bazarnews

کد خبر: ۷۵۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
رئیس انجمن اقتصاددانان کشور به بازارنیوز گفت:
مولوی گفت: اوراق نفتی اگر وارد حوزه‌های زیرساخت نشود، ممکن است تورم ایجاد کنند؛ بنابراین بهترین  راه برای تامین مالی دولت، تعمیق بخشیدن به بازار اوراق بدهی و از همه مهمتر، بازار بدهی مبتنی بر اوراق خزانه است.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: پیمان مولوی، رئیس انجمن اقتصاددانان کشور در گفتگو با بازارنیوز، پیرامون مبحث انتشار اوراق سلف نفتی و مشکلاتی که برای اقتصاد ایران به وجود خواهد آورد، اظهار داشت:اگر به دنبال تامین مالی از طریق اوراق هستیم، راه کار آن از قبل وجود داشته و وزارت اقتصاد هم از آن استفاده کرده که آن، تعمیق بخشیدن به اوراق خزانه است. نباید اوراق مختلفی مثل بانک مرکزی یا نفتی را مطرح کنیم، چون این‌ها مخل اوراق خزانه هستند.

وی افزود: اوراق نفتی اگر وارد حوزه‌های زیرساخت نشود، ممکن است تورم ایجاد کنند؛ بنابراین بهترین  راه برای تامین مالی دولت، تعمیق بخشیدن به بازار اوراق بدهی و از همه مهمتر، بازار بدهی مبتنی بر اوراق خزانه است. هرگونه انتشار اوراق دیگر مثل اوراق نفتی، عدم درک از پتانسیل اوراق بدهی خزانه را نشان می‌دهد.

مولوی تاکید کرد: ما وعده‌ای را می‌دهیم که بر اساس روند اقتصادی، مشخص نیست این وعده  با پیش فرض‌هایی که درباره دلار داریم عملیاتی شود یا خیر و این به اقتصاد ملی ضربه می‌زند در صورتی که با اوراق خزانه، با ریال کار می‌کنیم و از طرفی نرخ بهره آن در  اقتصاد فعلی کشور منفی است و فشاری به دولت‌های بعد ایجاد نمی‌کند.

وی در ادامه با بازارنیوز گفت: حجم اوراق خزانه در ایران نسبت به تولید ناخالص داخلی (GDP) نسبت به سایر کشور‌های دنیا پایین است و جای رشد دارد. نکته مهم این نوع تامین مالی این است که ما این آورده را نباید وارد بودجه جاری کنیم، این باید در حوزه زیرساخت وارد شود. اگر این اتفاق می‌افتاد، قابل قبول بود، ولی حالا مشخص نیست چه اتفاقی خواهد افتاد.

وی درباره دلایل مختلف رشد پایه پولی در سه دهه اخیر، گفت: از سال ۶۸ تا به حال را اگر بررسی کنیم، تامین مالی دولت در بخش کسری بودجه و رشد پایه پولی از سه بخش تشکیل شده است. از زمان بعد از جنگ تا یک دوره‌ای، استقراض دولت از بانک مرکزی داشتیم و بعد که وضع مالی دولت بهبود یافت، فروش ارز به واسطه ذخایر ارزی مناسب بانک مرکزی و در دوره سوم هم از طریق بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی، پایه پولی افزایش پیدا می‌کند. نکته قابل ذکر این است که اوراق خزانه مانع رشد پایه پولی می‌شود.
 
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: