bazarnews

کد خبر: ۷۴۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶
زمانیکه در تالار بورس، کالایی عرضه می‌شود و عرضه این کالا مکفی و مناسب است، مازاد عرضه ایجاد می‌شود. در این جا با توجه به قوانین سازمان بورس، عرضه کننده می‌تواند این مازاد عرضه را خارج از بورس، به قیمت کشف شده در بورس کالا، بفروشد.

گروه کشت و صنعت بازارنیوز: امیرحسین کاوه، عضو اتاق بازرگانی و فعال صنعتی در گفتگو  با بازارنیوز پیرامون موضوع مچینگ در صنعت فولاد کشور، اظهار داشت: مچینگ شمشیر دو لبه است. اگر بر اساس ضوابط و قوانین مطرح شده انجام شود ابزار مناسب معاملاتی است، اما اگر فقوانین معاملات رعایت نشود، شائبه رانت و توزیع سهمیه‌های نا به جا طرح می‌شود.

وی افزود: روش درست آن این است که زمانیکه در تالار بورس، کالایی عرضه می‌شود و عرضه این کالا مکفی و مناسب است، مازاد عرضه ایجاد می‌شود. در این جا با توجه به قوانین سازمان بورس، عرضه کننده می‌تواند این مازاد عرضه را خارج از بورس، به قیمت کشف شده در بورس کالا، بفروشد.

وی ادامه داد: این اتفاق باعث می‌شود که تقاضای اضافی هم وارد بورس نشود چرا که یک عده مطمئن هستند وقتی که در بورس قیمت کشف شد، می‌توانند روز بعد به آن قیمت بخرند و چه بسا باعث کاهش تقاضا هنگام کشف قیمت می‌شود و به کشف بهتر قیمت کمک می‌کند.

کاوه تاکید کرد: اما مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است که در بورس مازاد عرضه وجود ندارد و همواره کاهش عرضه را شاهد هستیم، اما این کالا مچینگ می‌شود. اینجا سوال ایجاد می‌شود که اگر شما کالا برای عرضه در بورس نداشتید، چگونه آن را مچینگ کردید؟ اگر کالا را داشتید چرا در بورس عرضه نکردید که قیمت عادلانه کشف شود؟

وی در پایان گفت: مچینگ اگر درست اجرا شود، می‌تواند به صنایع کوچک کمک کند، چون ممکن است آن‌ها نخواهند وارد رقابت بورسی شوند یا همان روزی که رقابت انجام می‌شود، پولشان مهیا نیست؛ بنابراین به این‌ها که نمی‌توانیم بگوییم هیچ وقت کالا نخر، باید به فکر این‌ها باشند.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: