bazarnews

کد خبر: ۷۵۴۲۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵
کارشناسان معتقدند اختلاف بین قیمت تابلو و ارزش ذاتی سهام، و همچنین خروج پول از شرکت‌های پتروشیمی و خودرویی که به علت فروش سهام عدالت اتفاق افتاده است، شاخص را ملزم به اصلاح کرده است.

نظر کارشناسان پیرامون علت ریزش شاخص بورس+فیلم

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز: روند نزولی شاخص کل بورس با وجود قطعی شدن عرضه دارا دوم، کماکان ادامه دارد. این در حالی است که عده ای معتقدند که نحوه فروش سهام عدالت توسط کارگزاری ها، در ریزش روزهای اخیر شاخص بورس، بی تاثیر نیست. علاوه بر این دلایل دیگری از کارشناسان بازار سرمایه برای این ریزش عنوان می شود که خواندن آن ها خالی از لطف نیست.

 

اختلاف بین قیمت تابلو و ارزش ذاتی سهام

در این راستا، فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه، با تاکید بر اینکه بازار به دنبال اصلاح است، توضیح داد: طی چند ماه گذشته اختلاف زیادی بین قیمت تابلو و ارزش ذاتی برخی سهم ها ایجاد شده بود، بنابراین بازار باید این اختلاف را جبران می کرد. در این راستا هر اتفاق و اطلاعات مثبت و منفی، خرد و کلان بهانه ای برای بازار می شود تا قیمت ها را اصلاح کند.

وی ادامه داد: این اتفاق در بازار درحال انجام است و نمی توان گفت علت ریزش صرفا نحوه فروش سهام عدالت است. اصلاح قیمت به این شکل از خروج نقدینگی از بازار نیز جلوگیری می کند زیرا بسیاری از سهام داران هستند که مایل نیستند به دلیل این حد از کاهش شاخص سهام خود را بفروشند و دست نگه می دارند.

 

فروش سهام عدالت و عدم هماهنگی تیم اقتصادی دولت

همچنین مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه با اشاره به برگزاری مجامع در دو ماه اخیر، گفت: بازار احتیاج به استراحت دارد. به دلیل ورود سهام داران جدید به بازار سرمایه انتظار رشد ناگهانی فصل بهار سال جاری را از بازار دارند که این اشتباه بزرگ تنظیم گرها است. به نظر می رسد بسیاری از سهم ها درحال اصلاح خود هستند که به نظر من این اصلاح تا شهریورماه ادامه دارد.

وی ادامه داد: زمانی که صورت های مالی شش ماهه ارائه شود، شرکت هایی که موفق بودند دوباره رشد می کنند. زیرا کرونا روی سه ماه نخست فروش شرکت ها تاثیر داشته است اما صورت های شش ماهه شفاف تر است. در مهر و آباد رشد شارپی بورس را داریم. اما اینکه درحال حاضر نباید انتظار رشد ناگهانی را از بازار داشته باشیم.

صفاری تاکید کرد: البته تصمیم گیری ها و عدم هماهنگی تیم اقتصادی دولت روی بازار اثر دارد و باعث فروش سهام عدالت توسط کارگزاری می شود که در نهایت منجر به افزایش عرضه ها شده است.

 

خروج پول از شرکت های پتروشیمی و خودرویی

مهدی رضایتی، کارشناش بازار سرمایه نیز درباره علت ریزش شاخص بورس، گفت: مجموعه عوامل زیادی باعث تاثیرگذاری بر بازار امروز شده‌اند، اما آخرین عامل اتفاقات شورای امنیت بود که به نوعی چشم‌انداز تورم و رشد دلار را مخدوش کرده است.

وی افزود: از طرفی از اوراق سلف نفتی انتظار می‌رود که نرخ سود را افزایش دهد تا بتواند نقدینگی بیشتری جذب کند که این خودش ضربه‌ای به بازار محسوب می‌شود، غیر از این‌ها ما شاهد خروج پول در نهاد‌های عمدتا دولتی مانند پتروشیمی و خودرویی بودیم. در سوی دیگر فروش سهام عدالت و آزادسازی مرحله دوم آن چشم‌انداز خروج پول دیگری را نشان می‌دهد که مبلغش هم کم نیست و هیچ سیاست گذاری نظارتی از سوی دولت و نهاد‌های دولتی روی آن صورت نگرفته است.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: