bazarnews

کد خبر: ۷۵۰۹۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
یک متخصص تغذیه و عضو هیات مدیره انجمن تغذیه ایران با تشریح نکاتی در رابطه با اهمیت تغذیه ورزشی و همچنین نحوه مصرف مکمل‌های ورزشی، نسبت به بروز مشکلات کلیوی و کبدی به دنبال مصرف نا آگاهانه مکمل‌ها هشدار داد و گفت: تنها پزشکان، متخصصان پزشکی ورزشی و متخصصان و مشاوران تغذیه مجاز به تجویز رژیم‌های ورزشی و توصیه مکمل‌های ورزشی هستند و دخالت گروه‌های علوم تربیت بدنی در امور درمان ممنوع است.

دکتر فواد عسجدی مشاور تغذیه تیم های ملی با اشاره به اهمیت مبحث تغذیه ورزشی، اظهار کرد: تغذیه صحیح از نکات تاثیرگذار در عملکرد و سلامتی ورزشکار حرفه ای و آماتور محسوب شده و در این میان مشاوران تغذیه می توانند با توصیه های مبتنی بر علم روز دنیا بیشترین اثرگذاری را داشته باشند.
وی اصلی ترین حلقه در تغذیه ورزشکاران را تامین انرژی و کالری مورد نیاز، دریافت درشت مغذی ها و همچنین ایجاد تعادل در این زمینه دانست و ادامه داد: البته اولویت با دریافت مواد مغذی از طریق غذا بوده ولی درصورت نیاز جهت تامین انرژی بیشتر می توان از مکمل ها نیز استفاده کرد.
دبیر بورد تغذیه مرکز ارزیابی های پزشکی و بازتوانی فوتبال ایران (ایفمارک)، دریافت نوشیدنی های ورزشی را از دیگر نکات مهم در تغذیه ورزشکاران عنوان کرد و گفت: دریافت آب و نوشیدنی های ورزشی به حفظ سلامت و ارتقای عملکرد ورزشکاران کمک شایانی می کند و باید برخی نکات در دریافت آن ها رعایت شود.
عسجدی با بیان اینکه توصیه های تغذیه ای برای گروه های مختلف یعنی افراد در معرض خطر و یا بیماران خاص، نوجوانان، ورزشکاران پیشکسوت و سالمندان، بانوان، گیاهخواران و غیره متفاوت است، اظهار کرد: الگوهای غذایی و توصیه مواد غذایی بر اساس شرایط تغییر می کند، چراکه هر گروه نیازهای متفاوتی داشته که باید در توصیه ها مکمل ها و رژیم های غذایی مدنظر قرار گیرد.

برچسب ها: تغذیه ، مکمل ورزشی ، ورزش
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: