bazarnews

کد خبر: ۷۳۶۷۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
رییس جمهور گفت: مردم ایران می دانند که آغاز دولت یازدهم محصولات کشاورزی 97 میلیون تن بوده و امروز حدود 130 میلیون تن است که بدین معناست 32 درصد در محصولات کشاورزی محصول بیشتری را در اختیار داریم

«حسن روحانی» رییس جمهور در آیین بهره برداری از طرح های ملی وزارت جهاد و کشاورزی گفت: بسیار خوشحال هستیم که در پانزدهمین 5شنبه شاهد لذت بخش ترین طرح های افتتاحی بودیم. افتتاح در بخش کشاورزی لذت خاصی دارد در این بخش مردم احساس می کنند حیات، زندگی  و سلامت انها در سایه تلاش کشاورزان تامین می شود و برای ما که کشوری هستیم که در سرزمین خشک و نیمه خشک قرار دارد، الگو های خشک و متد اب یاری مهم است و باید از حالت سنتی به صنعتی برگردانیم.

او ادامه داد: از وزارت کشاورزی ویژه تشکر می کنم که از ابتدای دولت تاکنون کارهای بزرگی انجام داده اند از دکتر حجتی و دکتر خاوازی تشکر می کنم. از همه انهایی که تلاش کردند ایران سرسبز بماند.
 
رییس جمهور گفت:  مردم ایران می دانند که آغاز دولت یازدهم محصولات کشاورزی 97 میلیون تن بوده و امروز حدود 130 میلیون تن است این به معنای این است که 32 درصد در محصولات کشاورزی محصول بیشتری را در اختیار داریم . کار بزرگی در راندمان اب و شاخص بهره بری انجام شده است. در این97 میلیون تن که به 131 میلیون تن افزایش یافته تقریبا زمین بیشتری زیر کشت قرار نگرفته است بلکه نحوه کشت و آبیاری را تغییر داده ایم.
 
او گفت: راندمان آب 39 درصد بوده و امروز 45 درصد است. شاخص بهره بری در آغاز دولت محصول ما زیر یک کیلو در یک متر مکعب آب بود ولی امروز محصول ما 1450 گرم است و تقریبا به یک و نیم کیلو نزدیک می شویم.
 
رییس جمهور بیان کرد: در صرفه جویی از 8/6 میلیارد متر مکعب به 14 میلیارد متر مکعب رسیده است حرکت ما در مسیر درست علمی است و یکی از بخش های مهم ما بخش گلخانه است. تقریبا در چهار فصل می توانیم محصول داشته باشیم.
 
روحانی بیان کرد: کل کشت گلخانه در سال 92 ، 8هزار هکتار بوده است و امروز به 18هزار و پانصد رسیده است . برنامه دولت این است که تا پایان دولت به 23 هزار هکتار برسیم. دولت ما بیش از انچه که در سی سال گذشته گلخانه تولید شده در این هفت سال گلخانه تولید کرده است.
 
او گفت: در سال های گذشته در کانال کشی اب و زه کشی و هم در سامانه های نوین اب یاری و تجهیز اراضی اقدامات خوبی انجام داده ایم اینکه در دولت یازدهم توانستیم حدود سیصد هزار هکتار زمین کشاورزی را تجهیز کنیم و با اب یاری مدرن تجهیز کنیم اقدام مهمی است. زه کشی گلستان هشتاد هزار هکتار است و یکی از طرح های مهم است. اگر این طرح نبود سیل خسارتش چند برابر بود.
 
رییس جمهور بیان کرد: امروز 5 طرح مهم اب و خاک را افتتاح کردیم و طرح های زیادی هم عملیات اجرایی اش اغاز و شروع می شود. 614 پروژه به ارزش 1367 میلیارد تومان افتتاح کردیم.
 
او گفت: 809 طرح گلخانه را افتتاح کردیم که 472 هکتار است. این طرح امروز گلخانه موجب 127 هزار تن سبزیحات . سیفی جات می شود و موجب 29 میلیون شاخه گل بریده می شود.

رییس جمهور مطرح کرد: 16800هکتار اراضی شیب دار و دیم را برای درخت کاری و بقیه محصولات مثل گیاهان دارویی افتتاح کردیم تا پایان دولت تاکیدمی کنم به وزارت کشاورزی باید الگوی کشت مد نظر باشد. گاهی باید از کشت فراسرزمین استفاده شود در کشور های دیگر یا حتی در قاره های دیگر.

روحانی افزود: در کنار بهره بری درست از اب باید بهره بری درست از خاک انجام گیرد. امروز در شرایط کرونا قرار داریم که بسیاری از کشور ها از ترس محصولات کشاورزی خود را انبار می کنند و محصولات کشاورزی امسال برای ما مهم است امسال هم در گندم خود کفا خواهیم بود و امیدواریم در محصولات دیگر هم تلاش بیشتر را انجام دهیم . 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: