bazarnews

کد خبر: ۷۴۳۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۸
رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد:
سیف با بیان اینکه محدودیت‌های دلار برای ما که با دلار کار نمی‌کنیم مشکل بزرگی نیست، تصریح کرد: باید پیش‌بینی شود که با تبدیلات دلاری و داشتن برخی دریافت های دلاری به چه ترتیبی مواجه شویم.
بازار نیوز - رییس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که روز دوشنبه (۲۶ مهر ماه) در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد درباره آخرین وضعیت لغو تحریم‌های دلاری ایران که اخیر از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام شده است عنوان کرد: همزمان با سند برجام سوالاتی مطرح شد و راهنمایی‌هایی به عمل آمد که منجر به صدور بیانیه‌ای توسط افک شد.

وی افزود: برخی ابهامات به صورت کامل در رابطه با سوالاتی که برای بانک‌های بین‌المللی وجود داشت به صورت شفاف پاسخ داده نشده بود، اما این ابهامات به تدریج در مذاکراتی که با بانک‌ها داشتیم، شفاف و روشن‌تر شد و همچنین در جلساتی که دوستان ما در وزارت خارجه با افک داشتند، مسائل به صورت کامل بررسی و برای طرف مقابل توضیح داده شد و نهایتا این بیانیه جدید صادر شد.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: این بیانیه جدید هیچ تصمیم جدیدی نیست به جز رفع ابهاماتی که پیشتر وجود داشت، در حقیقت کار کردن با دلار محدودیت‌هایی دارد و برای ما هم اینکه با دلار کار نمی‌کنیم مشکل بزرگی نیست، اما باید پیش‌بینی می‌شد که با تبدیلات دلاری و داشتن برخی دریافت های دلاری به چه ترتیبی مواجه شویم.

سیف اضافه کرد: بر اساس سند برجام، داشتن حساب دلاری ممنوعیت ندارد و دستور پرداخت دلاری هم از حساب دلاری می‌تواند انجام شود و اخیرا تمام این جنبه‌های جدید را در بخشنامه‌ای که به بانک‌ها دادیم شفاف کردیم و توضیحات لازم را به بانک‌ها دادیم تا بانک‌ها بتوانند به صورت شفاف‌تر در مذاکرات‌شان با بانک‌های طرف‌شان از این موارد استفاده کنند. 

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی برای بخش تولید گفت: ابتدا قرار بر این بود ۷ هزار و ۵۰۰ بنگاه کوچک و متوسط با حداکثر اعتبار ۱۶ هزار میلیارد تومان از تسهیلات استفاده کنند.

سیف با بیان اینکه بانک مرکزی از این اتفاق استقبال می‌کند ادامه داد: اگر با تخصیص این تسهیلات اهداف بخش صنعت تخقق پیدا کند، دستاورد بزرگی است؛ چرا که حجم تسهیلات بانکی در سال گذشته ۴۱۷ هزار میلیارد تومان بود که رقم ۱۶ هزار میلیارد تومان بسیار مبلغ کمتری است. ما همچنین اولویت را به بنگاه‌هایی دادیم که محصول‌شان بازار مصرف دارد و همچنین با قیمت مناسب عرضه می شود.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: ما به بانک‌ها ابلاغ کردیم که به بنگاه‌هایی که دارای شرایط لازم هستند بتوانند تسهیلات بگیرند. هر بنگاهی که تولیدش با این سرمایه در گردش افزایش بیابد می تواند برای بانک‌ها نیز مثبت واقع شود، چراکه بدهی‌های‌شان پرداخت می‌شود.  

سیف همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره نتایج جلسه امروز شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گفت: یکی از مباحث مطرح شده در جلسه امروز ضرورت تسریع و تسهیل در استرداد مالیات بر ارزش افزوده بود که به موجب ماده ۱۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده و قوانین رفع موانع تولید، دولت مکلف شده است تا ساز و کاری را لحاظ کند که با بیشترین سرعت و در یک ماه مالیات ارزش افزوده صادرکنندگان مسترد شود، چرا که اکنون شرایط پیچیده‌ای دارد که باید این دستورالعمل تسهیل شود.

وی تصریح کرد: در نهایت تصمیم بر این شد که موارد لازم در دبیرخانه اتاق ایران پیگیری شود و سازمان امور مالیاتی اقدامات نهایی را انجام دهد و پس از جمع‌بندی به مرحله اجرا در بیاید.

رییس کل بانک مرکزی همچنین درباره بخش نامه اخذ ۴ درصد مالیات علی الحساب از وارد کنندگان که از سوی فعالان بخش خصوصی مورد انتقاد است توضیح داد: این اقدام باعث شده است که واردکنندگان که خوش حساب با یک بروکراسی زیاد مواجه شوند و باعث بروز مشکلاتی در فضای کسب و کار شود. پیشنهاد شورا این بود که این بخشنامه مورد تجدیدنظر قرار گیرد و در نهایت تصمیم گرفته شد که در این رابطه کمیسیون اقتصادی مجلس، نمایندگانی از اتاق بازرگانی و وزارت صنعت و وزارت اقتصاد موضوع را مورد بررسی قرار دهند و تصمیم نهایی توسط وزارت اقتصاد گرفته شود.
ایسنا
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: