bazarnews

کد خبر: ۷۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳
تاثیر افزایش بهای دلار ، نفت و موجودی کالا بر بازار پتروشیمی
دکتر میثم باقری کوهپایی کارشناس بازار محصولات پتروشیمی، 3 عامل مهم را که بر مسیر حرکت وضعیت بازار پتروشیمی موثر است تحلیل کرد.
بازار نیوز - بررسی‌ها از بازار محصولات پتروشیمی نشان می‌دهد در حال حاضر 3 عامل مهم بر مسیر حرکتی بازارهای پلیمری و شیمیایی موثر است؛ بهای دلار در بازارهای جهانی، بهای نفت، تغییرات آن و در نهایت موجودی کالاها در بازار داخلی. در شرایط کنونی و با توجه به سیگنال‌هایی که از افزایش نرخ بهره در آمریکا و اثرات این تصمیم بر اقتصادهای بزرگ و بازارهای مختلف دریافت می‌شود رشد بهای دلار در بازارهای جهانی و رشد این ارز در بازار داخلی به شدت بر روند رو به رشد قیمت محصولات پتروشیمی اثرگذار خواهد بود. رشد بهای نفت نیز به دنبال برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط اوپک و برخی کشورهای غیراوپکی اتفاق دیگری است که می‌تواند جهت حرکت محصولات پتروشیمی را به خصوص در بازارهای شیمیایی تعیین کند. در این بین، اما موضوع سوم میزان عرضه و تقاضای محصولات پلیمری و شیمیایی توسط شرکت‌های داخلی است. اینکه تحت تأثیر تغییرات جهانی بهای این محصولات و رشد بهای ارز تولیدکنندگان تصمیم به صادرات محصولات خود بگیرند می‌تواند بازار داخل را با معضل کمبود مواد اولیه رو به رو کند. این سه عامل تعیین‌کننده نقشه راه و جهت حرکت بازار محصولات پتروشیمی تا پایان سال 2016 هستند. روز گذشته قیمت محصولات پلیمری در بورس کالای ایران در شرایطی اعلام شد که تقاضا برای برخی گریدها بیشتر از عرضه‌ها بود و باعث التهاب بازار این محصولات شد.

در این میان، روز گذشته طبق اطلاعیه عرضه پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن EX3 همانند همیشه یکی از کالاهای پرالتهاب بود که با تقاضایی 2 هزار و 480 تنی در مقابل عرضه‌ای هزار و 500 تنی قرار گرفت و نهایتا با اختلاف قیمت 100 تومانی با قیمت نهایی حدود 3 هزارو 800 تومان معامله شد. پلی‌اتیلن ترفتالات بطری دیگر کالایی است که شرایطی مشابه را تجربه کرده و با تقاضایی حدود 5 هزار و 600 تن در مقابل عرضه‌ای 2 هزار تنی قرار گرفت و با اختلاف قیمتی حدود 200 تومان با قیمت نهایی در حدود 3 هزار و 400 تومان معامله شد. در این بین، روز گذشته پلی‌پروپیلن نساجی HP552R و پلی‌پروپیلن شیمیایی EPC40R شازند، پلی‌اتیلن سنگین فیلم F7000 ایلام، پلی‌استایرن معمولی 1540 تبریز و پلی‌پروپیلن نساجی 1102L رجال با مازاد تقاضا روبه‌رو‌ بودند و با رقابت به فروش رسیدند. در گروه پلی‌اتیلن‌ها پلی‌اتیلن سنگین دورانی 3840UA تبریز، پلی‌اتیلن سنگین لوله CRP100N جم، پلی‌اتیلن سبک فیلم 0075 بندر امام، پلی‌اتیلن سنگین لوله مشکی CRP100B جم، پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن EX3 امیرکبیر، پلی‌اتیلن سبک خطی 0209AA جم، پلی‌اتیلن ترفتالات نساجی TG641 و پلی‌اتیلن ترفتالات بطری BG781 تندگویان از محصولاتی بودند که با رقابت و افزایش قیمت نسبت به قیمت‌های پایه روبه‌رو‌ شدند.

 افت و خیزها در بازار پتروشیمی
دکتر میثم باقری کوهپایی کارشناس بازار محصولات پتروشیمی درخصوص وضعیت بازار محصولات پتروشیمی گفت: اگر بخواهیم براساس قیمت‌های جدیدی که در 25 مهرماه اعلام شد بحث کنیم بر مبنای این قیمت‌ها شاهد کاهش پلی استایرن‌ها هستیم که البته این افت قیمت با یک وقفه به بازارهای داخلی منتقل شده است. در عین حال روی پلی اتیلن سنگین به‌طور میانگین کاهشی 5/ 1 درصدی داشته‌ایم که این کاهش قیمت در منطقه خلیج فارس بیش از پیش خودنمایی و ظهور کرده و انتظار می‌رود به بازارهای داخلی با شدت بیشتری سرایت کند. وی در ادامه توضیح داد: در طرف دیگر پلی‌اتیلن ترفتالات بطری سیگنالی مثبت به بازارهای داخلی می‌دهد و علت این امر هم آن است که به دلیل روند افزایشی که قیمت‌های پایه در پیش گرفته‌اند انتظار داریم قیمت‌های پایه این محصول روندی افزایشی را طی کند. البته هنوز از قیمت‌های جهانی این محصول اطلاعاتی در دسترس نیست، اما با تحلیلی که می‌توان روی پروپیلن‌ها انجام داد و قیمتی که آخر هفته گذشته این محصول تجربه کرد می‌توان انتظار داشت که پروپیلن‌ها در بازارهای جهانی رشد را تجربه کنند و به تبع آن قیمت تمام شده محصولات وابسته به آنها افزایش یابد.

باقری بر این باور است که اکثر گریدها همچون PVC‌ها روند ثابتی را در بازارهای جهانی در پیش گرفته‌اند و انعکاس این سازوکار را در بازارهای داخلی هم شاهد هستیم و اگر نوسانی هم طی هفته‌های گذشته در بازارهای داخلی این محصولات داشتیم متاثر از بالا رفتن بهای دلار بوده است؛ به گونه‌ای که افزایش قیمت این ارز توانسته تاثیر 20 درصدی را بر بهای برخی کالاها داشته باشد. وی می‌گوید: نکته دیگری که در این میان می‌توان به آن اشاره کرد اینکه به رغم افزایش قیمت طلای سیاه، قیمت بیشتر گریدها روند و استراتژی باثباتی را در پیش گرفته است. این در حالی است که بارها گفته شده همبستگی که محصولات شیمیایی با نفت خام و به تبع قیمت آن دارند بسیار بیشتر از بازار پلیمرها است. علت عمده این امر هم این است که بازار مواد شیمیایی و فرآورده‌های نفتی خاصیت انبار‌پذیری کمی دارند و زمانی که قیمت‌های جهانی تغییر و التهابات چشمگیری داشته باشند بلافاصله قیمت‌ها به روز می‌شود، اما درخصوص محصولات پلیمری به دلیل اینکه در انبارهای واسطه‌ها موجودی کالا وجود دارد این‌طور نیست و موجودی این انبارها باعث می‌شود که بازارها به تعادل برسند. علت این امر هم آن است که واسطه‌گران و دلالان منتظر این هستند که قیمت کمی افزایش داشته باشد به محض اینکه این جهش و افزایش از جانب بازار لمس شد این افراد شروع به فروش می‌کنند و این امر باعث به تعادل رسیدن بازارها می‌شود. به گفته این کارگزار بازارهای پتروشیمی در بسیاری از گریدهای پلیمری این خاصیت را داشتیم و داریم.

 سیگنال نفت به بازار پتروشیمی
وی سپس گفت: به عقیده من در این برهه از زمان که بیشتر باید به فرآورده‌های نفتی توجه کنیم و با توجه به سیگنال خوبی که قیمت نفت طی این هفته و هفته گذشته داشته انتظار روند افزایشی را برای قیمت‌های پایه داریم. وی در ادامه تصریح کرد: متاسفیم برای شرکت‌های داخلی که طی این هفته و هفته گذشته به دلیل تحلیل‌های نادرست خرید‌های خوبی را انجام ندادند و در روزهای اخیر به یاد خرید افتادند و باعث شدند قیمت‌ها در اکثر گرید‌ها به سقف 10 درصدی برسد و علاوه بر ملتهب شدن بازارها نتوانستند تمام نیازهای خود را نیز تامین کنند. این در حالی است که قیمت نفت طی دو هفته گذشته در کانال 60-50 دلاری حرکت کرد و مصرف‌کننده‌ها باید این سیگنال را دریافت می‌کردند. باقری ادامه می‌دهد: در این میان طبیعتا پتروشیمی‌ها برای سود بیشتر عرضه‌ها را کم می‌کنند و بازار به هم می‌ریزد. وی در ادامه اظهار کرد: اتیلن روی خط ثبات حرکت کرده و این مورد هم سیگنال خوبی به بازارهای جهانی می‌دهد که پلی‌اتیلن ترفتالات بطری جهت‌گیری مثبتی را در پیش بگیرد.

وی افزود: عرضه‌های سلف هم علت دیگری برای مهیج کردن بازارها است که در برخی گریدها تغییرات قیمتی 200-300 تومانی را به دلیل گرمی بازارهای سلف در بازار داخلی شاهد هستیم. وی آینده این بازارها را آرام ترسیم کرد و گفت: از روزی که جلوی خودنمایی کدهای مالیاتی گرفته شده کف‌های قیمتی قابل شناسایی است و این سیگنال خوبی برای فروشنده و خریدار است و با بررسی قیمت‌ها این محصولات طی هفته‌های گذشته روی مسیر تعادلی با نوسانی 6 درصدی حرکت می‌کنند.این کارگزار در پایان گفت: البته در این میان کالاهایی داشتیم که تک گرید و تک‌عرضه‌کننده هستند و طبیعی است که عرضه‌کننده‌اش راحت‌تر با قیمت‌ها بازی کند و شاهد نوسان برای این کالاها باشیم اما در مورد کالاهای رقابتی این‌گونه نیست و همان‌طور که گفتم روند تعادلی را در قیمت این کالاها تجربه می‌کنیم.

بررسی تحلیلی تاثیر 3 عامل مهم بر بازار پتروشیمی

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: