bazarnews

کد خبر: ۷۶۶۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶
روز گذشته در مجموع شاهد جابه جایی ۹۶۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان نقدینگی از سبد سهام معامله گران خرد بازار به پرتفوی حقوقی ها بودیم. در این میان بازیگران حقیقی بیشترین خالص خرید را به میزان ۳۶۹ میلیارد تومان در سهام زیرمجموعه گروه فلزات اساسی رقم زدند.

روز شنبه با وجود افت قیمت ۷۷ درصد از سهام بورسی، اما شاخص کل جامه ای سبز به تن کرد. در این میان نگاهی به عملکرد بازیگران سهام نشان داد هرچند در کلیت بازار، حقیقی ها در مقام فروشنده ظاهر شدند، اما سهام شاخص ساز با خالص خرید مثبت این گروه از معامله گران همراه شدند. به نظر می رسد حمایت دستوری سبب تغییر تاکتیک های بورس بازی شده است. جایی که معامله گران خرد به جای توجه به ریسک سرمایه گذاری خود به دنبال سهمی هستند که در صورت افت قیمت، حقوقی ها ناجی آن شوند.
شاخص کل بورس تهران معاملات روز شنبه را با رشد ۶/ ۰ درصدی به پایان رساند و به محدوده یک میلیون و ۶۴۲ هزار واحد وارد شد. این مهم در حالی رقم خورد که بررسی ها نشان می دهد از ۳۱۶ نماد فعال این بازار، ۲۴۳ سهم معادل ۷۷ درصد روزی قرمز را پشت سر گذاشتند. شرایطی که سبب شد تا شاخص کل هم وزن که نشانی از اثرگذاری یکسان نماد ها دارد، افت ۹/ ۰ درصدی را ثبت کند.
نکته قابل توجه معاملات روز گذشته بورس تهران، اما قرار گرفتن سهام شاخص ساز در صدر لیست خرید سهامداران حقیقی بود. به نظر می رسد حمایت های دستوری بازیگران حقوقی از این شرکت ها در زمان ریزش بازار این سیگنال را به سهامداران خرد صادر کرده است که با سهامداری از شرکت های مورد حمایت سیاست گذار، ریسک کمتری را متحمل می شوند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: