bazarnews

کد خبر: ۷۳۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
سخنگوی کمیسیون اقتصادی در گفتگو با بازارنیوز مطرح کرد؛
مهدی طغیانی گفت: فکر می‌کنم در صورتی که بتوانند استمرار ورودی ارز را تامین کنند، قیمت دلار به نرخ‌هایی نزدیک ۱۹ هزارتومان که هفته گذشته نیز دیده بود، بازگردد و باقی بماند.

عدم استمرار در ورودی ارز به بازار، علت اصلی گرانی مجدد

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز: مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با بازارنیوز، عدم استمرار ورود ارز به بازار را علت اصلی بالا رفتن نرخ ارز دانست و اظهار داشت:  مسئله این است که بانک مرکزی در ثبات بخشی ورودی منابع ارزی دچار مشکل است. منابعی را در برهه‌ای می‌تواند تزریق کند که این منابع مستمر نیستند، یعنی بانک مرکزی نتوانسته در عین حال که منابع را وارد می‌کند، استمرار آن را هم تضمین کند.

وی افزود: فکر می‌کنم در صورتی که بتوانند استمرار ورودی ارز را تامین کنند، قیمت دلار به نرخ‌هایی نزدیک ۱۹ هزارتومان که هفته گذشته نیز دیده بود، بازگردد و باقی بماند.

طغیانی تسهیل صادرات را لازمه ورود ارز به کشور خواند و گفت: مسئله اصلی این است که ما در شرایطی هستیم که تنوع صادرات و تسهیل روند صادرات برای ما بسیار مهم است. زمانی که  صادرات تسهیل شود، ارز هم وارد کشور خواهد شد. این ارز هم به صورت پرتفویی وارد می‌شود؛ یعنی اگر یک بخش صادرات مشکل پیدا کند، بخش‌های دیگر می‌توانند آن را پوشش دهند

وی درباره جمع کردن ارز از بازار توسط صادرکنندگانی که ارز‌های حاصل از صادراتشان را خرج کرده بودند و مجبور بودن تا ۳۱ تیرماه تسویه حساب کنند، گفت: بالارفتن نرخ ارز، تک علت نیست و علل مختلفی برای آن وجود دارد. یکی از عوامل ممکن است این باشد که ما در بازار انباشت تقاضا داریم که یکی از عوامل این انباشت تقاضا، به دلیل اولتیماتوم رفع تعهد ارزی است. درنتیجه این موضوع را به عنوان عامل اصلی یا تک عامل بالارفتن نرخ ارز قبول ندارم.

گفتنی است؛ هفته گذشته پس از آن که نرخ دلار به کانال ۲۶ هزار تومان رسید، با ورود ارز از طریق بانک مرکزی به بازار، قیمت تا کانال ۱۹ هزار تومان پایین آمد، اما مجددا نرخ بالا رفت و امروز (۶ مردادماه)، دلار در بازار آزاد به ۲۳ و ۸۳۰ تومان رسید.
برچسب ها: ارز ، دلار ، مهدی طغیانی
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: