bazarnews

کد خبر: ۷۳۷۶۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
اعطای کارت اعتباری به مشمولین سهام عدالت از جمله تصمیمات دولت است که از هفته جاری عملیاتی می شود.

آزادسازی سهام عدالت از نهم اردیبهشت ماه با موافقت مقام معظم رهبری عملی شد. از آنجایی که ارزش این سهام روز به روز همراه با رشد بورس در حال افزایش است. تعدادی از دارندگان سهام عدالت به دلیل نیاز مالی فوری اقدام به فروش سهام خود می کنند که این امر می تواند در بازار بورس تنش ایجاد کند.

در این راستا برای مدیریت بازار سهام و همچنین عدم ضرر و زیان سهامداران عدالت؛ قرار است به دارندگان سهام عدالت کارت اعتباری داده شود.

بر این اسا دارندگان سهام عدالت بسته به اینکه چقدر از سهام‌شان باقی مانده است می‌توانند پشتوانه اعتباری باشند که بانک مرکزی در اختیارشان قرار می‌دهد. این تصمیم برای جلوگیری رفتار هیجانی در بازار و رفع نیاز فوری افراد گرفته شده و مورد استقبال بانک مرکزی هم قرار گرفته است.

جزئیات دریافت کارت اعتباری خرید با سهام عدالت

آنطور که بانک مرکزی و شورای عالی بورس اعلام کرده‌اند مشمولان سهام عدالت می‌توانند از سهام خود به عنوان وثیقه برای دریافت کارت اعتباری خرید استفاده کنند. برای این کار مشمولان می‌توانند به بانکی که شماره شبا حساب خود نزد آن بانک را در سامانه سهام عدالت وارد کرده‌اند، مراجعه کنند.

با توجه به این تصمیم اتخاذ شده مشمولان سهام عدالت می‌توانند از طریق نظام بانکی تا سقف ۵۰ تا ۶۰ درصد از ارزش دارایی سهام عدالت خود، کارت اعتباری دریافت کنند و با استفاده از آن می‌توانند با مراجعه به مراکز خرید، به صورت اعتباری خرید کنند. براساس این طرح در نظر گرفته شده مشمولان سهام عدالت تا یکسال فرصت دارند وجه را به بانک تسویه کنند.

حسن روحانی نیز جلسه روز 11خرداد هیات دولت عنوان کرد که سهام عدالت مال مردم است و بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ خواهد کرد این است که سهام عدالت برای هر فردی که تمایل داشته باشد می‌تواند به عنوان به عنوان وثیقه باشد و می‌تواند بر مبنای آن از بانک کارت اعتباری از بانک بگیرد که به عنوان وسیله‌ای است که هر فردی بتواند سهام خود را حفظ کند.

رئیس جمهور گفت: مردم می‌توانند سهام عدالت خود را نفروشند، حفظ کند و یا به عنوان وثیقه در بانک بگذارد و کارت اعتباری دریافت کند و برای نیازمندی‌های خود مصرف کند. ما در شرایط فعلی باید این امیدواری را به طور کامل داشته باشیم برای حرکت‌هایی که در کشور مورد نیاز است

نائب رییس اول اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران از ارائه کارت اعتباری دارندگان سهام عدالت از هفته آینده، خبر داد.

حسین سلاح ورزی روز جمعه در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «از هفته بعد با حمایت و موافقت دولت و بانک مرکزی، کارت اعتباری در اختیار دارندگان سهام عدالت قرار می‌گیرد.»

وی افزود: با این تصمیم سهامداران مجبور به فروش زودهنگام سهام با ارزش خود نیستند و بورس هم از تلاطم و نوسان در امان می‌ماند.

حسین فهیمی سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت همچنین در مورد گفته سلاح ورزی عضو شورای عالی بورس درباره این که کارت اعتباری از سوی بانک‌ها به سهامداران عدالت داده می‌شود، نیز گفت: بانک‌ها در حال حاضر به مشتریان خود بر اساس اعتباری، مانند ملک و گردش حساب که دارند، کارت‌های اعتباری در اختیار آن‌ها می‌گذارند، به عنوان مثال تا ۱۰ میلیون تومان می‌تواند با کارت اعتباری خرید کند و بعد این کارت را شارژ کند، در مورد سهامداران عدالت نیز، یک اعتباری نزد بانک خود دارند که این بانک‌ها می‌توانند کارت اعتباری در اختیار مشتریان سهام عدالت قرار دهند، البته این برنامه جدیدی است که در شورای عالی بورس مطرح شد، ولی تصمیم گیری نهایی با شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی است.

فهیمی گفت: امکان توثیق سهام عدالت به نفع بانک‌ها وجود دارد که در قبال آن، کارت اعتباری به مشمولان داده شود.

وی گفت: اطلاعات دیگر که مورد نیاز است شماره تلفن همراه به نام خود مشمول سهام عدالت باشد و شماره حساب شبا که در سامانه سهام عدالت ثبت شده است، شماره شبا را از بانک مرکزی استعلام می‌کنیم و شماره تلفن همراه را از اپراتور‌های تلفن همراه استعلام می‌گیریم، تاکنون این رابطه یک طرفه بوده، اما اکنون ۳۰ نوع خدمت و ارتباط دو طرفه و خدمات بین سهامدار و شرکت‌های سرمایه پذیر عدالت وجود دارد.

رشد بازدهی سهام عدالت در بورس

در پی صدور دستور آزادسازی سهام عدالت، سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با راه‌اندازی سامانه استعلام و آزادسازی سهام عدالت اقدام به ارائه جزئیات دارایی واقعی سهام عدالت مشمولان به‌تفکیک شرکت‌های بورسی و ارائه تعداد و ارزش هر سهم آنها کرد.

این سامانه بار دیگر در پایان معاملات هفته بِروزرسانی شده است و مشمولان می‌توانند با مراجعه به این سامانه از آخرین ارزش سهام عدالت خود آگاهی یابند.

بر اساس این گزارش کسانی که ارزش اولیه سهام عدالت آن‌ها 532 هزار تومان است در پایان معاملات روز چهارشنبه 1 مرداد ارزش سهام عدالتشان به 19 میلیون و 634 هزار و 548 تومان رسیده است.

در ابتدای معاملات هفته گذشته ارزش سهام عدالت 532 هزار تومانی 19 میلیون و 184 هزار و 457 تومان اعلام شده بود که بر این اساس طی معاملات این هفته 2.3 درصد سود معادل 450 هزار و 91 تومان عاید سهامداران عدالت شده است. در هفته پیش از آن سود 13 درصدی عاید سهامداران عدالت شده بود که بر این اساس روند رشد سهام عدالت طی هفته جاری بسیار کند شده است.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: