bazarnews

کد خبر: ۷۶۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷
هنوز یک ماه از اعتراض فعالان حقوق زنان نسبت به ثبت ملی آیین «فصل و خون بس» نگذشته که خبرهایی از معامله شدن یک دختر ۱۱ ساله در اهواز به عنوان «فصلیه» منتشر شده است.

فعالان اجتماعی و فعالان حقوق زنان در اهواز، دیروز با انتشار مطالبی در شبکه های اجتماعی از توافقات قبیله ای برای دادن یک دختر ۱۱ ساله به عنوان فصلیه و خون بس در شهر اهواز خبر داده و نسبت به آن اعتراض کردند. این در حالیست که پرونده ثبت آیین «فصل و خون بس» در میراث معنوی کشور، که با مخالفت های گسترده روبرو شده بود، هنوز به طور کامل بسته نشده است. از سوی دیگر این اتفاق ادعای موافقان ثبت آیین فصل و خون بس مبنی بر منسوخ شدن آن در جامعه را رد می کند.
«فصل» و «خون بس» در واقع نوعی دیه عشایری برای رفع نزاع های فردی و جنگ های طایفه ای است که بر اساس آن در صورت وقوع قتل، هتک ناموس، ضرب و جرح و هر گونه انحراف و کج روی های اهالی با پادرمیدانی ریش سفیدان و بزرگان طایفه به حل آن مبادرت می ورزند. برای پایان دادن به دعوای خونین میان دو قوم، زنی از طایفه قاتل به طایفه مقتول داده می شود که عرب ها به آن زن «فصلیه» می گویند و در سایر اقوام نیز «خون بس» نامیده می شود. حالا خبر رسیده که این سنت تقبیح شده، دوباره سربرآورده و یک دختر ۱۱ ساله، در یکی از مناطق حاشیه شهر اهواز، قربانی جدید آن است.

برچسب ها: خوزستان ، نزاع ، سنت غلط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: