bazarnews

کد خبر: ۷۶۲۹۶
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۷
با اینکه نقاط گردشگری شهر اصفهان برای اکثر مسافران شناخته شده اما همچنان بخش‌هایی از این شهر از چشم گردشگران دور مانده و باید همراه با یک راهنمای اصفهانی به این خیابان‌ها، کوچه‌ها یا بناهای قدیمی و ناشناخته سر بزنید.

شهر گردشگری اصفهان آنقدر شهر معروفی است که دیگر نیازی به معرفی ندارد. این شهر که در گذشته‌های دور پایتخت ایران بوده و اکنون پایتخت فرهنگ و هنر این سرزمین شناخته می‌شود، شهری کویری است با رودخانه‌های در قلب آن که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. ایرانی‌های بسیاری شهر اصفهان را به‌عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کنند و هربار از دیدن آثار تاریخی شگفت‌انگیز آن لذت می‌برند. گردشگران خارجی هم این شهر را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مقاصد خود برای سفر می‌شناسند. با اینکه نقاط گردشگری شهر اصفهان برای اکثر مسافران شناخته شده اما همچنان بخش‌هایی از این شهر از چشم گردشگران دور مانده و باید همراه با یک راهنمای اصفهانی به این خیابان‌ها، کوچه‌ها یا بناهای قدیمی و ناشناخته سر بزنید. اگر قصد سفر به اصفهان را دارید، تور اصفهان علی بابا گزینه مناسبی برای یک سفر چند روزه است.

مکان‌ های ناشناخته اصفهان

خانه مشروطه، یادگاری از دوره قاجار

اصفهان در دوره حکومت صفویه، مهم‌ترین شهر ایران به‌حساب می‌آمد اما پس از روی‌کار آمدن حکومت قاجار هم همچنان یکی از اصلی‌ترین شهرهای ایران بود. خانه مشروطه که متعلق به شخصی به نام نورالله نجفی بوده، یکی از یادگاران دوره قاجار است. این بنای زیبا، 12 اتاق و دو شاه‌نشین با معماری ویژه دارد. بنای تاریخی و جذاب خانه مشروطه در خیابان نشاط، کوچه مقصودبیک واقع شده و در سال 1387 به‌عنوان یکی از آثار ملی ثبت شده است. بازدید از این خانه تاریخی با شیشه‌های رنگی ارسی و اتاق‌ هفت دری یکی از نقاط گردشگری کم‌تر دیده شده‌ای به‌شمار می‌آید که می‌تواند در برنامه تور اصفهان قرار بگیرد.

عصارخانه شاهی

اصفهان آنقدر قدمت دارد که از هر دوره‌ای آثاری شگفت‌انگیز در آن به‌جا مانده و این آثار در بافت شهر پنهان شده‌اند. برای بازدید از آن‌ها کافی‌ است با یک نفر که به‌خوبی این شهر را می‌شناسد، به اصفهان سفر کنید. عصارخانه شاهی یکی از مراکز دیدنی شهر اصفهان است. عصارخانه بخشی حیاتی از شهرهای قدیمی به‌حساب می‌آید که امروز دیگر نمودی در شهرهای مدرن ندارد و ازمیان رفته است. عصارخانه شاهی به‌دستور شاه عباس اول و همزمان با ساخت بازار قیصریه برپا شد. عصارخانه درواقع مکانی برای آسیاب موادغذایی بوده که در آن سنگ‌های غول‌پیکری برای آسیاب و روغن‌کشی قرار گرفته‌اند. با توجه به ازمیان رفتن کاربری عصاری، این بنا تا مدت‌ها به فراموشی سپرده شده بود؛ اما در سال 1379 شهرداری اصفهان به مرمت و نوسازی عصارخانه شاهی پرداخت. اکنون یک کافه به‌نام کافه عصار هم در این محل افتتاح شده تا گردشگران پس از بازدید از این مکان، فضایی برای استراحت و نوشیدن یک لیوان چای یا قهوه هم داشته باشند.

مارنان، پلی ناشناخته در شهر پل‌ها

اصفهان با پل‌های زیبا و تاریخی‌اش شناخته می‌شود. با سی‌وسه پل و پل خواجو که محل تجمع اکثر مردم این شهر و همچنین گردشگران و مسافران هستند. اما علاوه‌بر این پل‌ها، پل مارنان هم یکی از جاذبه‌های ناشناخته این  شهر است. پلی که قدمت آن به دوره صفویه و سلجوقیان تخمین زده می‌شود. این پل با طول 175 متر روی رودخانه زاینده‌رود ساخته شده و 17 دهانه دارد. پل مارنان در حدفاصل پل فلزی و پل وحید قرار گرفته است. یک نکته مهم که در ناشناخته ماندن این پل تاریخی با این همه قدمت تاثیر داشته، این است که تا کنون در فهرست آثار ملی ثبت نشده است.

مکان‌ های ناشناخته اصفهان

آرامگان سلطان بخت آقا

شاید دیدن گنبدهایی با کاشی فیروزه‌ای و گلدسته‌های بلند در ظاهر تکراری باشند، اما هریک از این بناها در خودشان رازهایی دارند که باید از نزدیک دیده و حس شوند. این بنا که در محله دردشت اصفهان واقع شده متعلق به سلطان بخت آقا، دختر کیخسرو فرمانروای قرن هشت هجری است. البته به‌دلیل گذشت زمان، کاشی‌ها، نقاشی‌ها و دیگر آثار هنری آن ازمیان رفته؛ اما همچنان کاشی‌های فیروزه‌ای و سرمه‌ای بر دیواره‌ها و گنبد و گلدسته‌های این بنا خودنمایی می‌کنند. اطلاعاتی از گذشته نشان می‌دهد این بنا توسط این خانم اداره می‌شد و بازدید از آن برای گردشگران خالی از لطف نیست. با شرکت در تور اصفهان می‌توانید این بنای تاریخی را هم از نزدیک ببینید.

رستوران سنتی هتل کوثر اصفهان

 

محله جلفا

ترکیب ایرانی و ارمنی محله جلفا به‌اندازه کافی جذاب است؛ اما درصورتی‌که به سبک زندگی و هم‌زیستی زیبای مردم این منطقه علاقه دارید، قدم‌زدن در محله جلفا و سرزدن به کوچه‌پس‌کوچه‌های آن می‌تواند جذبتان کند. جلفا نمادی از معماری و هنر است که با محوریت کلیسای وانک و بیت‌اللحم شکل گرفته و همچنان پا برجا مانده است. اکثر گردشگران برای دیدن کلیسای وانک به این محل وارد می‌شوند اما بازدید از بافت تاریخی و قدیمی این محله هم می‌تواند نظر هر گردشگری را جلب کند.

 

اصفهان شهری تاریخی، با جاذبه‌های طبیعی، گردشگری، مذهبی و هنری است. به‌همین خاطر برای دیدن همه جاذبه‌های آن باید زمان زیادی را اختصاص دهید. اگر با تور به اصفهان سفر می‌کنید و زمان کوتاهی دارید، لیستی از جاذبه‌های این شهر همراه داشته باشید. اگر امکانش را دارید، چند روز بیشتر در اصفهان بمانید تا بتوانید همه جاذبه‌هایش را ببینید.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: