bazarnews

کد خبر: ۷۳۷۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸
رئیس کمیسیون اصل 90 در مجلس در گفتگو با بازار نیوز؛
رئیس کمیسیون اصل 90 در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت ثابتی برای مسکن مهر به تصویب رسیده است یا خیر؟ اذعان داشت: در واقع قیمت و قراردادها از قبل مشخص شده و بنا شد تا دیگر افزایش قیمتی در فروش طرح مسکن مهر نباشد.
افزایش قیمت در فروش مسکن مهر منتفی است/ اصلاح بافت فرسوده بهتر از ساخت مسکن مهر بود
بازار نیوز - عملکرد دولت در طرح پروژه مسکن مهر و نقاط ضعف و قوت آن، روز گذشته در صحن علنی مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت که در پایان داوود محمدی رئیس کمیسیون اصل 90  و نماینده مردم قزوین در مجلس در این خصوص به خبرنگار بازار نیوز اظهار داشت: این طرح با هدف تامین مسکن اقشار آسیب‌پذیر و کسانی که توان خرید خانه را ندارند انجام شد و با توجه به اینکه قیمت زمین از مسکن حذف و تسهیلاتی را هم دولت در این زمینه پرداخت می‌کند، ایده خوبی بود هر چند که در مرحله اجرا با مشکلاتی مواجه شد.

محمدی اضافه کرد: روز گذشته در صحن علنی مجلس کمیسیون راهکارهای برای حل مشکلات پیش روی مسکن ارائه کرد و وزارت راه و شهرسازی هم ملزم شد تا به تعهدات خود در راستای حل مشکلات مسکن مهر کمک کند.

 
اصلاح بافت فرسوده بهتر از ساخت مسکن مهر بود
وی با اشاره به اشکالات مهم طرح مسکن مهر گفت: متاسفانه جانمایی پروژه ساخت مسکن مهر در بیشتر موارد مناسب نبوده و دولت به جای اینکه روی بافت های فرسوده سرمایه گذاری کنند تا سیمای شهر زیبا شود با فواصل طولانی از شهر، اقدام به ساخت و ساز در قالب طرح مسکن مهر کرده است و همین باعث مشکلاتی از جمله افزایش هزینه های ساخت و خدمات رسانی آب، برق، گاز و امکانات عمومی به این پروژه ها شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: طولانی شدن ساخت مسکن ها، قیمت مصالح را در این پروسه به دو برابر رساند و این یکی از عمده مشکلات سد راه طرح مسکن مهر بود و در همین راستا با دستور اکید مقام معظم رهبری کمیسیون دستور فوریت حل این مشکل را صادر کرد.

وی تاکید کرد: از 2 میلیون و 215 هزار مسکن مهری که در سراسر کشور در حال ساخت بوده، یک میلیون و 900 هزار از این مسکن ها تکمیل شده و یک میلیون 450 مسکن هم به متقاضیان تحویل داده شده و تعدادی در حدود 450 هزار مسکن هم با وجود تکمیل خدمات زیربنایی و روبنایی آب و برق و گاز تکمیل شده ولی به مشتریان تحویل داده نشده است.

محمدی با اشاره به اینکه 117 هزار مورد از طرح مسکن مهر متقاضی ندارند و هنوز به مرحله تکمیل و بهره برداری نرسیده اند، گفت: در مجموع 303 هزار واحد هنوز تکمیل نشده هر چند که 20 تا 90 درصد از مجموع این طرح ها پیشرفت فیزیکی داشته اند، ضمن اینکه از این تعداد هم 49 هزار واحد به دلایل مختلف پرونده قضایی دارند.

وام های مسکن از 25 به 30 میلیون و بازپرداخت آن هم از 15 به 20 سال ارتقا پیدا کرد
وی در خصوص موضوع مطرح شده وام های مسکن در صحن علنی مجلس هم افزود: مقرر شد تا وام های مسکن مهر از 25 به 30 میلیون و بازپرداخت آن هم از 15 به 20 سال ارتقا پیدا کند و دستگاههای خدمات رسان نظیر آب و برق و وزارت نفت مکلف شدند، تا در این زمینه همکاری همه جانبه ای داشته باشند و در پایان وزارت راه هم مکلف شد در پایان سال گزارشی از آخرین وضعیت مسکن مهر با این رویکرد که نواقص و نارسایی ها باید مرتفع شود را ارائه دهد.

برابر تبصره 6 قانون بودجه سال 86 قرار شد تا یک سوم را دولت بدهد یک وسوم را بودجه ببیند و یک سوم را هم استانها تعمین کنند که گاها به این تکالیف عمل نشده یک کارگروه شکل داریم که این وضعیت رو پیگیری کنه و به سرانجام برسونه و وزارت راه هم.

در این پروسه برای رسیدن به نتیجه باید همگرایی بین وزارت راه و شهرسازی و نظارت تعاون و رفاه اجتماعی ایجاد شود تا تکلیف پیمانکارانی که نتوانستند در این زمینه به تعهدات خود عمل کنند مشخص شود و بانک های عامل و مرکزی با پرداخت تسهیلات لازم در این زمینه به طرح مسکن مهر کمک کند.
 
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: