bazarnews

کد خبر: ۷۳۸۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵
جهانگیری:
معاون اول رئیس جمهور با اعلام اینکه گفته می شود رشد اقتصادی ۵.۴ درصد با جیب مردم سازگار نیست، افزود: این را قبول دارم امروز رشد اقتصادی با جیب مردم سازگار نیست اما قبول کنید کاری با اقتصاد کشور کرده اند که به این آسانی ها قابل جبران نیست.
بازار نیوز - اسحاق جهانگیری با بیان اینکه باید تلاش کنیم برای محصولاتمان استانداردهای بالا تعریف کنیم گفت: استاندارد سقف نیست، بلکه حداقل‌هایی است که اگر کالایی از آن برخوردار نباشد باید از تولید و مصرفش جلوگیری به عمل آورد.

معاون اول رئیس جمهور در همایش روز جهانی استاندارد که صبح امروز (دوشنبه) در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد ضمن تقدیر از خدمات  مدیریت سازمان ملی استاندارد اظهار کرد: تجربه مدیریت خانم پیروزبخت در این سازمان نشان داد توانمندی خانم ها در پذیرش مسئولیت مدیریتی سازمان های مهم می تواند مفید و موثر باشد و ان‌شاءالله شرایطی به وجود آید که نقش خانم ها در مسئولیت های مدیریتی مختلف در کشور پررنگ تر شود.

وی با اشاره به جایگاه و اهمیت مساله استاندارد در زندگی اجتماعی و شخصی افراد افزود: در کالاهای تولیدی، صنعتی و خدماتی معیار سنجش شاخص های استاندارد است و تقریبا همه کشورها برای تولیدات داخلی و اقتصادی خود استانداردهای ملی را معرفی می‌کنند.

جهانگیری با اشاره به اینکه اقتصاد ایران دوران مهمی را پشت سر می‌گذارد خاطر نشان کرد: شتاب جدی باید به اقتصاد کشور داده شود تا بتوانیم گذشته را جبران کنیم.

وی افزود: بسیار تلخ است که بگوییم هنوز نتوانسته ایم سطح رفاه مردم را حتی به سال 90 برگردانیم چون اتفاقاتی که برای اقتصاد کشور در سال های گذشته رخ داده است به این سادگی ها قابل جبران نیست و ماشین اقتصاد کشور را در گودالی انداخته اند که بیرون آوردن و به حرکت در آوردنش زحمت بسیاری می خواهد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به توانمندی های بخش خصوصی و تاثیرات آن در به حرکت در آوردن اقتصاد کشور گفت: نیازمند عزم ملی و اراده ملی هستیم و سیاست های اقتصاد مقاومتی خوشبختانه اجماعی ایجاد کرده است که همه سازمان ها و نهادها ذیل آن برای توسعه اقتصاد کشور متحد شوند.

جهانگیری با اشاره به نقش تعیین کننده استاندارد در رشد اقتصادی کشور خاطر نشان کرد: این که بگوییم داشتن استاندارد به نفع مصرف کننده است حرف درستی خواهد بود اما یقینا تولید کننده بیش از همه از استاندارد بالا نفع خواهد برد؛ چرا که به حضور تولید کنندگان در بازار و رقابت در بازارهای داخلی و خارجی کمک می کند.

وی با بیان اینکه کالایی که کیفیت مناسب نداشته باشد در بازار داخلی و خارجی امکان ادامه حیات ندارد خاطر نشان کرد: استاندارد برای تولید کننده فرصتی ایجاد می کند تا با برنامه ریزی منابع خود را بیهوده تلف نکند.

جهانگیری همچنین به ضعف های جدی بخش خدمات پس از فروش در کشور اشاره کرد و گفت: باید به سمتی رویم که مصرف کنندگان در صورتی که از کالای خریداری شده رضایت نداشتند امکان تعویض آن با محصول جدید وجود داشته باشد، چرا که در این صورت با رعایت استانداردهای بالا واحدهای تولیدی از تحویل هزینه های این چنینی به شرکت خود جلوگیری خواهند کرد.

معاون اول رئیس جمهور گفت: پیدا کردن بازار بین المللی کار دشواری است اما حفظ بازار بدست آمده، از آن دشوارتر است.

وی با تاکید بر  نقش استاندارد در واردات کالا توضیح داد: سازمان ملی استاندارد وظیفه دارد بر ورود کالاهایی که به طور رسمی به کشور می آیند و کیفیت مناسب آنها نظارت داشته باشد و از ورود کالاهایی که کیفیت مناسب ندارند جلوگیری کند.

جهانگیری با اشاره به ضرورت نشان دار شدن کالاهای وارداتی که از مسیر رسمی به کشور می آیند گفت: این موضوع می تواند یکی از راه های مهم مبارزه با ورود کالای قاچاق به کشور باشد و مردم پس از مشاهده نشان استاندارد متوجه شوند که یک کالا از مسیر رسمی به کشور آمده است و در مورد سلامت آن کالا اطمینان حاصل کنند.

وی در ادامه به اهمیت موضوع فرهنگ سازی در حوزه استاندارد اشاره کرد و افزود: باید به جایی برسیم که مردم زمان خرید کالا قبل از توجه به قیمت آن به نشان استاندارد کالا توجه داشته باشند.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه سازمان استاندارد باید موضوع برون سپاری ماموریت های خود را به طور جدی در دستور کار قرار دهد خاطر نشان کرد: یکی از رویکردهای اقتصاد مقاومتی مردمی کردن اقتصاد است و در این راستا سازمان ملی استاندارد باو جود نقش حاکمیتی که دارد می تواند از بخش خصوصی در ماموریت هایی مثل بازرسی ها و آزمایشگاه  بهره بگیرد.

جهانگیری با اشاره به اهمیت توجه به استاندارد وسایلی که با ایمنی و سلامت مردم سرو کار دارد گفت: به طور مثال وسایل شهربازی ها که مردم فرزندان خود را برای سپراندن اوقات فراغتشان به آنجا می برند و استاندارد این وسایل بازی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی در ادامه به حادثه سقوط آسانسور در دانشگاه صنعتی شریف و آسیب دیدن بعضی از اساتید دانشگاه اشاره کرد و گفت: اصلا قابل پذیرش نیست که گفته شود به علت کمبود بودجه این اتفاق رخ داده است و باید بدانیم که استاندارد کالاهایی که با امنیت و سلامت مردم سر و کار دارد، بسیار با اهمیت است و باید نظارت لازم در این زمینه ها صورت گیرد.

جهانگیری همچنین به اهمیت بخش خدمات در کشور اشاره کرد و گفت: بخش خدمات بیش از 50 درصد تولید ناخالص ایران را تشکیل می دهد و یکی از پیش نیازهای اصلی توسعه اقتصادی کشور است که در این راستا می توانیم به حوزه خدمات در بخش های گردشگری، توریست و حتی هواپیمایی اشاره داشته باشیم که ممکن است سرویس خدماتی نامناسب در هواپیمایی های داخلی باعث رجوع مسافران به شرکت های هواپیمایی خارجی شود، پس ضرورت دارد که موضوع استاندارد پیگیری شود.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اهمیت موضوع استاندارد در سیاست اقتصاد مقاومتی و وجود یک بند در مورد استاندارد در متن سیاست های اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: اگر بخواهیم اقتصاد کشور مسیر خوبی را طی کند پیش نیازش توجه به کیفیت آن است.
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: