bazarnews

کد خبر: ۷۶۴۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
رئیس خانه تعاون‌گران خراسان رضوی گفت: توجه به تعاون در ایران تنها در حد شعار است و با وجود اینکه دولت در برنامه پنجم توسعه مصوب کرد سهم تعاونی‌ها در اقتصاد به ۲۵ درصد افزایش یابد، کماکان این سهم کمتر از ۵ درصد بوده است

سیدجواد رضویان‌ راد  در خصوص جایگاه تعاون در کشور، اظهار کرد: پس از اتفاقاتی که در مسکن مهر و سهام عدالت رخ داد، نسبت به تعاونی‌ها یک نوع بدبینی ایجاد شد و از توسعه فرهنگی تعاونی‌ها جلوگیری کرد. علی‌رغم تاکیدات مقام معظم رهبری که تعاون را دست گره‌گشای اقتصاد دانسته‌اند و تاکید داشتند گسترش عدالت توسط تعاونی‌ها معنی پیدا خواهد کرد، شاهد اتفاقات به خصوصی در این حوزه نبوده‌ایم و تنها شعارهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پیرامون تعاون وجود دارد.

رئیس خانه تعاون‌گران خراسان رضوی ادامه داد: تعاونی مرزنشینان هیچ دخالتی در مسائل اقتصادی ندارد و مدیران آن‌ اکثرا پیمان‌فروشی می‌کنند. تعاونی‌های کوله‌بری نیز با همین گرفتاری مواجه شدند. دولت به جای نظارت بر تعاونی‌ها در امور آنان دخالت می‌کند. در همان مقطع، در برنامه پنجم توسعه که قرار بود سهم اقتصادی تعاونی‌ها به ۲۵ درصد افزایش پیدا کند، شاهد انحلال وزارت تعاون بودیم و در حال حاضر تنها در یک‌دوازدهم وزارت کار نقش داریم. عدم پشتیبانی صحیح، مجموعه تعاونی‌ها را دچار چالش کرده و شاهد رونقی که به معنای واقعی باید ملاحظه می‌کردیم، نیستیم.

رضویان‌راد خاطرنشان کرد: شرکت‌های تعاونی و اعضای آن‌ نیز نسبتا به این موضع توجهی ندارند. حتی مجمع تعاونی‌های بزرگ که دارای ۲۰ هزار عضو است، با حضور حداقلی اعضا برگزار می‌شود. در حال حاضر شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان یکی از شرکت‌های تعاونی بدهکار است. چند درصد از فرهنگیان در خراسان رضوی و مشهد ترجیح می‌دهند که از تعاونی مصرف فرهنگیان خرید کنند؟ این موارد مشکلاتی است که در بخش تعاون داریم و در حال حاضر شرکت‌های تعاونی صنایع دستی، تولیدی و توزیعی گرفتار آن هستند.

آمار صادرات شرکت‌های تعاونی مشخص نیست

وی تصریح کرد: اگر به گمرک مراجعه کرده و آمار صادرات شرکت‌های تعاونی را از آنان درخواست شود، به هیچ وجه آمار مشخصی در اختیار قرار نخواهند داد. با وجود اینکه تعاونی‌ها رکن سوم اقتصادی ایران به شمار می‌روند اما در گمرک و سازمان صنعت، معدن و تجارت، سرفصل و سامانه جداگانه‌ای ندارند. برخلاف کشورهایی نظیر چین، مالزی و هند که اقتصادشان کاملا تعاونی اداره می‌شود، در ایران رسیدگی به این قضیه تنها در حد شعار است.

رئیس خانه تعاون‌گران خراسان رضوی در خصوص میزان استفاده از تعاون در جامعه عنوان کرد: بر اساس آماری که سازمان بین‌المللی اقتصادی در مورد تعاونی‌ها منتشر کرده، نیاز بیش از ۵۱ درصد کشورها و مردم جهان توسط تعاونی‌ها تامین می‌شود اما در ایران زمانی که به جامعه ادارات و سازمان‌ها نگاه می‌کنیم، چنین چیزی وجود ندارد. بیش از ۷۰ درصد گوشت سفید و قرمز مورد نیاز مردم توسط تعاونی‌ها و در قالب شرکت‌های تعاونی مرغ و دام و طیور تولید می‌شود. در حال حاضر زیربنای این شرکت‌ها که در سال‌های ۵۸ تا ۶۸ بنا شده و تفاوتی با شرکت‌های غیرتعاونی ندارد اما از آن‌جا که زیرساخت آن کماکان وجود دارد، این کار انجام می‌شود.

رضویان‌راد اضافه کرد: اکثر کارمندان و کارگران از طریق تعاونی‌های مسکن کارگری و کارمندی صاحب خانه شده‌اند اما در مقایسه با شرکت‌های خصوصی که در بخش مسکن فعالیت دارد، به دلیل نبود آموزش‌های لازم و وجود سرمایه‌گذار در پروژه‌های بزرگ مشکل زیرساختی و زیربنایی داریم. ضعف‌هایی در شرکت‌های تعاونی وجود دارد که باعث می‌شود نتوانند در اقتصاد سهم واقعی داشته باشند. در حال حاضر سهم شرکت‌های تعاونی در اقتصاد ایران کمتر از ۵ درصد بوده در حالی که ۷۰ درصد اقتصاد کشوری مانند چین در اختیار تعاونی‌هاست.

وی با اشاره به ظرفیت شرکت‌های تعاونی در خراسان رضوی بیان کرد: بر اساس آماری که اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان رضوی اعلام می‌کند، ۱۷ تا ۱۸ هزار شرکت تعاونی در استان ثبت شده‌ اما این میزان تنها تعداد شرکت‌های به ثبت رسیده است. سهمی که این شرکت‌ها در اقتصاد و اشتغال استان دارد، چقدر است؟ 

رئیس خانه تعاون‌گران خراسان رضوی در مورد تاثیر شرکت‌های تعاونی در جمع‌آوری سرمایه‌های خرد اظهار کرد: شرکت‌های اعتباری میزان، ثامن‌الحجج و عسکریه تعاونی بود که به دلیل اعتماد مردم به نام و جایگاه‌ تعاونی‌ها توانستند وارد موضوعات اقتصادی و بانکی شوند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: