bazarnews

کد خبر: ۷۴۴۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵
یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازارنیوز مطرح کرد؛
آلربت بغزیان گفت: باید به سازمان امور مالیاتی تبریک گفت که به این مسائل ورود کرده، چون همیشه بحث و صحبت مقابله با این موارد مطرح می‌شد، اما اراده‌ای برای پیگیری نبود؛ زیرا احتمالا پای بسیاری از افراد و ارگان‌ها به این چالش باز می‌شود
گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: آلبرت بغزیان، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در گفتگو با بازارنیوز پیرامون رشد ثبت شرکت‌های صوری اظهار داشت: سال‌ها این بحث مطرح بوده و قبلا نام این شرکت‌ها را شرکت‌های پوشه‌ای می‌گذاشتند که کل مجموعه شرکت یک پوشه مدارک است و جایی ثبت می‌شوند و افرادی که پشت ثبت شرکت هستند با عنوان این شرکت اهداف خودشان را دنبال می‌کنند و این اعمال به پای هیئت مدیره یا مدیرعامل شرکت تازه ثبت شده نوشته می‌شود که غالبا خودشان هم خبر ندارند و معمولا از افراد بی بضاعت هستند و بدهی‌ها و مشکلات دیگر، پای آن هاست که غالبا ابتدای قضیه یا تطمیع شده اند یا فریب خورده اند.
 
*فرارمالیاتی شرکت های صوری در مناطق آزاد

وی درباره ثبت شرکت‌های صوری در مناطق آزاد با انگیزه انجام تخلفات مالیاتی، توضیح داد: برای مثال در مناطق آزاد رایج شده بود که شرکت ثبت می‌کردند و معاملات شان را با نام شرکت جلو می‌بردند و فرارمالیاتی انجام می‌دادند که البته قابل شناسایی هم بود، چون کار‌هایی از جمله برداشت‌های غیرقانونی بدون اطلاع اعضا هیئت مدیره صورت می‌گرفت.
 
*کارت‌های بازرگانی، ابزاری برای تخلف

بغزیان از سواستفاده از کارت‌های بازرگانی سخن گفت و اظهار داشت: مثلا در مورد دیگر، دریافت کارت بازرگانی برای شرکت‌های صادرات و واردات که با عضویت افراد بی بضاعت صورت گرفته و با بدهی مالیاتی و بدهکاری رها شده اند و آن شخص که کارت به نامش صادر شده از همه جا بی خبر گرفتار می‌شود.
 
*تبریک به سازمان امور مالیاتی!

بغزیان در واکنش به سخنان رئیس سازمان امورمالیاتی پیرامون ضرورت مقابله با شرکت‌های صوری گفت: باید به سازمان امور مالیاتی تبریک گفت که به این مسائل ورود کرده، چون همیشه بحث و صحبت مقابله با این موارد مطرح می‌شد، اما اراده‌ای برای پیگیری نبود؛ زیرا احتمالا پای بسیاری از افراد و ارگان‌ها به این چالش باز می‌شود. سهم کوچک این سوء استفاده‌ها شرکت‌های کوچک هستند، اما قسمت اعظم آن شرکت‌های بزرگتر هستند که می‌ترسند دستشان رو شود، پس همین مطرح کردن این موضوع نشان دهنده این است که بالاخره روزی با این شرکت‌های صوری برخورد و مالیات هم گرفته می‌شود.
 
*بعید است دولت از تخلفات بی‌خبر باشد

وی درباره عدم آگاهی دولت از تخلفات صورت گرفته، اظهار داشت: خیلی از مسائل وجود دارد که در سطح دولت از آن مطلع نیستند، اما مردم در کف جامعه و بازار از آن مطلع‌اند. مثلا کارت‌های بازرگانی که با مقداری کنکاش مشخص می‌شد که از آن‌ها سو استفاده شده، چطور امکان دارد که دولت از آن مطلع نباشد؟

وی افزود: بنده بعید می‌دانم دولت و بانک مرکزی از فساد کارت‌های بازرگانی مطلع نباشند، اما بالاخره روزی عزمشان برای رسیدگی جزم می‌شود، چون تا زمانی که فضای این سو استفاده‌ها وجود دارد، امکان برخورد نیست و رشوه و سهم دهی‌ها، این تخلفات را می‌پوشانند. اکنون به دیلیل این که تخلفات کلان تمام شده می‌خواهیم به خرده مسائل رسیدگی کنیم و جلوی تخلف جدیدالورود‌ها را بگیریم و سراغ موارد بزرگ قبلی نمی‌رویم.
*سوابق افراد را قبل از ثبت شرکت بررسی کنید

بغزیان درباره روش‌هایی که می‌توان از رشد شرکت‌های صوری جلوگیری کند، گفت: می‌توان ریسک هر مجوزی که صادر می‌شود را بررسی کرد. بطور مثال همانطور که افراد ثبت نامی برای کنکور فوق لیسانس باید مدرک لیسانس داشته باشند؛ به همین ترتیب وقتی شرکت شروع به کار می‌کند، سازمان امور مالیاتی باید سوابق را چک کند یا ثبت احوال شرایط و تحصیلات هیئت مدیره و مدیرعامل را بسنجد.

وی در پایان تاکید کرد: باید از همان ابتدا بدون خوش خیالی جلو برویم و با ثبت شرکت‌های صوری مقابله کنیم، چون در جایی که منافع مالی وجود دارد امکان تخلف هم زیاد است، در نتیجه باید دستگاه نظارتی وظیفه اش را به درستی انجام دهد.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: