bazarnews

کد خبر: ۷۶۶۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
واکاوی قراردادی با قدمت ۴۰ ساله؛
بر اساس اسناد موجود، در دسامبر ۱۹۷۴ مصادف با دی ۱۳۵۳ مقرر شد که انگلیس ۱۵۵۰ تانک چیفتن به ایران بفروشد. ایران با تحویل بخش عظیمی از پول، به انتظار دریافت محموله نشست، ولی با پیروزی انقلاب، هیچ گاه به این مهم دست نیافت.

ماجرای طلب سنگین ایران از انگلیس چیست؟ + فیلم

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: در روزهای اخیر مسئله طلب 40 ساله ایران از انگلیس در رسانه های خارجی مطرح شد که برای عده زیادی سوالاتی را ایجاد کرد. طبق برآوردها، رقم بالای این طلب می تواند بخش عظیمی از کسری بودجه دولت رو برای اداره کشور پوشش دهد.

 

ماجرا از چه قرار است؟

 بر اساس اسناد موجود، در دسامبر 1974 مصادف با دی 1353 مقرر شد که انگلیس 1550 تانک چیفتن به ایران بفروشد. تانک چیفتن نوعی تانک برای استفاده در میدان نبرد است که از سال 1965 وارد نیروی زمینی انگلیس شد.

طبق گزارش روزنامه انگلیسی ایندیپندنت، انگلیس 650 میلیون پوند برای بخشی از این قرارداد دریافت کرده ولی فقط بخشی از تانک های مورد تعهد، آن هم از نوع معمولی آن را به ایران تحویل داد. دریافت این مبلغ سنگین توسط انگلیس، در خبرنامه پژوهشی مجلس عوام بریتانیا نیز ذکر شده است.

زاغری (درحال تنظیم)

با پیروزی انقلاب اسلامی، انگلیس پول مازاد را به ایران پس نداده و تانک های تولید شده را به دیگر کشورها فروخت. این رقم در برخی از رسانه ها، حدودا 400 میلیون پوند برآورد شده است. البته با توجه به افت ارزش پوند در 40 سال گذشته، این رقم حداقل 2 میلیارد پوند ارزیابی می شود که معادل یک سوم کسری بودجه دولت است.

 

پیوند خوردن ماجرای زاغری به طلب ایران

با وجود برنده شدن ایران در دادگاه های بین امللی در این مسئله، در چند روز گذشته خبری مبنی بر پیگیری وزیر دفاع انگلیس برای پرداخت طلب ایران در ازای آزادی نازنین زاغری شهروند ایران انگلیسی منتشر شد.

زاغری 15 فروردین 95 به هنگام خروج از ایران به مقصد انگلیس، به اتهام جاسوسی دستگیر و به 5 سال زندان محکوم شد. روزنامه گاردین در گزارشی به نامه وزیر دفاع انگلیس به وکیلان زاغری پرداخته است. که در آن، وزیر دفاع به وکلا اطمینان خاطر داده که دولت بریتانیا در صدد پرداخت بدهی های مربوط به فروش تانک به ایران است.

حالا و در حالتی که پرداخت این طلب بعد از 40 سال قرار است تحقق یابد. یک سوال پابرجاست. آزادی نازنین زاغری آن هم در آستانه پایان دوره محکومیتش چرا به این اندازه برای بلندپایه ترین مقامات امنیتی انگلیس می تواند اهمیت داشته باشد؟

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: