bazarnews

کد خبر: ۷۴۹۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۴
پورابراهیمی، تاکید کرد:
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت:‌ رویکرد مناطق آزاد باید تغییر کند و صادرات محور باشد.
بازار نیوز - محمدرضا پور ابراهیمی در اولین همایش ملی فراوری پتانسیل های ژئوپلتیکی توسعه در کرانه های اقیانوسی جنوب شرق ایران، افزود: مناطق آزاد با هدف ایجاد اشتغال، جذب سرمایه گذاری خارجی و صادرات ایجاد شده، اما در حال حاضر صادرات در این مناطق به یک سوم واردات رسیده است.

وی، گفت: سرمایه گذاری در منطقه مکران باید با همکاری بخش خصوصی صورت گیرد و سرمایه گذاری خارجی هم جذب شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: درباره ایجاد مناطق آزاد در لایحه دولت اعلام کردیم که اشکالات جدی در عملکرد این مناطق وجود دارد و با توجه به اینکه اقتصاد مقاومتی یکی از موضوعات اساسی ماست و بحث تشکیل مناطق آزاد به عنوان یکی از محورهای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی است، کلیات این لایحه را به تصویب می‌رسانیم.

وی افزود: در کمیسیون اقتصادی با رویکرد تشکیل و استمرار مناطق آزاد مشکلی نداریم، اما باید اشکال و ایرادها برطرف شود و طبق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ما به کلیات لایحه ایجاد مناطق جدید آزاد و ویژه اقتصادی رأی دادیم.

پور ابراهیمی، تاکیدکرد: وضع اداره مناطق ازاد نامناسب است،حالا آقای ترکان قبول کند یا نکند.

پور ابراهیمی، گفت: برای هر چالشی که در عملکرد سازمان مناطق آزاد دیدیم، کار تخصصی انجام دادیم و لایحه‌ای که در خصوص ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به مجلس ارائه شده به امضای شخص آقای ترکان است، کاری که در بودجه آقای نوبخت می‌کند، در مناطق آزاد نیز آقای ترکان انجام می‌دهد و به جای اینکه با هیأت وزیران توافق کند، رأساً لایحه و نامه می‌دهند.

وی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی هیچ مصوبه‌ای در مناطق آزاد نخواهد داشت تا نقشه‌ ایجاد مناطق آزاد جدید به تصویب هیأت وزیران برسد.

رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس گفت: هدف ما در مناطق آزاد، صادرات بود اما اساس حرکت این مناطق واردات است. مزیت‌های استفاده از این مناطق مثل معافیت‌های مالیاتی منوط به این رابطه است که البته نیاز به کار کارشناسی است.

پورابراهیمی با بیان اینکه شرط پذیرش گمرک در تحویل محدوده منطقه و ایجاد گیت‌های ورودی و خروجی از شروط مهم ماست گفت: اگر گمرک در مناطق آزاد نتواند کار را تحویل بگیرد، چه کار باید بکنیم ،در برخی مناطقی پهنه ها مشخص نیست.

وی ادامه داد : مقرر کردیم سازمان مناطق آزاد باید همه اطلاعات شرکت‌هایش را به سامانه مالیاتی وصل کند ، بدون اجرای این شرط، مجوز عملیات نمی‌دهیم.
رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس گفت: چارچوب تصویب این لایحه کاملاً مشخص است. کلیات را به استناد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تصویب کردیم ،هیچ توافقی با دولت در این زمینه نکردیم و از روز اول با عملکرد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به دلیل نتایج عملکردشان مخالف بودیم و هیچ مجوزی برای ادامه رویه قدیم نخواهیم داد.

وی اظهار داشت : نمایندگان 100درصد با رویکرد گذشته مخالفند ، درآمدهای مناطق آزاد از محل واردات است ، واردات سم است. واردات مواد اولیه برای تولید و صادرات نقش اصلی مناطق آزاد است اما واردات کالاهای ساخته شده و پایانی، سم اقتصاد کشور است.

پورابراهیمی تاکید کرد: دغدغه‌های وزارت اطلاعات و وزارت صنعت، دغدغه‌های نمایندگان مجلس است و سازمانی که درآمدش از محل واردات است، انگیزه‌ای برای صادرات ندارد و درآمدهای وارداتی مناطق آزاد از محل واردات باید صفر شود چون سیاست فعلی مناطق آزاد، تشویق به واردات است.

وی گفت:‌ منطقه مکران از مناطق بسیار مهم است که برای آن برنامه ریزی شده است و از دیدگاه کارشناسان و استادان دانشگاه برای توسعه آن استفاده شده است .

پورابراهیمی گفت: منطقه جنوب شرق موقعیت خاصی دارد و علاوه بر سیاست های 
ابلاغی مقام معظم رهبری برای توسعه آن ، باید قوانین خاصی نیز برای رشد و توسعه منطقه جنوب شرق وضع کنیم.
خبرگزاری صدا و سیما 
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: