bazarnews

کد خبر: ۷۴۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۱
محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص جزئیات احکام مالیاتی کمیته اصلاح ساختار بودجه از جمله معافیت‌های مالیاتی و عایدی سرمایه گفت: این موضوعات پیشنهاداتی است که هر یک باید در کمیسیون مربوطه بررسی شود.

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه با ارائه توضیحاتی در خصوص روند برگزاری جلسات کمیته اصلاح ساختار بودجه گفت: تاکنون جلسات این کمیته به صورت پیوسته برگزار شده است و ما تقریبا به صورت روزانه دو جلسه داریم تا بتوانیم در این هفته بحث مربوط به مواردی که باید در اصلاح بودجه سال 1400 لحاظ شود را به اتمام برسانیم.

وی افزود، در جلساتی که بین سازمان برنامه و بودجه و مرکز پژوهش‌ها گذاشته شده، تعدادی از احکام را برای موضوع اصلاح ساختار بودجه سال 1400 جمع‌بندی کرده‌اند. موضوعاتی که تا به الان مورد بررسی قرار گرفته شامل 6 بحث مفصل در مورد منابع (از جمله مالیات‌ها)، مولدسازی اموال و دارایی‌های دولت، سامانه ستاد و هزینه‌های دولت بحث شد.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در خصوص سامانه ستاد ( سامانه تدارکات الکترونیکی دولت) بحث مفصلی انجام و قرار شد اصلاحیه‌ای برماده 50 قانون دائمی اعمال شود همچنین در خصوص موضوع هزینه‌ها بحث شد. یک مقداری موضوع انضباط مالی دولت و موضوع هزینه ها و به اصطلاح کاهش سرفصل های بودجه بود. اینها مباحثی بودند که تا به الان در مورد بودجه بحث شده است که البته به احکامی نیز رسیده‌ایم.

زنگنه در خصوص بررسی‌های انجام شده در بحث مالیات گفت: در موضوع مالیات‌ها تقریبا در 6 سرفصل مالیاتی که البته در حوزه منابع قرار داشت بحث کردیم. یکی بحث مالیات برعایدی سرمایه است که در آن دو بحث وجود دارد. یکی آنکه عده‌ای می‌گویند بحث مالیات بردرآمد را پیگیری کنیم که در اکثر کشورهای دنیا نیز در حال انجام است.

وی گفت: نظر کمیته، سازمان برنامه و بودجه و همچنین مرکز پژوهش‌ها نیز برهمین امر بود اما به این جهت که مالیات بر درآمد دارای جزئیات زیادی است و به جهت تعدد مشاغل و منابع درآمدی کار زیادی نیاز دارد، بنابراین جمع‌بندی این بود که ما برای سال 1400 بحث مالیات برعایدی سرمایه را به عنوان یک طرح مستقل انشاالله در مجلس مصوب کنیم و حوزه‌های مختلفی را هم در برمی‌گیرد که بحث آن مفصل است.

این نماینده مجلس ادادمه داد، از مواردی که برآن مالیات تعلق می‌گیرد، معاملات مسکن است. اگر ما بگوییم برمعاملات مسکن مالیات گرفته شود، برتمام معاملات مسکن این موضوع مترتب نخواهد شد و مواردی برای معافیتهای مربوط به معاملات در نظر گرفته خواهد شد. موضوع دیگر در خصوص ارزش افزوده بود که پیشنهاد شده بود این رقم تغییر کند که پیشنهاد مربوط به آن برای ارسال به کمیسیون مربوط آماده شد. یک بحث در حوزه مالیات‌ستانی هوشمند وجود داشت که از بحث‌های بسیار مهم در موضوع منابع و مالیات است و موضوع دیگر در خصوص نظام انگیزشی نظام مالیاتی بود که خودش یک سرفصل مجزا است و به حکم مربوط به آن نیز رسیده‌ایم.

زنگنه در ادامه با ذکر بندی از طرح پیشنهادی کمیته اصلاح ساختاری بودجه که برای نظام انگیزشی سازمان مالیاتی در نظر گرفته شده است، گفت: به منظور تشویق استان‌های فعال‌تر در تأمین درآمدهای استانی، سازمان برنامه بودجه مکلّف است، یک درصد مشخص از بخشی از اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی سرمایه را متناسب با میزان وصول درآمدهای استانی و بهبود عملکرد نسبت به مدت مشابه سال قبل، برای وصول بیش از صد درصدی برای این استان‌ها صادر کند.

وی ادامه داد، این بدین معنا است که یک نظام انگیزشی برای استان‌ها و سازمان امور مالیاتی بگذاریم و این از طریق افزایش تخصیص بیش از صد درصدی حوزه تملک سرمایه‌ها است. شبیه این احکام را ما در حوزه مالیاتی احصاء کردیم و در اختیار کمیسیون‌های مربوطه قرار می‌دهیم و کمیسیون‌ها باید ظرف دو تا سه هفته این موضوعات را به خروجی برسانند که پس از آن به صحن مجلس برسد. ما تلاش میکنیم تا بتوانیم این احکام را به قانون بودجه سال 1400 برسانیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره‌ پیشنهاد تغییر قانون ارزش افزوده گفت: مشکل ارزش افزوده در حوزه‌ی اجرا بود، یعنی عملاً ارزش افزوده 9 درصدی که باید از مصرف کننده‌ی نهایی اخذ شود، در بعضی موارد بیش از 9 درصد محاسبه می‌شد. متاسفانه در فرایند اجرا چندین بار این 9 درصد گرفته می‌شود و این اتفاق باعث شده است هزینه‌ نهایی برای مصرف کننده به شدت بالا رود‌.

وی افزود، مجلس دهم اصلاحیه‌ای ارائه داد که در مجلس رأی آورد و هم اکنون نیز در شورای نگهبان است، البته مجلس یازدهم به شورای نگهبان درخواست عودت آن را داده است زیرا به نظر ما ایراداتی در آن وجود دارد که باید اصلاح شود و اگر آنها برطرف نشوند در واقع تغییری در فرایند اجرا صورت نخواهد گرفت. در حال حاضر‌ منتظر هستیم شورای نگهبان این اصلاحیه را عودت دهد تا پس از آن بتوانیم احکام ارزش افزوده را داخل آن اعمال کنیم.

زنگنه ادامه داد، در خصوص مالیات برارزش افزوده دو بحث وجود دارد. بحث اول، شیوه‌ی اجرای مالیات بر ارزش افزوده است یعنی آن 9 درصد باید به درستی اجرا شود که در قانون هم تصویب شده است و باید بازگردد و سپس عودت داده شود. بحث دیگر این است که بعضی از مجموعه‌ها مانند مرکز پژوهش‌ها پیشنهاد داده‌اند که بعد از اصلاح شیوه‌ دریافت، یک درصد به مالیات ارزش افزوده‌ را اضافه کنیم که آن یک درصد هم بیشتر صرف حوزه‌ وزارت آموزش و‌ پرورش، نوسازی مدارس، مناطق محروم و از این قبیل می‌شود. این موضوعات پیشنهاداتی است که هر یک باید در کمیسیون مربوطه بررسی شود.

نماینده مردم تربت حیدریه گفت: طی سال‌های گذشته سیستم‌های حسابداری دستگاه‌های عمومی براساس یک استانداردی تعبیه شده‌اند اما از زیرساخت‌هایی که تهیه شده است استفاده بهینه نمی‌شود و متاسفانه خروجی که باید داشته باشند را ندارند. ما بحث مالیات‌ستانی هوشمند را در سه بند مطرح کرده‌ایم.

وی افزود، براساس بند اول، سازمان امور مالیاتی مکلّف است عملکرد دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 169 مکرر در خصوص ارائه اطلاعات را به صورت عمومی منتشر کند. در بند دوم نیز گفته شده است سازمان امور مالیاتی موظف است سامانه موضوع ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم را براساس منطقِ ثبتِ دو طرفه‌ی معاملات اصلاح نموده و معاملات ثبت شده در سامانه مذکور را بدون رسیدگی مورد پذیرش قرار دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد، در ماده 169قانون مکرر، عملاً بحث هوشمند سازی مالیات مطرح شده است یعنی سازمان امور مالیاتی به صورت هوشمند با استفاده از ثبت اطلاعاتی که دستگاه‌ها و شرکت‌ها در سامانه حسابداری خودشان انجام می‌دهند، بتواند میزان مالیات را تشخیص دهد، این موضوع کمک به سزایی در فرایند اخذ مالیات دارد. در اینجا ما یک اصلاحیه زدیم و مواردی را که خود سازمان مالیات هم ‌معتقد بود که باید در بحث هوشمند سازی مالیات اصلاح شود را آوردیم.

زنگنه در خصوص معافیت‌های مالیاتی نیز گفت: پیشنهاداتی که در کمیته‌ی اصلاح ساختار بررسی می‌شود، براساس توافقی است که بین این کمیته از مجلس، مرکز پژوهش‌ها و سازمان مدیریت انجام شده است. ما سعی کرده‌ایم معافیت‌ها را به نفع تولید پیش ببریم، یکی از این موارد این است که مناطق آزاد تجاری_صنعتی و مناطق ویژه‌ی اقتصادی، مشمول مالیات و عوارضِ قانون مالیات و ارزش افزوده می‌باشند.

وی افزود، براساس این پیشنهاد، معادل سهم شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و روستاهای فاقد دهیاری‌ها از اجرای قانون مالیات و ارزش افزوده در مناطق آزاد تجاری_صنعتی، در اختیار مدیریت هر یک از مناطق قرار می‌گیرد تا انحصاراً برای توسعه زیر ساخت‌ها و ارائه کمک‌های فنی و اعتباری برای واحدهای تولیدی همان منطقه به مصرف برسد.

این نماینده مجلس ادامه داد، مناطق آزاد تجاری_صنعتی و مناطق ویژه‌ی اقتصادی قبلا از عوارض قانون مالیات و ارزش افزوده معاف بوده‌اند که ما پیشنهاد برداشتن این معافیت را داده‌ایم و محل مصرفش را نیز تأیین کردیم. در خصوص فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی، فرهنگی و هنری که دارای مجوز از وزارت فرهنگ بودند نیز پیشنهاد شد که تا 20 درصد درآمدشان مشمول مالیات نرخ صفر گردد.

وی گفت: صد در صد درآمد حاصل از فعالیت‌های قرآنی دارای مجوز وزارت فرهنگ‌ و ارشاد نیز بند دیگری بود، سایر دستگاه‌های ذیربط نیز برای عملکرد سال‌های 99  و 1400 مشمول مالیات نرخ صفر هستند. بند سوم از طرح پیشنهادی اصلاح معافیت‌ها نیز آمده است، معافیت ماده 145 قانون مالیتهای مستقیم‌، موقوف الاجرا می‌شود و نرخ مالیات بر کلیه سودهای دریافتی که درصد در نظر گرفته شده برای آن نیز به صورت یک پیشنهاد است، در نظر گرفته شده است.

همانطور که گفته شد در بحث معافیت به حوزه تولید نیز توجه شده و پیشنهاد شده است، در اجرای تبصره بند الف ماده‌ 23 قانون احکام دائمی، معافیت مالیات عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده کالاهای صادراتی دارای پردازش کمتر، مجتمع بر صنایع اولیه پتروشیمی، مواد معدنی، فلزی، آهنی و غیر آهنی تا مرحله‌ی تولید شمش را با رعایت تبصره 8 ذیل ماده 14 قانون معادن، مشروط به ایفای تعهدات بازگشت ارز در سال آینده به میزان 50 درصد اعمال نماید، یعنی به میزان 50 درصد معافیت مالیات عملکرد و ارزش افزوده را برای بحث صادرات صنایع اولیه خواهیم داشت.

 

تسنیم

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: