bazarnews

کد خبر: ۷۳۳۰۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۵
منابع خبری روز چهارشنبه از نصب تندیس یک فعال ضدنژادپرستی به جای نماد «ادوارد کلستون» برده دار ثروتمند قرن ۱۷ که چندی پیش در شهر بریستول انگلیس سرنگون شد، خبر دادند.

تندیس فعال ضدنژادپرستی جایگزین نماد برده‌دار معروف انگلیس شد

تندیس جایگزین شده متعلق فردی به نام «جن رِید» است که در جریان تظاهرات چند هفته پیش به همراه سایر معترضان به نابرابری اجتماعی، نژادپرستی و برده‌داری، تندیس کلستون را به زیر کشید. او در این تندیس دیده می شود که مشت‌های خود را به نشانه اعتراض به سمت بالا گره کرده است.

بر اساس گزارشها این اقدام بدون هماهنگی قبلی با مقام‌های محلی و ساعات اولیه صبح امروز صورت گرفته است. در این عملیات گروهی ۱۰ نفره حوالی ساعت ۵ صبح تندیس «جن رید» را از خودروی ون خارج کرده و روی پایه نصب می‌کنند. مقام‌های رسمی دولت انگلیس هنوز به این اقدام واکنشی نشان نداده‌اند.

تندیس کلستون یکی از ده‌ها نماد برده‌داری است که معترضان انگلیسی خواهان برچیده شدن آن‌ها از سطح شهر هستند.

معترضان ۶۰ تندیس دیگر از جمله وینستون چرچیل نخست وزیر مشهور پیشین انگلیس و جورج واشنگتن نخستین رئیس جمهوری آمریکا را به عنوان نمادهای نژادپرستی معرفی کرده و خواهان حذف آنها هستند.

صادق خان شهردار لندن دستور داده تا همه مجسمه‌ها و اسامی خیابان‌های پایتخت انگلیس بازنگری شود. وی خواستار برچیده شدن تندیس‌های مربوط به برده‌داران شده و گفته که لندن باید با واقعیت تلخ تاریخ برده‌داری خود روبرو شود.

بانک مرکزی و کلیسای انگلیس نیز با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای از نقش رؤسای پیشین خود در تجارت برده عذرخواهی کرده‌ و وعده داده‌اند که نماد این شخصیت‌ها را حذف خواهند کرد.

با این حال بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس حذف تندیس‌های این کشور را تقبیح و تصریح کرده که چنین کاری تاریخ انگلیس را تهی خواهد کرد.

اعتراض‌ها به نژادپرستی و برده‌داری در انگلیس و سراسر جهان پس از آن بالا گرفت که ۶ خرداد ۱۳۹۹ یک شهروند سیاهپوست آمریکایی به نام جورج فلوید به شکل بی رحمانه‌ای توسط پلیس سفید پوست این کشور کشته شد.   

دهها هزار انگلیسی معترض به نژادپرستی در هفته‌های گذشته در سراسر این کشور به نشانه همبستگی با تظاهرات کنندگان آمریکایی دست به راهپیمایی زده و شعار عدالتخواهی برای جورج فلوید سرداده‌اند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: