bazarnews

کد خبر: ۷۶۵۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰
تحلیلی بر سهام صندوق پالایشی یکم؛
بررسی ارزش ذاتی سبد پالایش یکم، و اجرای بخشنامه اخیر وزارت نفت و تاثیرات احتمالی آنها بر سوددهی این شرکتها، به این سوال پاسخ خواهد داد که آیا خرید سهام پالایشگاهها به صرفه هست یا نه؟ نکته دیگر قابل بررسی نیز، این است که با خرید پالایش یکم در واقع هر سهم پالایشی را به چه قیمت خریداری می کنیم و این خرید با ارزش ذاتی این سهم چه تفاوتی خواهد داشت.

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز : اگر بخواهیم تحلیلی جامع و علمی نسبت به وضع آینده سهام شرکتهای پالایشی بالاخص سهام پالایشگاه هایی که دراین صندوق عرضه می شوند (تهران، بندرعباس، اصفهان و تبریز) داشته باشیم ابتدا وضعیت سوددهی این پالایشگاه ها را به ازای پالایش هربشکه نفت خام طبق آخرین اطلاعات منتشر شده در سامانه کدال مورد بررسی قرار می دهیم.

خرید سهام پالایشگاه ها هنوز هم به صرفه است؟

 

حال که مارجین پالایش برای هر چهار پالایشگاه به دست آمد به تاثیر بخشنامه اخیر وزارت نفت را بر قیمت خوراک و محصولات و همچنین تاثیر آن برمارجین و ای پی اس هر یک از چهار پالایشگاه می پردازیم.

طبق بخشنامه اخیر وزارت نفت که بعد از اطلاعات قبلی جدول در سامانه کدال منتشر شده است "مبنای محاسبه قیمت نفت خام به جای میانگین محموله های صادراتی (دوبی، عمان و برنت دریای شمال)، میانگین ماهانه محموله های صادراتی ایران تهیه شده است که عمدتا کمتر می باشد. نحوه نرخ گذاری 5 فراورده اصلی و سوخت هوایی نیز بجای فوب خلیج فارس، متوسط وزنی ماهانه قیمت فروش صادراتی و زمینی فوب ایران خواهد بود. شایان ذکر است که تغییر در فورمول محاسباتی تعیین قیمت نفت خام و فراورده های اصلی سوخت هوای آثار مثبتی بر عملکرد شرکتهای پالایشی کشور دارد."

با توجه به توضیحات فوق اگر نفع هر پالایشگاه را به ازای پالایش هر بشکه نفت خام متاثر از این بخشنامه 2 دلار در نظر بگیریم ارقام جدول بالا به صورت زیر اصلاح می شود:

خرید سهام پالایشگاه ها هنوز هم به صرفه است؟

 

نتیجه گیری: همانطور که دیده شد با فرض بر اینکه بخشنامه اخیر وزارت نفت 2 دلار به ازای هر بشکه نفع برای هر پالایشگاه داشته باشد، میانگین P بر E سبد صندوق پالایشی یکم برابر 21.5 خواهد شد حال با توجه به اینکه میانگین P بر E گروه عرضه برق، گاز و بخار که مشابه گروه پالایشی است برابر 127 است، متوجه می شویم که ارزندگی سهام شرکتهای پالایشی نسبت به هم گروهی های خود تفاوت 5 برابری دارد، بنابراین به نظر می رسد خرید سهام های فوق برای سهامداران آن به سودآوری منجر شود.

طبق اعلام سازمان خصوصی سازی قیمت مبنای سهام پالایشی یکم قیمت روز قبل از پذیره نویسی اعلام شد؛ این قیمت برای شپنا 3504 تومان، شبندر 4028 تومان، شتران 3475 تومان و شبریز 4316 تومان است.

با احتساب 20 درصد تخفیف که برای سبد این صندوق در نظر گرفته می شود در واقع سهام هرکدام از پالایشگاه ها با قیمت های زیر خریداری می شود:
شپنا: 2803

شبندر: 3222

شتران: 2780

شبریز: 3452

ااحتساب قیمت های فوق و همچنین تعداد سهام موجود در هر پالایشگاه بدین معنی است که قیمت کل پالایشگاه های مذکور مقادیر زیر می باشد:

شپنا: 142.953.000 میلیون تومان

شبندر: 92.433.000 میلیون تومان

شتران: 122.320.000 میلیون تومان

شبریز: 34.520.000 میلیون تومان

حالا ارزش بدست آمده پالایشگاه های فوق را به دلار تبدیل می کنیم و با قیمت واقعی دلاری این پالایشگاه ها مقایسه می کنیم تا مشخص شود، پولی که برای پالایشی یکم پرداخت می شود، چند درصد ارزش ذاتی سهام آن شرکت است:
شپنا: 5.7 میلیارد دلار

شبندر: 3.7 میلیارد دلار

شتران: 4.9 میلیارد دلار

شبریز: 1.38 میلیارد دلار

ارزش ذاتی پالایشگاه هایی با ظرفیت و امکانات مشابه در بازارهای جهانی برابر است با:
شپنا: 12 میلیارد دلار

شبندر: 12 میلیارد دلار

شتران: 10 میلیارد دلار

شبریز: 4 میلیارد دلار

اعداد بالا به این معنی است که اگر پالایشگاه های اصفهان، بندرعباس، تهران و تبریز را می توانستیم در بازار جهانی به شرکتهای معتبر مثل توتال، شل، شورون یا ... بفروشیم، قیمت آن با رقمی در حدود رقم‌های فوق کشف می شد، حال آنکه خود می دانیم در کشور ایران ارزش کالاهای دلاری بالاتر از ارزش اسمی آن هاست؛ به طور مثال یک خودروی تویوتا که در بازارهای جهانی 20 هزار دلار خرید و فروش می شود، در بازار تهران حدود یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان قیمت دارد، یعنی 3.5 برابر ارزش جهانی کالا. حال اگر جهش قیمتی که روی کالاهای دیگر وجود دارد برای پالایشگاهها در نظر نگیریم (با توجه به اینکه استراتژیک بودن و سودآوری آن برای پالایشگاه صادق است)، یعنی هم اکنون پالایشگاه اصفهان با 47.5 درصد ارزش ذاتی، پالایشگاه بندرعباس با 30 درصد ارزش ذاتی، پالایشگاه تهران با 49 درصد ارزش ذاتی و پالایشگاه تبریز با 34 درصد ارزش ذاتی آن در سبد پالایشی یکم در حال عرضه هستند و اگر شرایط کشور و قیمت کالاهای دلاری در داخل را در نظر بگیریم، اعداد فوق تقسیم بر 3.5 خواهند شد.

به نظر می رسد پالایشی یکم سودی بسیار بیشتر از دارا یکم نصیب سهامداران خود کند، زیرا بازار نشان داده شرکتها بعد از مدتی ارزش ذاتی خود را پیدا خواهند کرد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی لواسانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
1
3
ممنون. تحلیل خوبی بود
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: