bazarnews

کد خبر: ۷۵۷۵۴
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۱
یکی از ساکنان گرمترین مکان دنیا: اگر یک نوشیدنی خنک به زمین گلف بیاورید باید سریع آن را بنوشید زیرا در زمان بسیار کمی داغ می‌شود.

در هفته گذشته میلادی نقطه‌ای از آمریکا رکورد بالاترین دمای هوای جهان به نام خود ثبت کرد. حرارتی که برای جهان کنونی نگران کننده به شمار می‌آید. در ماه گذشته نیز سیبری به عنوان یکی از سردترین نقاط جهان دمای 38 درجه‌ای را تجربه کرد. 

بی‌بی‌سی در گزارشی به وضعیت زندگی مردم در گرمترین نقطه جهان و حس و حال ساکنان این منطقه پرداخته و شرایط کاری آنها در گرمای طاقت‌فرسا را نشان می‌دهد.

در روز یکشنبه (16 آگوست- 26 مرداد) بالاترین دمای "قابل اعتماد" در کره زمین در "پارک ملی دره مرگ" کالیفرنیا و با  شاخص 54.4 درجه سلیسوس (سانتی‌گراد) یا 130 درجه فارنهایت به ثبت رسید. این منطقه وسیع بیابانی پر از دره‌های باریک و عمیق، تَل‌های شنی و شنزارهای بلند در همسایگی ایالت "نوادا"ی آمریکا است. 

به گزارش عصر ایران، "برندی استورات" در "پارک ملی دره مرگ" (Death Valley National Park) در کالیفرنیا کار می‌کند. او تمام زمان کاری خود را در گرمای بی‌سابقه منطقه می‌گذراند.

این زن می‌گوید: گرمای شدید هوا برای ساکنان منطقه حال و حوصله‌ای باقی نگذاشته است.

"برندی استورات" در گرمترین نقطه زمین در منطقه "پارک ملی دره مرگ" در کالیفرنیای آمریکا کار می‌کند/ عکس: BRANDI STEWART

مردم در گرمترین نقطه جهان

وی افزود: وقتی بیرون می‌رویم شدت گرما انقدر زیاد است که انگار یک سشوار  روی صورتمان گرفته‌ایم.

سازمان جهانی هواشناسی (WMO) می‌گوید هنوز در حال اثبات رکورد گرمی هوا در این منطقه است. اما "برندی" نیازی به اثبات کارشناسان برای گرم بودن هوا را ندارد.

این منطقه که کارشناسان و بسیاری از مردم از آن به عنوان "گرمترین نقطه جهان" یاد می‌کنند، خانه او و چند صد نفر دیگر است.

خانم استوارت 5 سال گذشته را در "دره مرگ" زندگی کرده و در بخش روابط عمومی پارک کار می‌کند.

او در این باره می‌گوید: اینجا به حدی گرم است که شما نمی‌توانید عرق را روی صورت خود حس کنید زیرا بسیار زودتر از تصورتان تبخیر می‌شود اما لباس‌هایتان خیس عرق خواهند شد.

"دره مرگ" کالیفرنیا معمولا به عنوان "گرمترین نقطه روی زمین" شناخته می‌شود/ عکس: REUTERS

روی تابلو نوشته است: توقف/ خطر گرمای بیش از اندازه/ قدم زدن [در این منطقه] پس از ساعت 10 صبح توصیه نمی‌شود/ عکس: رویترز

دره مرگ گرمترین نقطه جهان

استورات می‌گوید مردم بیشتر روزهای تابستان در این منطقه را در خانه‌ها می‌گذراند. برخی نیز به کوه‌هایی اطراف می‌روند که معمولا کمی خنک‌تر است.

وی افزود: مردم به گرما عادت می‌کنند و برایشان عادی می‌شود و پس از آن هر حرارت پائین‌تر از 26.6 درجه سلسیوس (سانتی‌گراد) (80 درجه فارنهایت) خنک یا کمی سرد به نظر می‌رسد.

هنگام خواب مردم شهر دارای تهویه مطبوع هستند. هوای خانه‌ها تا زمانی که برق باشد خنک خواهد ماند. زمانی که دمای هوا بالا می‌رود مردم هم تلاش بیشتری برای خنک‌تر کردن خانه‌های خود می‌کنند.

اکثریت افرادی که در این پارک ملی کار و زندگی می‌کنند، در محله "فرنس کریک" (Furnace Creek) ساکن‌اند. این مکان جایی است که بالاترین درجه هوای روزهای جهان در آن به ثبت رسیده و رکورد خود را نشان داده است. این شهر در حوضه طولانی و باریک یک آبریز و 85 متر پائین‌تر از سطح دریا واقع شده و رشته‌کوه‌های بلند و پر شیب آن را احاطه کرده است.

"جیسون هزر" عضو سابق نیروهای نظامی آمریکا که اصالتا اهل مینه‌سوتا است، در حال حاضر در زمین گلف فرنس کریک کار و زندگی می‌کند. این زمین گلف پست‌ترین زمین گلف جهان است. (پائین‌ترین حالت نسبت به سطح دریا).

او در این باره می‌گوید: من 2 بار در عراق بوده‌ام. به خودم گفتم اگر در عراق دوام آورده‌ام، پس در دره مرگ هم زنده می‌مانم.

"جیسون هزر" از اکتبر سال 2019 در دره مرگ زندگی می‌کند و برنامه دارد برای مدتی در این منطقه گرم بماند/ عکس: JASON HESER

،دره مرگ کالیفرنیا گرمترین نقطه جهان

او که کارش را از 5:00 صبح در زین گلف آغاز و تا تا 13:00 ظهر  ادامه می‌دهد، در این باره می‌گوید: کارفریان به ما گفتند زمانی که هوا گرمتر شود کار را از ساعت 4:00 صبح آغاز می‌کنیم. این در حالیست که ساعت 4 صبح درجه هوا بین 37 تا 40 درجه سلسیوس (سانتی‌گراد) است.

آب مورد نیاز برای حفظ زمین گلف از منابع آب زیرزمینی و چشمه‌ها تامین می‌شود. "هزر" نیز در گروهی قرار دارد که به حفظ شرایط خوب زمین گلف کمک می‌کنند.

وی افزود: ما هر روز مشغول چیدن علف‌های هرز، زیبا کردن زمین و جمع‌کردن سنگ‌، زباله‌ها و شاخ و برگ درختان هستیم.

او گفت: ما هر روز درختان زیادی را جمع می‌کنیم زیرا این درختان به دلیل گرمای زیاد خشک شده و از بین می‌روند. بیشتر زمان ما در طول روز صرف بریدن شاخه‌ها و جابه‌جایی تنه درختان می‌شود.

هزر در اکتبر 2019 به این منطقه آمده و عاشق شغلش است. او قصد دارد چندسالی در این منطقه بماند. این مرد می‌گوید زمستان در این منطقه مانند یک تابستان داغ در دیگر نقاط آمریکا است.

هزر در زمین "فرنس کریک" در منطقه "دره مرگ" کالیفرنیا زندگی می‌کند و در زمان فراقت به بازی گلف می‌پردازد/ عکس: GETTY IMAGES

پست ترین زمین گلف جهان

او در تعطیلاتش در همین زمین که به شدت برای نگهداری آن تلاش می‌کند، بازی می‌کند.

هزر می‌گوید: من عاشق بازی گلف هستم. وقتی به اینجا رسیدم دما بسیار بالا بود. اگر با خود یک نوشیدنی خنک به زمین گلف بیاورید باید سریع آن را بنوشید زیرا در زمان بسیار کمی داغ می‌شود.

دمای روز یکشنبه در دره مرگ به عنوان گرمترین حرارت  "قابل اعتماد" روی زمین توصیف شده است. این حرارت 2 درجه کمتر از چیزی است که پیشتر و در همین منطقه در کتاب رکوردهای جهان به ثبت رسیده است. این رکوردها یک بار در 1913 در "فرنس کریک" در منطقه "دره مرگ" کالیفرنیا با حرارت 56.6 درجه سلسیوس (سانتی‌گراد) و بار دیگر در سال 1931 در کشور تونس با حرارت 55 درجه سلسیوس (سانتی‌گراد) به ثبت رسیده است. اما برخی از کارشناسان بر سر این اعداد و این حجم از گرما در این نقاط اختلاف نظر دارند.

"سیمون کینگ" از "بی‌بی‌سی وتر" (BBC Weather's) می‌گوید: دانشمندان و هواشناسان امروزی بر این باورند که دو درجه ثبت شدهی قبلی در کتاب رکوردهای جهان، چندان دقیق نبوده‌اند.

وی افزود: وقتی شما با حرارت زیادی مانند حرارت روز یکشنبه مواجه می‌شوید، سازمان هواشناسی جهانی بررسی‌های بیشتری را برای تائید این حجم از گرما انجام می‌دهد و با توجه به اطلاعات مختلف صحت آن را می‌سنجد.

"کریستوفر بارت" مورخ علوم آب و هوایی اعلام کرده است که حرارت ثبت شده در دره مرگ در سال 1913 کمی مشکوک است و با دیگر اطلاعات موجود از آب و هوای این منطقه نمی‌خواند. او می‌گوید درجه حرارت خوانده شده از روی دستگاه‌های سنجش حرارت هوا در فرنس کریک 2 تا 3 درجه بیشتر از دیگر دستگاه‌های موجود در ایستگاه‌های دیگر هواشناسی در منطقه اعلام شده است.

"دره مرگ" در کالیفرنیا یک منطقه وسیع بیابانی با تپه‌های شنی و شنزارهای بزرگ است/ عکس: EPA

دره مرگ گرمترین نقطه جهان

به همین دلیل برخی از کارشناسان آمریکایی دمای روز یکشنبه را بالاترین دمای "قابل اعتماد و ثبت شده" خوانده‌اند. سازمان هواشناسی جهانی نیز می‌گوید به دنبال تائید این هوا است و اگر این اتفاق بیفتند این دما پس از گرمای سال 1913 در دره مرگ آمریکا و گرمای 1931 کشور تونس به  عنوان سومین دمای گرم جهان ثبت خواهد شد.

در استدلال برخی از کارشناسان، مکان‌های دیگری از جهان دما و حرارت بیشتری را نسبت به دره مرگ تجربه کرده‌اند اما به دلیل نبود سیستم‌های ارزیاب، دستگاه‌های حرارت سنج و ایستگاه‌های هواشناسی اطلاعاتی از آنها وجود ندارد.

بنابراین تا این لحظه "فرنس کریک" در منطقه "دره مرگ" کالیفرنیا گرمترین مکان جهان است.

هزر می‌گوید: مردم از من می‌پرسند این گرما چگونه است؟ بهترین راه برای توصیف آن این مثال است که اگر در حال پختن چیزی در فر باشید و کمی بعد برای چک غذا در آن را باز کنید، با فوران هوای داغ مواجه خواهید شد. اینجا هر روز و در بیرون از خانه این حس را دارید.

برچسب ها: آمریکا ، گرما ، کویر
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: