bazarnews

کد خبر: ۷۶۱۸۹
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
بغزیان گفت: اگر دوباره وزرا درگیر نشوند و قیمت گذاری عادلانه‌ای هم برای دارا دوم صورت بگیرد، بورس مجددا از طریق صندوق ETF  تا پایان شهریور برمی گردد.
آلبرت تغزیاناستاد اقتصاد دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی
گروه بورس، بانک و بیمه بانک مرکزی: آلبرت بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران پیرامون نوسانات هفته اخیر بورس و نقدینگی حاصل از فروش سهام به بازارنیوز گفت: نقدینگی هفته‌های اخیر (از ۱۷ مرداد به بعد) از بورس خارج نشده، چون که عده‌ای فروختند و عده‌ای به همان مقدار خریدند. اما مقداری که بعنوان ما به التفاوت از بورس خارج شده و می‌گویند ۲۵ درصد کوچک شده، مجددا به بورس بازمی‌گردد و شکی در آن نیست.

وی تاکید کرد: کوچک شدن بورس است، اما از یک حدی به بعد طبیعی نیست؛ اینکه چه اتفاقی افتاده که عرضه حقوقی‌ها زیاد شده و حقیقی‌ها هم همراهیشان کردند باید بررسی کرد، اما ورود دوباره آن نقدینگی به بورس، اجتناب ناپذیر است.

بغزیان پیرامون این موضوع که چقدر امکان دارد نقدینگی خارج شده از سهام، وارد بازار‌های دیگر شده باشد، توضیح داد: نرخ دلار تغییری نکرده و بنده کاملا معتقدم نرخ ارز تحت نظر بانک مرکزی است؛ زیرا اگر بانک اراده حفظ آن را نداشت تاکنون بالاتر رفته بود. همچنین در بازار مسکن هم دچار رکود هستیم و این بازار به افت شاخص بورس، عکس العملی نشان نداد و بازار خودرو هم تحت تاثیر دلار و ارز است و تغییری نداشته است.

وی افزود: موضوعی مهم این است که در حال حاضر پول سهام فروخته شده کجاست؟ تحت اختیار کارگزاری ها، صندوق‌ها یا دست خود کاربرهاست؟ پیشنهاد بنده از اول این بود که غیر حرفه ای‌ها از ابتدا کنترل سهام شان را به صندوق‌های سرمایه گذاری بسپارند. به نظر من مردم منتظرند بازار برگردد تا دوباره در بازار بورس حضور پیدا کنند.

این استاد دانشگاه پیرامون تاثیر حقوقی‌ها در ریزش اخیر، تصریح کرد:علیرغم بسیاری از اقتصاددانان، من معتقدم حقیقی‌ها نبودند که باعث ریزش بورس شدند، بلکه کاربران حقوقی بودند که هیجانی عمل کردند و آمار آن‌ها کاملا قابل رسیدگی و پالایش است.

وی در پایان افزود: اگر دوباره وزرا درگیر نشوند و قیمت گذاری عادلانه‌ای هم برای دارا دوم صورت بگیرد، بورس مجددا از طریق صندوق ETF  تا پایان شهریور برمی گردد.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: