bazarnews

کد خبر: ۷۶۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۶
اخیرا، به منظور رفع مشکلات فعلی بازار تلفن همراه و جهت حمایت از مصرف کنندگان، طرح استانداردسازی فاکتور و نظارت بر قیمت (افق) طراحی گردیده است که با استفاده از آن، می‌توان اشخاص فعال در طول زنجیره تامین تلفن همراه را رصد، و با متخلفین برخورد کرد.

طرح «افق» تیر خلاص بر پیکر دلالان بازار موبایل+فیلم

گروه بازار دیجیتال بازارنیوز: با ورود فناوری به جامعه، تلفن همراه به عنوان یکی از نیازهای مهم جوامع شناخته می شود. البته این بازار به علت پویا بودن، همواره با مشکلاتی مواجه بوده که عمدتا از سوی دلالان ایجاد شده است. در سال های گذشته، مهمترین مشکل بازار تلفن همراه کشور ما، قاچاق عنوان می شد که با اجرای طرح موفق ثبت تلفن همراه موسوم به رجیستری، رفع گردید. 

 

جولان دلالی و گرانفروشی در بازار موبایل

مطابق این طرح، ابتدا و انتهای زنجیره تامین کنترل شده و تنها گوشی هایی که از مبادی رسمی و به شکل قانونی وارد کشور شده اند، مجاز به دریافت خدمات مخابراتی خواهند بود. اما قاچاق، تنها مشکل این بازار نیست. به طور مثال تخلفاتی مانند گرانفروشی، تقلب، صدور فاکتور صوری و احتکار همچنان در این بازار وجود دارد که افزایش نامتعارف قیمت ارز، سودجویان این بازار را به فعالیت واداشت.

 

«افق» تیر خلاص بر پیکر دلالان بازار موبایل

اخیرا، به منظور رفع مشکلات فعلی بازار تلفن همراه و جهت حمایت از مصرف کنندگان، طرح استانداردسازی فاکتور و نظارت بر قیمت (افق) طراحی گردیده است که با استفاده از آن، می توان اشخاص فعال در طول زنجیره تامین تلفن همراه را رصد، و با متخلفین برخورد کرد. شفافیت شبکه توزیع و فروش تلفن همراه و جلوگیری از فعالیت دلالان در این شبکه، صدور فاکتور استاندارد بر اساس قوانین برای معاملات تلفن همراه و مدیریت واردات با استفاده از رصد دقیق موجودی تلفن همراه در سطح بازار، از جمله مواردی است که می توان به عنوان مزایای این طرح نام برد.

 

«افق» چگونه کار می کند؟

مطابق این طرح، واردکنندگان موبایل موظف به ثبت اطلاعات گوشی های خود در سامانه جامع تجارت هستند. همچنین فروشندگان می توانند حین خرید گوشی ها از واردکنندگان، تطابق اطلاعات وارد شده با کالاهای خریداری شده را بررسی کنند. 

در رویه فروش تلفن همراه به مصرف‌کننده نهایی نیز رویه مشابهی پیاده‌سازی خواهد گردید، با این تفاوت که کدملی/شناسه ملی خریدار در فاکتور فروش قید خواهد شد. سپس پیامکی حاوی اطلاعات فاکتور فروش به شماره تلفنی که در فاکتور ثبت گردیده است ارسال می‌گردد. پس از تایید فروش توسط فروشنده، مالکیت تلفن همراه به شخص خریدار منتقل شده و از کارتابل فروشنده خارج می‌گردد.

در صورتی که شخص خریدار نسبت به اطلاعات ذکر شده در فاکتور فروش، شکایتی داشته باشد، می‌تواند نسبت به ثبت شکایت خود اقدام نماید و این شکایت از طریق سازمان‌های متولی بازرسی و رسیدگی به شکایات، بررسی خواهند گردید.

 

در کلیپ زیر، به جزئیات بیشتری پیرامون طرح افق می پردازیم که مشاهده آن خالی از لطف نیست:

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: