bazarnews

کد خبر: ۷۵۲۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹
معاون فرمانداری تهران :
معاون فرمانداری تهران در خصوص تخریب طبقه 7 پاساژ علاء الدین گفت: ما در اجرای حکم تخریب از شورا مصرتریم اما دست های پشت پرده ای وجود دارند که سعی می کنند تخریب طبقه هفتم مجتمع علاءالدین را به تخریب مقابله با تخلفات ساختمانی صورت گرفته در شهرک زیتون تبدیل کنند.
بازار نیوز - پرونده تخریب تخلفات پاساژ علاءالدین این روزها با انتشار نامه‌ فرمانداری به مدیران شهری وارد فاز جدیدی شده است؛ پرونده‌ای که به گفته معاون فرمانداری تهران، بیم آن می‌رود بواسطه دستان پشت پرده، به سرنوشت شهرک زیتون دچار شود.

علی اصغر ناصر بخت در تشریح مباحث مطرح شده در جلسه روز سه‌شنبه شورای تامین استان تهران که در خصوص اجرای حکم تخریب طبقه هفتم پاساژ علاءالدین برگزار شد، گفت: متاسفانه در مجموعه شورا و شهرداری تهران گاهی درباره برخی موضوعات با فرار رو به جلو مواجه هستیم. موضوع علاءالدین را نیز یک فرار رو به جلوی آقایان می‌دانیم چرا که اصولا فلسفه اینکه بنایی مانند علاءالدین در اصلی‌ترین و پر ترددترین خیابان شهر تهران ساخته می‌شود و در آن تخلفی صورت می‌گیرد و هیچ کس از بروز این تخلف پیشگیری نمی‌کند، جای سوال دارد؟

وی افزود: اجازه می‌دهند تا تخلفی انجام شود هر چند که مالک مجتمع علاءالدین مدارک و مستنداتی ارائه می‌دهد که نشان از ساختن طبقه هفتم با هماهنگی شهرداری دارد، لذا در تخلف ساخت طبقه هفتم پاساژ علاءالدین به همان میزان که شهرداری منطقه 11 و شهرداری مرکزی تهران تخلف کرده شورای اسلامی شهر تهران نیز تخلف کرده است چرا که شورا ناظر بر عملکرد شهرداری است.

تخلف شهرداری تهران در پرونده شهرک زیتون
ناصربخت ادامه داد: وقتی شورا بنابر ادعای خود اعضا ، تخلف را هنگام ارتکاب می‌بیند، تخلفی که در خیابان جمهوری اسلامی به عنوان یکی از پر ترددترین خیابان‌ها و در مرکز تهران روی می دهد چرا در زمان خودش جلوی بروز آن گرفته نمی‌شود و در این زمینه از شهرداری تهران بازخواستی انجام نمی‌شود. همه این موارد بیانگر این است که هم شهرداری و هم شورای شهر تهران در شکل گیری چنین تخلفی سهیم هستند.

معاون سیاسی انتظامی فرمانداری تهران با اشاره به اینکه سوابقی وجود دارد که شهرداری تهران در برخی تخلفات از جمله شهرک زیتون حکم کمیسیون ماده 100 اجرا نکرده است ، گفت: آنچه که گفتم به عنوان فرار رو به جلو در خصوص سوابقی است که شهرداری تهران اجرای حکم نکرده، برای نمونه شهرک زیتون را مطرح می کنم موارد دیگری هم وجود دارد اما فعلا به این مورد بسنده می‌کنم. اما اگر دوستان ادامه بدهند موارد دیگری هم وجود دارد که مطرح خواهد شد.

دست‌های پشت پرده و پنهانی وجود دارد که به دنبال این هستند سرنوشت تخریب طبقه هفتم مجتمع علاءالدین را به تخریب مقابله با تخلفات ساختمانی صورت گرفته در شهرک زیتون تبدیل کنند. 

وی تاکید کرد: معتقدم فضا نباید فضای طرح مسائل باشد، باید همه و همه دست به دست هم دهیم و از فرصت و امکانی که در نظام جمهوری اسلامی ایران برای ما فراهم شده است برای خدمتگذاری به مردم استفاده کنیم. اعتقادی به ورود به این مسائل ندارم اما وقتی آقایان اظهار نظر می‌کنند برای تنویر افکار عمومی موظف به پاسخگویی هستیم.

ناصربخت اضافه کرد: همچنان که در بحث شهرک زیتون علیرغم اصرار شورای امنیت کشور، جلسات مکرری که در شورای تامین استان تشکیل شد و کمیته‌های تخصصی استانداری تهران و همچنین علیرغم طرح موضوع در شورای تامین شهرستان و تشکیل کمیته‌های تخصصی و جلسات متعدد برای هماهنگی اما شهرداری تهران حاضر نشد دیوارهایی که مقدمه‌ای برای ساخت و سازهای غیر مجاز در آن منطقه از شرق تهران وجود دارد را تخریب کند. در حالیکه تخریب این دیوارها در صیانت از محیط زیست مردم تهران و حفظ پارک ملی جنگلی خجیر از اهمیت بسیاری برخوردار بود اما شهرداری تهران حاضر نشد، علیرغم وجود همه همکاری‌ها و هماهنگی‌ها، رای کمیسیون ماده 100 را اجرا کند. حال چطور شده که امروز برای اجرای حکم طبقه هفتم مجتمع علاءالدین ایستادگی می‌کند، تحلیل ما این است که به طور طبیعی وقتی کاری تدبیر و تمهید لازم را نداشته باشد قطعا به نتیجه نخواهد رسید.

در اجرای حکم تخریب از شورا مصرتریم
وی تاکید کرد: دست‌های پشت پرده و پنهانی وجود دارد که به دنبال این هستند سرنوشت تخریب طبقه هفتم مجتمع علاءالدین را به تخریب مقابله با تخلفات ساختمانی صورت گرفته در شهرک زیتون تبدیل کنند. این یعنی به کاری که پیش بینی‌های لازم را در آن نکرده‌ایم وارد شویم و با وقوع اولین حادثه، پای خود را از موضوع کنار بکشیم و بگوییم همه کار کردیم و حال از تخریب عاجز مانده‌ایم.

وی تاکید کرد: موضع فرمانداری تهران به صورت صریح و روشن عدم اجرای رای تخریب طبقه هفتم پاساژ علاءالدین نیست و اتفاقا ما از اعضای شورا مصرتریم.

ناصربخت بااشاره به اینکه واحدهای صنفی زیادی در مجتمع علاءالدین، تحت‌تاثیر این تخریب هستند، تصریح کرد: همانطور که این ساختمان تحت نظارت فنی ساخته شده باید تخریب آن نیز تحت نظارت فنی باشد. باید مجموعه‌ای متخصص مسئولیت کار را عهده دار شوند و با یک برنامه مشخص تخریب طبقه هفتم انجام شود.

معاون فرمانداری تهران با اشاره به اینکه در زمانیکه مقرر شده بود دیواره‌های این طبقه تخریب شود، شهرداری تهران با شورای تامین شهرستان هماهنگ کرده بود اضافه کرد: حال چطور می‌شود که برای برداشتن سقف و ستون‌های این طبقه که قریب به 800 تن وزن دارد با شورای تامین هماهنگی انجام نمی‌شود. این معلوم است که دستی پشت پرده قرار دارد تا به این کار ورود پیدا کنند و در هنگامی که توفیق به دست نیاوردند اعلام کنند کار خود را کرده‌ایم اما نتوانستیم، متاسفانه این بازی‌ها را زیاد دیده‌ایم.

وی بار دیگر به موقعیت مجتمع علاءالدین در یکی از پر ترددترین نقاط شهر تهران اشاره کرد و افزود: این نقطه چه به لحاظ خودرویی و چه به لحاظ انسانی از نقاط پرتردد شهر محسوب می‌شوند. لذا باید تدابیر و تمهیدات لازم برای تخریب طبقه هفتم آن در نظر گرفته شود. در این مجتمع حدود 1000 نفر به غیر از طبقه هفتم مشغول کاسبی هستند لذا نباید اموال و کسب و کار آنها صدمه ببیند. علیرغم گفته رئیس شورای شهر تهران که حتما به مزاح بوده است ، نمی‌توان با کلنگ این طبقه را تخریب کرد. باید پیش از هر گونه اقدامی در آنجا ، سازمان نظام مهندسی تهران اظهار نظر و ملاحظات خود را اعلام کند و در قالب به کارگیری یک پیمانکار متخصص این کار انجام شود.

معاون سیاسی انتظامی فرمانداری تهران به مصوبات جلسه شورای تامین در خصوص مجتمع علاءالدین اشاره کرد و افزود: در این جلسه مصوب شد شهرداری تهران طرح اجرایی خود را به صورت مکتوب و مستند به کمیته امنیتی ارائه کند و برنامه اجرایی خود را برای اعضای کمیته امنیتی تشریح کند. باید به لحاظ اجرایی و منطقی برای اعضای کمیته امنیتی شورای تامین شهرستان تهران این اطمینان توسط شهرداری ایجاد شود که اجرای این حکم در شرایطی انجام می‌شود که به اموال و جان مردم خسارتی وارد نمی‌شود. همچنین باید این اطمینان حاصل شود که به بدنه سازه نیز خسارتی وارد نشود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر شخصی به نام «رضا علاءالدین» و یا هر کس دیگری مطرح نیست. باید به این نکته توجه داشته باشیم که چندین جوان در این مجتمع سرمایه گذاری کرده‌اند و یک باب مغازه خریده‌اند. اگر بنا باشد که به کار و زندگی این افراد لطمه وارد شود و برای آنها در زمینه استحکام مغازه‌ها و ساختمان مشکلاتی ایجاد شود بی تردید به دور از انصاف است. معتقدیم اراده‌ای برای برخورد با این تخلف وجود ندارد و تنها می‌خواهند کار گتره‌ای(بدون حساب و کتاب) انجام دهند و آخرسر نیز بگویند نمی‌توانیم این کار را اجرا کنیم، لذا فرمانداری تهران معتقد است باید صبر کنند و با دقت و حساسیت و کسب نظر کارشناسان و هماهنگی تعامل و برنامه دقیق به این کار ورود پیدا کنند.

ناصربخت در خصوص اظهار نظر رییس شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر ارسال نامه‌ای عجیب و غریب از سوی معاون فرمانداری و اعتراض اعضای شورا، گفت: این نامه در فضای مجازی منتشر شده و هرکسی که این نامه را مطالعه کند قطعا می‌تواند به این نتیجه برسد که فرمانداری تهران مخالف اجرای این حکم نیست و سپس می‌تواند در خصوص صحیح بودن اظهار نظر رئیس شورای شهر تهران قضاوت کند.

وی در ادامه گفت: بی تردید اجرای این حکم در ترافیک و جان و مال شهروندان تاثیرگذار است. قطعا نمی‌توان بتن را با کلنگ تخریب کرد. باید در آنجا کمپرسور گذاشته شود و به محض شروع این کار اگر تدابیر لازم اندیشیده نشده باشد می‌تواند همه چیز را به هم بریزد. اگر هماهنگی‌های لازم با نهاد حاکمیتی یعنی فرمانداری و نیروی انتظامی و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی انجام نشود قطعا در اجرای این حکم شهر با مشکل مواجه خواهد شد. بی تردید نمی‌شود در شهرداری منطقه 11 یک نفر تصمیم بگیرد و این کار را اجرایی کند. ما در پی اجرای حکم هستیم اما با شرایط و اقداماتی که کاملا برنامه ریزی شده و بر پایه اصول منطقی باشد.

معاون فرمانداری تهران مصاحبه خود با ایسنا را با خواندن بیتی از یک شعر به پایان رساند:

خوش بود گر محک تجربه آید به میان              تا سیه رو شود هر که در او غش باشد
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: