bazarnews

کد خبر: ۷۴۷۲۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
براساس قانونی که روز چهارشنبه در مجلس تصویب شد مالک یک واحد مسکونی ۱۰۰ متری خالی در یک منطقه معمولی پایتخت باید در سال اول حدود ۶۵۰ میلیون تومان مالیات بپردازد.

روز چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی اصلاحیه ماده ۵۴ قانون مالیات های مستقیم را که مربوط به مالیات از خانه های خالی است به تصویب رساند. بر اساس این طرح اگر خانه ای در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر خالی بماند در سال اول شش برابر اجاره سالیانه، سال دوم ۱۲ برابر و سال سوم ۱۸ برابر مبلغ اجاره سالیانه مشمول مالیات می شود.
با وجود آنکه هنوز جزئیات و نحوه محاسبه مالیات خانه های خالی از سوی سازمان امور مالیاتی ارائه نشده، محاسبات سرانگشتی از جریمه های سنگین برای خانه های خالی از سکنه حکایت دارد.
مالیات یک میلیارد و ۹۴۴ میلیون تومانی خانه ۱۰۰ متری در سال سوم
به طور مثال نرخ رهن کامل یک واحد مسکونی ۱۰۰ متری نوساز در منطقه معمولی از شهر تهران حدود ۳ میلیون تومان است. اگر این عدد را به اجاره ماهیانه تبدیل کنیم اجاره بهای هر ماه ۹ میلیون تومان و اجاره هر سال ۱۰۸ میلیون تومان می شود و مالک واحد مسکونی مذکور به شرط خالی بودن باید در سال اول شش برابر این مبلغ یعنی ۶۴۸ میلیون تومان، سال دوم یک میلیارد و ۲۹۶ میلیون تومان و سال سوم یک میلیارد و ۹۴۴ میلیون تومان مالیات بپردازد.
بر اساس نرخ های روز بازار اجاره مسکن در شهر تهران، قیمت رهن کامل در محله تهرانپارس بین ۲ تا ۳.۵ میلیون تومان است. در غرب تهران نرخ رهن کامل حدود ۲.۵ تا ۴ میلیون تومان و در مناطق شمالی بین ۳.۵ تا ۵ میلیون تومان و بیشتر است.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: