند۱۰ نفر را به کرونا مبتلا کند و رفتار اجتماعی مردم آمار مبتلایان را متغیر می‌کند.

علی اکبر حق دوست رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد مبارزه با کرونا گفت: یک نفر آلوده‌ در مترو اگر عطسه کند می‌تواند۱۰ نفر را به کرونا مبتلا کند و رفتار اجتماعی مردم آمار مبتلایان را متغیر می کند.

علی اکبر حق دوست رئیس اپیدمیولوژی کرونا اظهار کرد: تغییراتی که روزانه می بینیم نباید فکر کنیم که این ویروس در حال کاهش یا افزایش است. وضعیت , وضعیت مطلوبی نیست. ویروس در کل کشور وجود دارد گاهی اوقات استانی در حالت هشدار یا نیمه هشدار قرار می‌گیرد و این دو تفاوت زیادی باهم ندارد.

او درباره شیوع کرونا گفت: یک شاخص ما است؛ اگر عدد یک باشد یعنی ثبات داریم زیرا یک به معنای بیماری در حال کاهش است و بالای یک در حال افزایش,در اردیبهشت ماه به زیر یک دهم رسیدیم، ولی متاسفانه در خرداد ماه در بعضی از استان‌ها بالای یک رسیده ایم و در دو هفته گذشته تقریباً بالاترین عدد را برای کل کشور داشتیم یعنی شاخص نزدیک ۱.۱ رسید در همان زمان در برخی از استان‌ها به ۱.۴ رسید.

حق دوست ادامه داد: اگر هیچ مراقبتی نباشد به طور مثال یک نفر آلوده‌ای در مترو اگر عطسه کند می تواند۱۰ نفر را مبتلا کند.

رئیس اپیدمیولوژی کرونا گفت: مراقبت‌ها و حساسیت‌های افراد در جامعه کمتر شده و اگر ما در مقابل این ویروس رفتار عادی داشته باشیم حتما به این بیماری مبتلا می شویم چراکه این ویروس در جامعه وجود دارد و در کمین افرادی است که مراقبت نمی‌کنند.

او درباره جهش این ویروس بیان کرد: هنوز مستندات علمی در باره جهش این ویروس وجود ندارد و آن چیزی که آمار‌ها را بالا و پایین کرده رفتار اجتماعی مردم است.

حق دوست اظهار کرد: ما باید چند کار را جدی بگیریم اول محافظت شخصی یعنی ماسک زدن را جدی بگیریم, دوم تجمعات بسیار خطرناک است چراکه حالت تصاعدی دارد و سوم رعایت اصول اجتماعی و تنها شاه کلید مقابله با این بیماری این سه گزینه است.

او درباره محدودیت‌های استان تهران گفت: باید با توجه به شرایط تصمیم گیری انجام شود چرا که یک هفته برای بیماری خیلی کوتاه نیست و واقعا باید یک هفته رصد کنیم تا ببینیم چه تاثیری خواهد داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: