bazarnews

کد خبر: ۷۷۰۴۹
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۳
طبق بخشنامه‌ای که بانک مرکزی به صرافی‌های بانکی ابلاغ کرده است دیگر امکان فروش ارز سهمیه‌ای با ارائه کارت ملی در این صرافی‌ها وجود ندارد.

بانک مرکزی به منظور جلوگیری از هرگونه سوء استفاده واسطه های بازار ارز و توقف احتمال بروز تقاضای یکباره و کاذب ارزی و همچنین صیانت از منابع ارزی کشور، طی دستوری از ادامه ارائه 2200 دلار ارز به متقاضیان جلوگیری کرد که این اقدام می‌تواند منجر به کاهش تدریجی قیمت ارز و پر شدن فاصله قیمتی بین ارز آزاد و ارز صرافی ها شود.

پیش از این صرافی‌های بانکی با داشتن کارت ملی، کارت شتاب و شماره همراه به نام متقاضی از ساعت 10 تا 15 تا 2200 دلار آمریکا به متقاضیان واجد شرایط عرضه می‌کردند. این میزان ارز به هر متقاضی فقط یک بار در سال فروخته می‌شد. طی روزهای اخیر برخی اقدامات سوداگرانه باعث تحریک تقاضای دلار شده و برخی دلالان بازار ارز سعی کردند از وجود یک امکان دریافت ارز به میزان 2200 دلار در سال از طریق ارائه کارت ملی بهره ببرند و سپس به دلیل وجود شکاف قیمتی، ارز را در بازار آزاد به فروش برسانند و از این طریق سودی کسب کنند.

بانک مرکزی به منظور جلوگیری از هرگونه سوء استفاده دلالان و واسطه های بازار ارز و توقف احتمال بروز تقاضای یکباره و کاذب ارزی و همچنین صیانت از منابع ارزی کشور، طی دستوری از ادامه ارائه 2200 دلار ارز به متقاضیان جلوگیری کرد.

بانک مرکزی به صرافی‌های بانکی دستور داد که دیگر مانند قبل نسبت به فروش 2200 دلار به هر فرد (کارت ملی) اقدام نکنند.

در توضیحات ابلاغی به صرافی‌های بانکی آمده است که  "به‌استناد تصمیمات متخذه از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران فروش اسکناس از محل سایر کد (24) تا اطلاع ثانوی از سیستم سنا حذف گردید بدین ترتیب فروش 2000 یورو و یا معادل آن به سایر اسعار به هر دارنده کارت ملی در سال منتفی گردیده است.

شایان ذکر است که نیازهای واقعی مشتریان از جمله ارز مسافرتی ، بیماری، دانشجویی و غیره کماکان در شعب بانک‌ها و صرافی‌ها به متقاضیان ارائه می‌شود."

باتوجه به تأکید بانک مرکزی برای تأمین ارز نیازهای واقعی مشتریان، صرافی‌های بانکی نسبت به تأمین ارز مورد نیاز مسافران، بیماران، دانشجویان و... اقدام می‌کنند و تنها فروش ارز سهمیه‌ای با کارت ملی را متوقف کرده‌اند.

 

اقتصادآنلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: