bazarnews

کد خبر: ۷۵۳۵۳
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱
کاکایی گفت: در حال حاضر ما به مدیران شجاع نیاز داریم به آن معنا که منافع مردم را آنگونه که به نفعشان است پیگیری کنند، نه آنگونه که خود مردم لزوما می‌بینند. چون در دوسال گذشته صرفا منافع میان مدت مردم را در نظر گرفتند، اما  در اصل ضربه زدند
حسن کاکایی - کارشناس خودرو
گروه کشت و صنعت بازارنیوز: امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو پیرامون وضعیت این صنعت با توجه به بی‌وزیری وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت به بازارنیوز گفت:  بازار در مدت اخیر تابعی از وزارت خانه و حتی تابعی از عملکرد خودروساز‌ها هم نبوده و در اصل تابع بازار سرمایه است. یعنی اگر دلار یا بورس هیجان زده شود بازار خودرو هم هیجان زده می‌شود و بالا می‌رود و بالعکس. بطور کامل می‌توانم ادعا کنم بازار خودرو یک بازار سرمایه ای است و همه‌ی فاکتور‌های موازی روی آن تاثیر می‌گذارد و ربطی به وزیر صمت ندارد.

وی افزود: با این وجود در صنعت خودرو وقتی وزیر نداشته باشیم تصمیم‌های جدی و کلان گرفته نمی‌شود مثل همین بلایی که الان بر سر صنعت خودرو آمده است. صنعت خودرو هم مثل بقیه صنایع دچار این مشکل است و مدیران در یک بی تصمیمی فرو رفته اند.

کاکایی ادامه داد: دلیل آن هم مدل برخورد با مدیران کلان مجموعه صنعت است که به عناوین مختلف مثل مفسد اقتصادی و اختلاسگر و مخل نظام اقتصادی با آن‌ها برخورد می‌کنند و این خود به خود شجاعت تصمیم گیری را در مدیران پایین دست هم می‌گیرد؛ بخصوص مدیرعاملان ایران خودرو و سایپا که توسط وزیر منصوب می‌شوند. البته دقت بفرمایید حضور وزیر لزوما مشکلات را حل نمی‌کند، چون وزیر باید تصمیم شجاعانه بگیرد و صرفا حضور آن کافی نیست.

کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: در حال حاضر ما به مدیران شجاع نیاز داریم؛ به آن معنا که منافع مردم را آنگونه که به نفعشان است پیگیری کنند، نه لزوما آنگونه که خود مردم توقع دارند. چون در دو سال گذشته صرفا منافع میان مدت مردم را در نظر گرفتند، اما  در اصل به این صنعت ضربه زدند؛ مثل قیمت دستوری خودرو که پس از آن هم مجددا خودرو گران شد یا  قرعه کشی خودرو که مشکلی را حل نکرد. 

کاکایی درباره وضعیت خودرو در دوره سرپرستی مدرس خیابانی گفت: سرپرست‌ها همیشه محتاط عمل می‌کنند. او یک جمله صحیح داشت مبنی بر اینکه «ما با گرانفروشی روبرو نیستیم با گرانی روبروییم» که این درست‌ترین جمله‌ای بود که از وزرا شنیده‌ام. چون گرانفروشی را می‌توان موردی برخورد کرد، اما وقتی با گرانی روبروییم این یعنی از دست وزارت صمت خارج است و جای دیگر باید حل شود.

استاد دانشگاه علم و صنعت افزود: نمی‌توان الان درباره اینکه انتخاب‌های او خوب بود یا خیر صحبت کرد، چون در صنعت خودرو اتفاقات، تاثیر خودشان را آنی نشان نمی‌دهند و باید مثلا ۶ ماه زمان بگذرد تا معلوم شود تاثیر تصمیمات چگونه است؛ شبیه یک کشتی غول پیکر که هر تغییر مسیر آن زمان می‌گذرد تا مسیر کشتی عوض شود.

کاکایی وضعیت آشفته امروز بازار را متاثر از تصمیمات غلط مدیران در دو سال گذشته دانست و اظهار داشت:  این صحبت‌های من با فرض تولید الان است و اگر خدای ناکرده تولید کم بشود اتفاقات هیجانی و عجیبی رخ می‌دهد و البته برعکس آن نمی‌شود، چون افزایش تولید به این سرعت و با جادو اتفاق نمی‌افتد و  حداقل یکسال طول می‌کشد. در اصل افزایش تولید زمان بر و خفه کردن تولید خیلی زود اتفاق می‌افتد.

وی در پایان تاکید کرد: روی کار آمدن یک وزیر شجاع که تصمیم‌های قاطع بگیرد و بتواند سیاست گذاری‌های لازم را برای خودروسازان ترسیم کند، می‌تواند به این روند فعلی کمک کند.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: