bazarnews

کد خبر: ۷۵۹۲۵
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم از آماده شدن طرحی در این کمیسیون خبر می‌دهد که بر اساس آن شهریه دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی از طریق تسهیلات پرداخت شود و دانشجو بعد از پایان تحصیلات دانشگاهی و وارد شدن در فضای کسب و کار نسبت به پرداخت اقساط تسهیلات اقدام کند.

بورس، بانک و بیمه بازارنیوز: احمد فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلایم با اشاره به دغدغه بسیاری از خانواده‌ها در این زمینه می‌گوید: همانطور که مستحضرید، یکی از مشکلات آزاردهنده پیش روی خانواده‌های ایرانی، بار سنگینی است که خانواده‌ها در خصوص پرداخت شهریه‌های فرزندان دانشجویشان به دوش می‌کشند. بر این اساس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به دنبال راهکارهایی است تا کمی از دغدغه‌های خانواده‌های ایرانی در خصوص شهریه‌ها کاهش پیدا کند.

نماینده مردم همدان در ادامه خاطرنشان کرد: در برخی موارد مشکل عدم توانایی خانواده‌ها در پرداخت شهریه، اساسا کل فرآیند تحصیلی جوانان را تحت الشعاع قرار می‌دهد و چه بسا دانش آموزان مستعدی که به دلیل مشکلات مالی از ادامه تحصیلات عالی بازمی مانند و نمی توانند استعدادهای خود را در محیط‌های علمی پرورش دهند. ضمن اینکه این موضوع با عدالت آموزشی تصریح شده در قانون اساسی نیز همخوان نیست.

احمد فلاحی با اشاره به مشکل فراگیر شهریه‌های دانشجویی و اثراتی که این معضل بر نظام کارآفرینی و مهارت آموزی کشور دارد گفت: این پیشنهادی است که در جریان دیدار اعضای فراکسیون آموزش و تحقیقات مجلس با صندوق‌های رفاه مطرح شده و مربوط به راهکاری است که از طریق آن بتوان سازو کاری را طراحی کرد تا شهریه‌های دانشجویان با استفاده از تسهیلات اعطایی پرداخت شود تا بعد از فارغ التحصیلی دانشجویان فرآیند اخذ تسهیلات آغاز شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم در پاسخ به این پرسش که جزئیات اجرایی این طرح بر اساس چه مکانیسمی است؟ گفت: یکی از راهکارهای اندیشیده شده این است که پول‌ها و منابعی که در اختیار صندوق‌های رفاه دانشجویی قرار دارد در بانک‌ها سرمایه گذاری شود. بعد از همان آورده‌ها و ارزش افزوده ای که به آن تعلق می‌گیرد به دانشجویان وام دهند. این وام‌ها هم مستقیما بعنوان شهریه دانشجویان به حساب دانشگاه ریخته شود و بعد از اینکه دانشجو فارغ التحصیل شد و وارد بازار کسب و کار شد و به قول معروف دستش در جیب خودش رفت، این منابع را با احتساب سود و... عودت دهد.

نماینده مردم همدان همچنین خاطرنشان کرد: درحال حاضر صندوق‌های رفاه دانشجویی هیچ مخالفتی با موضوع ندارند، رویکرد کلی مجلس و کمیسیون آموزش هم نسبت به اصل طرح مثبت است؛ تنها موافقت بانک‌ها با این ساز و کار باقی مانده است. چنانچه بانکها هم نسبت به ابعاد مختلف این طرح حمایتی از دانشجویان روی خوش نشان دهند، مانعی برای اجرای این طرح وجود نخواهد داشت.

 سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات در ادامه گفت: البته سیستم بانکی هم از این سپرده‌ها سود سرشاری می‌برد و ضرر نمی کند. وقتی که مثلا دانشگاه آزاد منابع قابل توجهی در بانک ملی دارد و این بانک، سودسرشاری از این سپرده‌ها می‌برد، چه ایرادی دارد که از این سازو کار طراحی شده حمایت کنند. به این ترتیب هم به مسئولیت‌های اجتماعی خود برای حمایت از دانشجویان عمل کرده اند و هم سود قابل توجهی نصیب بانک می‌شود.

فلاحی در پاسخ به این پرسش که آیا کف و سقفی برای این تسهیلات اعطایی به دانشجویان مشخص شده است یا نه؟ گفت: فعلا به این جزئیات بطور صریح پرداخته نشده است؛ اما واقع آن است که مثلا تسهیلاتی که برای دکترا تخصیص داده می‌شود، باید اعداد و ارقامی بالای صد میلیون را در بر بگیرد. طبیعی است که این تسهیلات باید متناسب با رشته‌ها و مقاطع مختلف تحصیلی برنامه ریزی و اجرا شود تا بخشی از دغدغه‌های خانواده‌ها در خصوص آینده فرزندانشان نیز رفع شود.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: