bazarnews

کد خبر: ۷۵۰۶۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۵۳
انسان‌ها هرگز در ریشه‌کن کردن ویروس‌های کامل، موفق نبوده‌اند. ویروس جدید کرونا که مولد بیماری مهلک کووید-۱۹ است نیز ممکن است از این قاعده مستثنا نباشد.

تاکنون بیش از 19میلیون نفر در جهان به کووید-19 مبتلا شده‌اند که از این میان بیش از 700هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. درحالی‌که دانشمندان در حال رقابت برای یافتن درمانی برای این ویروس هستند، احتمال اینکه کووید-19 هرگز به‌طور کامل از بین نمی‌رود - با یا بدون واکسن - زیاد است. نگران نباشید، این به معنای آن نیست که باید تا ابد خودمان را قرنطینه کنیم.

وینت مناخری، یک محقق کروناویروس در دانشکده پزشکی دانشگاه تگزاس می‌گوید: یکی از محتمل‌ترین سناریوها این است که گسترش کووید-19 در نتیجه ایمنی گله‌ای سرانجام کند می‌شود. اگر قرار باشد ما همچنان تا 2 یا 3سال آینده را هم با ماسک و رعایت فاصله اجتماعی 2متری سپری کنیم، قطعا شگفت‌زده می‌شوم؛ چراکه به‌نظر من با گذشت زمان این ویروس نمی‌تواند جدی‌تر از ویروس سرماخوردگی باشد.

مناخری در ادامه می‌گوید: نخستین چیزی که باید به‌خاطر بسپاریم، این است که ما به هیچ‌وجه در ریشه‌کن کردن بسیاری از ویروس‌ها موفق نبوده‌ایم. درواقع به استثنای آبله، بسیاری از این ویروس‌ها نه‌تنها در جمعیت انسان بلکه در جمعیت حیوانات نیز وجود دارند؛ بنابراین ممکن است کرونا ویروس‌ها مانند سارس فقط از جمعیت انسان‌ها حذف شوند، اما می‌دانیم که آن ویروس‌ها یا ویروس‌هایی شبیه به آن هنوز در طبیعت وجود دارند و در هر زمان ممکن است دوباره به شکلی دیگر به میان انسان‌ها بیایند.

کووید-19 از چند جهت مختلف یک ویروس بی‌نظیر است؛ اول اینکه مانند کروناویروس‌های سرماخوردگی بسیار آسان منتقل می‌شود، اما برخلاف سرماخوردگی، می‌تواند منجر به یک بیماری وخیم شود. آنچه ما در مورد ویروس‌های کرونای معمول سرماخوردگی می‌دانیم این است که مصونیت افراد در برابر آن طولانی نیست؛ بنابراین چیزی که مشخص نیست این است که اگر مصونیت به کووید-19 با گذشت زمان از بین برود و ویروس همچنان تا 2 یا 3سال دیگر در جهان شیوع داشته باشد، فرد دوباره به این ویروس مبتلا می‌شود یا نه؟ این فرایند شبیه به روند ابتلای یک فرد به کروناویروس سرماخوردگی است که می‌تواند سالی چندبار یا هرچند سال یک‌بار به آن مبتلا شود.

از طرف دیگر، اگر فردی به ویروس‌هایی مانند SARS و MERS، مبتلا شده و بر آنها غلبه کرده و بهبود یافته باشد، به‌طور کلی پاسخ ایمنی بدن او طولانی‌مدت خواهد بود. اما چیزی که ما درباره کووید-19 نمی‌دانیم همین است.

مناخری می‌گوید: من فکر می‌کنم ما در نهایت به مصونیت گله‌ای خواهیم رسید. بهترین راه برای رسیدن به ایمنی گله‌ای از طریق واکسن و برخی از جمعیت خاصی است که قبلا در معرض ابتلا به ویروس قرار گرفته‌اند یا در معرض آن قرار دارند. انتظار دارم این ویروس درواقع تبدیل به کروناویروس سرماخوردگی بعدی شود.

شواهد تاریخی نشان می‌دهد که شیوع بیماری مربوط به انتقال این ویروس از گاوها به انسان بوده که منجر به بیماری بسیار شدیدی شده و پس از گذشت چند سال، ویروس فقط باعث سرماخوردگی شده است؛ بنابراین در 3 تا 5سال آینده ممکن است در جوامع خاصی از مردم یا هر چند سال یک‌بار کسی مبتلا به کووید-19 شود، اما امیدوارم که بروز بیماری تنها به شکل سرماخوردگی باشد که اگر اینگونه باشد می‌توانیم با آن مقابله کنیم و دیگر شاهد بستری یا مرگ‌ومیر بیماران و تعطیلی کشورها نخواهیم بود.

 

همشهری

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: