bazarnews

کد خبر: ۷۷۰۳۹
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۵
وضعیت بازارها در هفته گذشته؛
در هفته گذشته شاخص کل بورس با افت مواجه شد و به رقم یک میلیون و ۵۵۶ هزار و ۳۲۵ واحد رسید. همچنین در بازار طلا، سکه تمام بهار آزادی در قیمت ۱۱ میلیون و ۲۵۱ هزار تومان معامله شد. هر دلار نیز در بازار آزاد به ۲۵ هزار و ۷۵۰ تومان رسید.

شسی

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز: بورس اوراق بهادار تهران که در هفته‌های پیش روند رو به رشد و رکوردشکنی داشت از ابتدای ماه رو به سقوط آورده و اصطلاحا بازار در جهت اصلاح برآمده، اما ریزش‌های شاخص بورس همچنان ادامه دارد و معلوم نیست تا چه حد ادامه یابد.

 

سقوط ادامه دار شاخص بورس

گرچه در این موقعیت هم برخی از سهام ارزنده در بازار وجود دارد که حرفه‌ای‌ها و حقوقی‌ها در سه عدد جمع‌آوری سهام ارزنده از بازار برآمدند.

در روز چهارشنبه آخرین روز معاملاتی هفته گذشته گرچه عرضه اولیه سهام شرکت توسعه و عمران امید انجام شد، اما باز هم این عرضه اولیه مانع ریزش بازار نشد و شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز 13 هزار و 684 واحد کاهش یافته و به رقم یک میلیون و 556 هزار و 325 واحد رسید.

همچنین شاخص کل بورس با معیار هم وزن 5 هزار و 270 واحد کاهش یافته و به رقم 426 هزار و 980 واحد رسید.

چشم‌انداز پیش‌روی بورس، موضوع بحث این روزهای کارشناسان است. برخی کارشناسان معتقدند که بازار سرمایه به‌سرعت وارد فاز صعودی خواهد شد و برخی دیگر معتقدند اصلاح یا ریزش در بازار همچنان ادامه خواهد داشت.

هادی افشاری کارشناس بازار سرمایه در گفتگویی ضمن تاکید بر اینکه نمی‌توان نظر قطعی درباره آینده کوتاه‌مدت بازار داد اظهار داشت: «پیش‌بینی بسیار سخت است. باید پذیرفت که نظرات افراد مختلف، نظر است و نه واقعیت و مفروضات و داده های پشت آن  نظرات باید مورد ارزیابی دائمی قرار گیرد. لذا بیانیه دادن رویه‌ای نادرست در این خصوص است؛ رفتاری که متأسفانه در میان تحلیل‌های این روزهای بازار به ویژه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی کم نیست».

 

ورود نقدینگی به بازار طلا 

قیمت طلا گرمی 18 عیار در بازار آزاد روز پنجشنبه ۲۰ شهریور با 9,900 تومان افزایش، 1,154,100 معامله شد. این در حالیست که سکه تمام بهار آزادی در بازار به قیمت 11,251,000 داد و ستد می شد.

ابراهیم محمد ولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر در خصوص مقصد نقدینگی سرگردان خارج شده از بازار سرمایه گفت: طی چند روز اخیر بازار طلا و سکه و حتی ارز نوسانات چشمگیری را تجربه کرده اند که می توان آن را نتیجه ورود حجم چشمگیری نقدینگی به این بازارها دانست.

این فعال بازار سرمایه در پاسخ به این سئوال که تغییرات در بازار در کدام حوزه محسوس‌تر است ؟ گفت: طی چند روز اخیر طلا نوسانات چشمگیری را به خود گرفته است و در این بین به ترتیب طلا آب شده و سکه بیشترین نوسانات قیمت را تجربه کرده اند که میتوان آن را ناشی از افزایش تقاضا برای این دو کالا سرمایه ای دانست. 

 

ازدحام در صفوف خرید دلار

در بازار ارز نیز هر دلار به قیمت 25 هزار و 750 رسید. صفوف اخیر در صرافی ها برای خرید دلار، نشان دهنده خروج سهامداران از بورس و رو آوردن به بازار دلار است. البته به اعتقاد عده ای محدودیت های بانک مرکزی در سهمیه 2200 دلار هر فرد نیز از دیگر دلایل این صفوف است.

کامران ندری در این زمینه گفت: بانک مرکزی نباید اجازه دهد که فاصله نرخ ارز در بازار آزاد و صرافی‌های بانکی ایجاد شود. در این راستا، بانک مرکزی دو راه دارد؛ یکی اینکه نرخ ارز در صرافی‌های بانکی را افزایش دهد یا به نرخ بازار آزاد نزدیک کند. 

وی ادامه داد: راه دیگر در این زمینه ایجاد محدودیت‌هایی در عرضه ۲۲۰۰ دلار سهمیه سالانه برای هر فرد است. قبل از این هفته، سیاست بانک مرکزی این بود که نرخ ارز در صرافی‌ها را به بازار آزاد نزدیک کند اما این هفته تغییر مسیر داده است تا برای خرید ارز صرافی که از قیمت بازار کمتر است، محدودیت‌هایی ایجاد کند. 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: