bazarnews

کد خبر: ۷۶۵۵۳
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
بازارنیوز بررسی می‌کند؛
پاندمی کرونا باعث کوچک شدن ۳.۵ درصد اقتصاد ایران شد، در حالی که اثر این بیماری بر کوچک شدن کشور‌هایی نظیر امریکا و انگلیس، به ترتیب ۳۱.۷ و ۲5 درصد بوده است.
گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در یادداشتی، روز جمعه میزان تاثیر شیوع بیماری کرونا بر کوچک شدن اقتصاد ایران را ۳.۵ درصد اعلام کرد.

نمکی در این یادداشت نوشته است: «دیروز آمار تاثیر کرونا بر اقتصاد کشور‌ها را مرور می‌کردم. با بلندپروازی خود را با یکی از کهن‌ترین اقتصاد‌ها و صاحب مستحکم‌ترین زیرساخت‌های بهداشت و درمان اروپا یعنی کشور بریتانیا مقایسه کردم. اقتصاد آن‌ها ۲۵ درصد و اقتصاد کشور عزیزمان ۳.۵ درصد کوچک شده بود»

همچنین، مرکز آمار ایران با انتشار گزارشی از کاهش ۳.۵ درصدی رشد اقتصادی این کشور طی بهار ۱۳۹۹ خبر داد و اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی ایران بدون احتساب بخش نفت تنها در سه ماه نخست سال جاری خورشیدی ۱.۷ درصد کاهش یافته است.

این در حالی است که راشاتودی در خبری اعلام کرد که کرونا اقتصاد امریکا را در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ میلیادی، به میزان ۳۱.۷ درصد کوچک کرد که این بدترین رکود این کشور طی تاریخ بوده است.

کارشناسان اقتصادی آمادگی ایران به شرایط سخت به دلیل تحریم‌ها و عدم آمادگی اقتصاد‌های بزرگ دنیا نسبت به التهابات این چنینی را دلیل تفاوت تاثیرگذاری این پاندمی دانستند.

علی بیگدلی، کارشناس اقتصادی و تحلیلگر بین الملل پیرامون علت تاثیرگذاری پایین کرونا بر اقتصاد ایران نسبت به کشور‌های پیشرفته دنیا به بازارنیوز گفت: آسیب پذیری به این دلیل است که آن‌ها از حجم بالای سرمایه و گستردگی بازار بهره می‌برند. زمانیکه این حجم سرمایه و بازار کاهش پیدا کند، قطعا قدرت اقتصادی پایین می‌آید، اما این در مورد ما صادق نیست؛ چون از حجم سرمایه گذاری و همچنین صنعتی بودن اقتصاد بهره‌مند نیستیم، پس بازاری را از دست ندادیم که بخواهد منجر به کوچک شدن اقتصاد شود.

وی افزود: لذا امریکا که به دلیل حجم بالای سرمایه، صنعتی بودن و تسلط بر بازار‌های گسترده برترین اقتصاد جهان است، با کاهش این شاخصه‌ها به علت کرونا، کاهش چشمگیر اقتصاد را تجربه کرد؛ بنابراین کاهش اقتصاد امریکا با ایران قابل مقایسه نیست.

علی قنبری، کارشناس اقتصاد در گفتگو با بازارنیوز پیرامون علت عدم تاثیرگذاری کرونا بر اقصتاد کشور نسبت به قدرت‌های اقتصادی توضیح داد: اقتصاد ایران از گذشته تحت تحریم بوده و به نوعی آمادگی برای زندگی بدون نفت را داشتیم و راهکار‌هایی را برای مبارزه با تحریم‌ها و اقنتصاد بدون نفت اتخاذ کرئیم به مین خاطر تاثیرات کرونا و تحیریم‌های اخیر خیلی نبوده، ولی در اقتصاد امریکا و کشور‌های دیگر به دلیل این که به طور ناگهانی با شرایط بحرانی مواجه شدند به همین دلیل کوچک شدن اقتصاد آن‌ها از ایران بیشتر شده است.


با وجود چنین شرایطی در اقتصاد کشور، نظرات این دو کارشناس در قبال فعالسازی مکانیسم ماشه و بازگشت تحریم‌های قبل از برجام، متفاوت است.

بیگدلی  با وجود شرایطی که در اقتصاد ایران حاکم است، فعالسازی مکانیسم ماشه را خطرناک خواند و اظهار داشت:  بیان تحریم‌ها با اجرای آن متفاوت است. امریکا تا جایی که می‌توانسته از همه امکاناتش استفاده کرده و ما را در یک تحریم بسیار سخت و سنگین قرار داده است؛ ولی وقتی صحبت از مکانیسم ماشه می‌کنیم یعنی بازگشت به سال ۲۰۱۵ که چهار نهاد شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا، کنگره امریکا و کاخ سفید که ایران را تحریم کرده بودند.

وی افزود: به همین دلیل است که ایران تمام تلاش خود را انجام می‌دهد که این تحریم‌ها بازنگردد؛ از جمله این که آقای گروسی (مدیرکل آژنس بین المللی انرژی اتمی) به ایران آمد و ما که تاکنون مقاومت می‌کردیم که کارشناسان آژانس از سایت‌های هسته‌ای بازرسی کنند، به این کار تن دادیم. همچنین سفر آقای عراقچی به وین نشان می‌دهد ایران تلاش خود را برای جلوگیری از فعالسازی مکانیسم ماشه انجام می‌دهد.

اما قنبری نظر متفاوتی را ارائه کرد. وی اظهار داشت: تحریم‌های سازمان ملل به این دلیل که اروپا و روسیه و چین قبول ندارند و در جلسه هفته قبل که بین اعضای برجام بدون حضور امریکا در وین برگزار شد، تفسیر امریکا را از این موضوع رد کردند و بعید به نظر می‌رسد تحریم‌های ساززمان ملل برگردد، ولی قطعا فشار امریکا باقی خواهند ماند و شاید افزایش هم پیدا کند، اما با توجه به تحریم‌های شدید قبلی، چیز جدید برای تحریم کردن وجو نخواهد داشت.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: