bazarnews

کد خبر: ۷۵۵۷۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱
اسلامی گفت: تا پایان دولت حدود ۳۰ درصد طول آزادراه‌های کشور افزایش پیدا می‌کند و به ۳ هزار و ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد.

 محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی امشب ۲۷ مردادماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی آخرین اخبار حوزه مسکن و حمل و نقل پرداخت.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم به بحث توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل توجه شده است گفت: تا پایان دولت حدود ۳۰ درصد طول آزادراه‌های کشور افزایش پیدا می‌کند یعنی از حدود ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر به ۳ هزار و  ۱۰۰ کیلومتر می‌رسیم که ۳۱۷ کیلومتر آن تاکنون به بهره‌برداری رسیده است و نزدیک به ۶۰۰ کیلومتر تا پایان دولت به بهره‌برداری خواهد رسید.

او ادامه داد: بیش از دو برابر این مقدار آزادراه در دست مطالعه یا اجرا قرار دارد که در برنامه پنج ساله دیگر این میزان آزاد راه به حداقل ۶ هزار کیلومتر افزایش پیدا می‌کند لذا به طور متوسط سالانه حدود ۸۰۰ کیلومتر به بزرگراه‌های کشور افزوده شده است و این روند نسبت به بودجه کشور مطلوب است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: به لطف خدا و با اهتمامی که صورت گرفته این ۸۰۰ کیلومتر به صورت سالانه در سال‌های گذشته ساخته شده و حدود پنج هزار و ۶۰۰ کیلومتر از اول دولت یازدهم تاکنون بزرگراه افتتاح شده است و بیش از ۹۰۰ کیلومتر تا پایان دولت افتتاح خواهد شد. اگر شرایط مالی و بودجه اجازه می‌داد این امکان فراهم بود تا بیشتر از این مقدار آماده شود.

اسلامی گفت: سند مادری طراحی شده که سند لجستیک کشور است و حمل و نقل را از مبدا تا مقصد برای بار و مسافر هم به لحاظ زیرساخت‌ها و هم به لحاظ سیستم‌ها و سامانه‌ها و وسایل حمل و نقل تنظیم کرده است تا در قالب یک برنامه بتوان اهداف کمی را محقق کرد.

سهم کشور از ترانزیت باید افزایش پیدا کند


او افزود: سهم ما در ترانزیت باید افزایش پیدا کند. سهم شبکه ریلی در حمل و نقل در وضع موجود که کمتر از ۱۰ درصد بوده باید به بالای ۳۰ درصد افزایش پیدا کند و باید کریدور‌های حمل و نقلی خودمان را برای روان سازی و ایمن سازی ترافیک اجرایی کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نقاط حادثه خیزی که موجب تلفات  جاده‌ای می‌شود را باید برطرف کنیم و این کار انجام شده است افزود: با ایمن‌سازی و افزایش ظرفیت راه‌ها و تعریف کردن کریدور‌هایی که زمان و مسافت را می‌تواند کوتاه کند این امر محقق شده است لذا این برنامه ریزی در قالب کریدور‌های آزادراهی و بزرگراهی و ریلی تعریف شده و در دست اجرا است.

اسلامی با اشاره به اینکه هر جاده‌ای هندسه و ظرفیتی دارد افزود: راه‌های فرعی و راه‌های اصلی هرکدام ضوابط خاص خود را دارند. ارتقاء جاده‌ها و احداث انواع جاده‌ها متاثر از حجم ترافیکی است که در آن رخ می‌دهد لذا بر اساس حجم آزادراه یا بزرگراه کار را تعریف می‌کنیم.

او ادامه داد: مردم باید به مقررات در جاده‌ها پایبند باشند. نقاط حادثه‌خیز به ویژه در محل‌هایی که نزدیک به شهر‌ها است جا‌هایی بوده که پیچ خطرناکی دارد و یا تقاطع‌های چند محوری دارند که با عدم رعایت حق تقدم تصادف رخ می‌دهد، لذا تا به این تاریخ تمام نقاط حادثه خیز‌ی که متاثر از هندسه راه بوده و می‌توانست موجب حادثه شود را با پلیس شناسایی کرده‌ایم.

وزیر راه و شهر سازی با اشاره به اینکه قسمت‌های بحرانی این نقاط را برطرف کرده‌ایم و  با راه‌سازی و اصلاح نقاط حادثه خیز این امر انجام شده است گفت: بخش دیگر کار نیز از طریق هوشمند سازی و افزایش تعداد دوربین‌ها و سامانه‌های پایش تردد دنبال می‌شود، الان تعداد دوربین‌ها به سه هزار دستگاه رسیده ‌است.

او در خصوص تقاطع‌های غیرهمسطح اظهار کرد: ۲۴۸ نقطه حادثه خیز داریم که در نزدیک به ۲۰۰ محور مشکل برطرف شده و یا در حال نهایی شدن است و باقی مانده آن تقاطع‌های غیرهمسطح است که تا پایان سال آینده این تقاطع‌ها را با شتاب بیشتر تکمیل خواهیم کرد تا در مدار قرار بگیرد.

سالانه ۹۰۰ هزار واحد مسکونی باید در کشور احداث شود

اسلامی با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی همواره بر اساس طرح جامع مسکن اقدام کرده ‌است گفت: طرح جامع مسکن وجود داشته و مرتب در طی این سال‌ها به روز رسانی شده لذا در برنامه‌ریزی هایمان ملاک عمل بوده است.


او با اشاره به اینکه طبق برنامه ششم توسعه سالانه ۹۰۰ هزار واحد مسکونی باید در کشور احداث شود افزود: ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی و ۷۰۰ هزار مسکن شهری باید در سال داشته باشیم که ملاک عمل وزارت راه و شهرسازی است.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در رابطه با طرح جامع مسکن جامعه هدف به دو بخش تقسیم می‌شود. دهک‌های یک و دو تحت پوشش سازمان‌های حمایتی هستند که برنامه استوار و پابرجا دارد و منابع آن به صورت بلاعوض و یا وام کم بهره در بودجه پیش‌بینی می‌شود . مجریان آن بنیاد مسکن و سازمان‌های حمایتی هستند و هیچ وقت کمتر از ۱۰۰ هزار واحد در سال برای محرومین ساخته نشده است لذا موسسات و واحد‌های خیریه که نقش حمایتی دارند علاوه بر کمیته امداد و بهزیستی در این امر مشارکت فعال دارند.

او با اشاره به مسکن روستایی گفت: در مسکن روستایی هدف تامین ۲۰۰ هزار واحد در سال است، اگر بخش‌های مربوط به بلایای طبیعی را بخواهیم جداکنیم کف تولید مسکن روستایی توسط بنیاد مسکن از ۸۰ هزار واحد هیچ وقت کمتر نبوده است.

پرونده مسکن مهر امسال بسته می شود

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به طور طبیعی انواع مسکن توسط مردم تولید شده است. در این دولت تا به امروز یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر به مردم تحویل داده شده است. طی هفت سال گذشته حدود ۱۶۰ هزار واحد مسکن توسط بانک مسکن از طریق صندوق پس انداز مسکن یکم به مردم وام داده شده و مردم مسکن خریداری کرده اند.

اسلامی با اشاره به اینکه امسال پرونده مسکن مهر بسته می‌شود خاطرنشان کرد: فاصله بین ۳۰۰ هزار واحد ساخته شده  تا ۷۰۰ هزار واحد مورد نیاز که ۴۰۰ هزار واحد است را بایستی برنامه اجرایی می‌داشتیم لذا برای ۱۰۰ هزار واحد در بافت فرسوده هدف‌گذاری شده بود که بخشی از طرح جامع مسکن است و بخش دوم مربوط به طرح اقدام ملی مسکن است که هدف‌گذاری ۴۰۰ هزار واحدی را در نظر گرفتیم.

تمرکز بر نوسازی بافت فرسوده

او با اشاره به اینکه مسکن توسط مردم تولید می‌شود و هیچ دولتی تولید کننده مسکن نیست افزود: در دولت یازدهم وضعیت مسکن در جامعه ارزیابی شد، دو میلیون بیشتر از تعداد خانوار‌ها در کشور مسکن داریم. ۲۴ میلیون خانه و ۲۲ میلیون خانوار در کشور داریم که تعداد خانه‌ها بیشتر است لذا باید بر روی بافت فرسوده تمرکز می‌کردیم تا بازآفرینی شهری صورت بگیرد و خانه‌ها نوسازی شود.

اسلامی تصریح کرد: بر روی بافت فرسوده خیلی تمرکز شد که به سهولت می‌توان سالی ۱۰۰ هزار واحد در بافت فرسوده خانه تولید کنیم. این فرضیه به دلیل این که ابزار آن کامل فراهم نشده بود کمتر اتفاق افتاد، سال گذشته با همه تلاشی که کردیم در بافت فرسوده بیشتر از ۱۳ هزار متقاضی به بانک مراجعه نکردند.

۵۳۰ هزار متقاضی در حال تشکیل پرونده مسکن ملی هستند

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه از مسکن ملی استقبال گسترده صورت گرفت و حدود ۸۰۰ هزار واجد شرایط ثبت نام کردند ادامه داد: در پالایشی که صورت گرفت ۵۳۰ هزار نفر مانده اند که این تعداد در حال تشکیل پرونده هستند و به بانک معرفی شده اند و پول به حساب واریز می‌کنند.

او با اشاره به اینکه باید فرصت بدهیم تا مردم پرونده هایشان را تکمیل کنند و حساب بانکی باز کنند افزود: ما با کرونا روبرو شدیم و در ابتدای سال یک سری جوسازی‌هایی صورت گرفت و ذهن جامعه تخریب شد و این موضوع سبب ایجاد تردید در دل مردم شد که نکند طرح دیگری در کار باشد که مزایای بهتری داشته باشد لذا این ذهنیت به ما ضربه زد و متاسفانه در رسانه‌ها بازتاب پیدا کرد.

اسلامی بیان کرد: در دو هفته گذشته با یک سرعت بیشتری مردم در بانک حساب افتتاح کردند لذا از ۱۶ هزار افتتاح کننده حساب و واریزی عبور کرده‌ایم، در تعداد زیادی از شهر‌ها به صورت گروهی زمین به مردم واگذار می‌کنیم که استقبال بیشتر بوده است و همچنین در حال متصل کردن مردم به بخشی از پروژه‌ها هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تا به امروز نزدیک به ۹۰۰ میلیارد تومان به حساب واریز شده است گفت: این رقم در حال افزایش است، آن چیزی که برای ما حائز اهمیت بود این است که پیمانکاران بتوانند پول دریافت کنند و با دریافت پول پروژه هایشان را شتاب دهند، اگر آورده مردم به پروژه تزریق نشود با کندی مواجه می‌شدیم.

او ادامه داد: مصوباتی که در شورای عالی مسکن اتخاذ و ابلاغ شده برای همه لازم الاجرا است، مسکن فقط مربوط به یک وزارتخانه نیست، در شورای عالی مسکن همه دستگاه ها را به حرکت درآورده ایم تا نقش خود را ایفا کنند.

او با اشاره به اینکه در جایی پروژه مسکن را باید تعریف کنیم که متقاضی واقعی وجود داشته باشد افزود: متقاضی واقعی یعنی باید برای سازنده بازار تضمین شده باشد.

جزئیات تسهیلات کمک ودیعه مسکن

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کمک‌های ودیعه مسکن تصریح کرد: دو میلیون و دویست هزار نفر به صورت پیامکی ثبت نام کردند که حدود ۶۰۰ هزار نفر کد ملی معتبری نداشتند و یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از کد ملی معتبر پیامک داده بودند و به تدریج به بانک معرفی خواهند شد و بیش از ۱۰۰ هزار نفر به بانک معرفی شدند و ارتباط سیستمی ما با بانک‌ها برقرار است.

او افزود: هیچ مانعی بر سر راه وجود ندارد هر آنچه که باید انجام می‌شد صورت گرفته است. ۵۰ میلیون تومان برای پایتخت، ۳۰ میلیون برای کلان‌شهر‌ها و سایر شهر‌ها ۱۵ میلیون تومان این وام در نظر گرفته شده است. برای اولین بار است که در کشور برای مستاجرین در این شرایط اقدامی صورت گرفته است.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: